Funkcjonalna jak poprzedniczka, inteligentna i spersonalizowana jak nigdy dotąd – nowa Klasa E Kombi (seria modelowa 214) imponuje pod wieloma względami.
Nowa Klasa E Kombi wyróżnia się funkcjonalnością i pojemnością bagażnika, ale jej design stał się jeszcze bardziej nowoczesny. To między innymi zasługa dynamicznie poprowadzonej linii dachu, łączącej się z pochyloną tylną szybą. Nowe Kombi, podobnie jak wariant Limuzyna, kontynuuje długą tradycję Klasy E, a przy tym wizualnie nawiązuje do awangardowych modeli samochodów elektrycznych Mercedes-Benz. Oto najważniejsze informacje i innowacje oraz ciekawe fakty i liczby dotyczące nowej Klasy E Kombi.
Zobacz także:
PEUGEOT: NOWY E-308 FIRST EDITION DOSTĘPNY W POLSCE
Jeszcze więcej miejsca z tyłu niż w poprzecznice
W porównaniu z poprzedniczką nowa Klasa E Kombi jest o 28 mm szersza. Dzięki temu pasażerowie z tyłu mają jeszcze więcej miejsca: przestrzeń na wysokości łokci wzrosła tam do 1519 mm. Rozstaw osi zwiększył się o 22 mm, do 2961 mm. W rezultacie osoby podróżujące w drugim rzędzie siedzeń mają więcej miejsca na nogi. Bagażnik można powiększyć z 615 do 1830 l. W hybrydach plug-in jego pojemność wynosi od 460 do 1675 l.
Sportowe piękno, dynamiczny tył
Chociaż linia dachu biegnie bardziej dynamicznie niż w poprzedniczce, nowa Klasa E Kombi wyróżnia się funkcjonalnością i pojemnością bagażnika. Nowoczesny profil dopełnia pochylona tylna szyba. Spotkanie tradycji z nowoczesnością najsilniej akcentuje przedni pas: osłonę chłodnicy z reflektorami łączy czarna, przypominająca panel powierzchnia o wysokim połysku, która przywodzi na myśl modele Mercedes-EQ.
Superekran MBUX Superscreen
Deska rozdzielcza oferuje imponujące cyfrowe doświadczenia. Jeśli Klasa E Kombi jest wyposażona w opcjonalny ekran dla pasażera z przodu, duża szklana powierzchnia superekranu MBUX Superscreen sięga do centralnego wyświetlacza. Wizualnie odseparowany pozostaje natomiast ekran wskaźników o wysokiej rozdzielczości. Główne ikony na środkowym i opcjonalnym prawym ekranie mają teraz jeszcze bardziej intuicyjną formę i dodatkowo są oznaczone kolorami, na wzór menu smartfona.
Nowa architektura elektroniczna
Architektura elektroniczna najnowszej Klasy E bardziej bazuje na oprogramowaniu, a mniej na sprzęcie. Za funkcje obliczeniowe domen, które wcześniej były realizowane osobno, odpowiada teraz jeden procesor. Ekrany i system informacyjno-rozrywkowy MBUX współdzielą nowy, bardzo mocny centralny komputer pokładowy. Taka forma usieciowienia zwiększa wydajność i szybkość przesyłania danych.
Cyfrowy klucz do samochodu dostępny teraz na iPhone’a i Apple Watcha
Aby uruchomić lub zablokować Klasę E Kombi za pomocą cyfrowego klucza do samochodu, wystarczy mieć przy sobie kompatybilne urządzenie mobilne. To nie wszystko: korzystając z różnych cyfrowych kanałów, cyfrowy klucz można udostępniać członkom rodziny lub przyjaciołom – i zezwalać wyłącznie na dostęp do pojazdu lub także na jego prowadzenie. Samochód jest w stanie rozpoznawać kilku użytkowników jednocześnie, a cyfrowy klucz może być współużytkowany przez maksymalnie 16 osób.
Wizualizacja dźwięku
Nowe aktywne oświetlenie ambientowe (wyposażenie opcjonalne) z wizualizacją dźwięku pozwala „zobaczyć” utwory muzyczne oraz dźwięki filmów lub aplikacji. Wizualizacja odbywa się poprzez zmianę kolorystyki pasa świetlnego. Na przykład szybkie sekwencje uderzeń mogą powodować gwałtowne pulsowanie światła, a łagodne rytmy tworzą miękko łączące się nastroje świetlne.
Nowe aplikacje innych firm oraz aparat do selfie i kamera wideo
Program rozrywki w Klasie E Kombi jest bardziej interaktywny niż kiedykolwiek. Eksperci Mercedes-Benz ds. oprogramowania opracowali nową warstwę kompatybilności, która umożliwia instalację aplikacji innych firm. W momencie wprowadzenia na rynek na centralnym wyświetlaczu dostępne mają być następujące aplikacje: platforma rozrywkowa TikTok, gra Angry Birds, aplikacja do współpracy Webex, aplikacja biurowa Zoom, przeglądarka Vivaldi i aplikacja do podcastów Pocket Casts. Kolejną nowością jest aparat do selfie i kamera wideo na górze deski rozdzielczej (część opcjonalnego superekranu MBUX Superscreen, obecnie w fazie homologacji).
Zautomatyzowane funkcje komfortu jako rutynowe czynności
Mercedes-Benz pracuje nad tym, aby dzięki sztucznej inteligencji (AI) samochód uczył się, których systemów komfortu podróżujący używają regularnie, i automatyzował rutynowe czynności w powtarzających się okolicznościach. Gdy nowa Klasa E Kombi trafi na rynek, klienci będą mogli korzystać z szablonów takich czynności, a także samodzielnie tworzyć odpowiednie procedury.
Nowość w ramach ENERGIZING COMFORT i ENERGIZING COACH
Program ENERGIZING COMFORT zapobiegający chorobie lokomocyjnej może pomóc pasażerom dotkniętym chorobą w złagodzeniu objawów. W perspektywie średniookresowej planowana jest funkcja biofeedbacku dla wirtualnego trenera ENERGIZING COACH. Może ona zmniejszyć poziom stresu dzięki wykonywaniu ćwiczeń oddechowych. Kolejną nowością w ramach ENERGIZING COACH w Klasie E Kombi jest integracja dodatkowych urządzeń ubieralnych i wzbogacenie parametrów zdrowotnych prezentowanych na centralnym wyświetlaczu.
Automatyczne otwory wentylacyjne
Cyfrowe sterowanie nawiewami – element automatycznej klimatyzacji THERMOTRONIC (opcja) – dodatkowo zwiększa komfort poprzez automatyczne dostosowanie ustawień przednich otworów wentylacyjnych do pożądanego scenariusza wentylacji, na przykład osobno dla każdego fotela, w oparciu o profil użytkownika. Dysze wciąż można jednak ustawiać w tradycyjny sposób, ręcznie.
Inteligentna blokada ekranu dla pasażera
W coraz większej liczbie krajów, w tym w Europie, podczas podróży pasażer z przodu może oglądać na wyświetlaczu dynamiczne treści, takie jak programy telewizyjne czy filmy. Warunkiem jest ochrona kierowcy przed rozproszeniem uwagi. Oparty na kamerze system w nowej Klasie E Kombi wykorzystuje dodatkowo udoskonaloną koncepcję filtrowania, która działa w sposób jeszcze inteligentniejszy niż poprzednie rozwiązanie. Podczas jazdy kierowca nie widzi już dynamicznych treści na ekranie dla pasażera.
Bardzo dobre właściwości aerodynamiczne
Z wartością Cd od 0,26 nowa Klasa E Kombi wypada bardzo dobrze w swoim segmencie – a przy tym lepiej od poprzedniczki (0,27). Powierzchnia czołowa A wynosi 2,38 m2 i jest nieco większa niż w przypadku wcześniejszej generacji (2,35 m2).
Tylna oś z zawieszeniem pneumatycznym w standardzie
Nowa Klasa E Kombi jest standardowo wyposażona w zawieszenie AGILITY CONTROL oraz jednokomorowe zawieszenie pneumatyczne tylnej osi. To ostatnie ma kompaktową budowę. Zapewnia wysoki poziom komfortu jazdy także przy pełnym obciążeniu, a przy tym utrzymuje stały prześwit nawet z ciężkim ładunkiem. Opcjonalnie dostępne jest wszechstronne zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC z bezstopniową regulacją tłumienia ADS+.
Hybryda plug-in dostępna już w chwili premiery
Dzięki systematycznej elektryfikacji i inteligentnemu downsizingowi najnowsza Klasa E wyznacza nowe standardy w zakresie efektywności. Oprócz turbodoładowania zarówno silniki wysokoprężne, jak i benzynowe – jako tzw. łagodne hybrydy – korzystają ze wsparcia rozrusznika zintegrowanego z alternatorem (ISG). Nowy akumulator sprawia, że moc silnika elektrycznego wzrosła z 15 do 17 kW (z 20 do 23 KM), a dodatkowy moment obrotowy zwiększono do 205 Nm. Już w momencie wprowadzenia na rynek dostępna będzie też hybryda plug-in czwartej generacji, a wkrótce pojawią się kolejne warianty z takim napędem.
Zaplanowane na przyszłość: parkowanie bez kierowcy
Dzięki opcjonalnej wstępnej instalacji systemu inteligentnego parkowania INTELLIGENT PARKING PILOT nowa Klasa E Kombi jest przygotowana do realizacji automatycznego parkowania bez kierowcy na poziomie 4 SAE – AVP (Automated Valet Parking, pol. automatyczne parkowanie przez obsługę; funkcja jeszcze niedostępna). Warunkiem wstępnym są lokalne przepisy zezwalające na korzystanie z AVP, a także parking wyposażony w niezbędną infrastrukturę i odpowiednia usługa Mercedes me connect dla Klasy E.
Materiały oszczędzające zasoby
Liczne komponenty Klasy E Kombi są częściowo wykonane z materiałów oszczędzających zasoby (recyklaty i surowce odnawialne). W przypadku podstawowego fotela zastosowano tapicerkę z niebarwionej wełny alpaki łączonej z materiałem z recyklingu. Po raz pierwszy do produkcji pianki siedzeń wykorzystano certyfikowane surowce pochodzące z recyklingu, zgodnie z „podejściem bilansu masy”. Pod względem właściwości materiały te nie odbiegają od surowców wytwarzanych z ropy naftowej.