Fabryczna lub bezprzewodowa aktualizacja: funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu dla 15 modeli Mercedes-Benz
Kolejny etap rozwoju inteligentnych systemów częściowej automatyzacji jazdy Mercedes-Benz w Europie: funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu (ALC) jest teraz dostępna w pakiecie wspomagania bezpieczeństwa jazdy Plus dla nabywców w 33 krajach Europy. Można w nią wyposażyć łącznie 15 modeli z gwiazdą z rodziny Klasy C, Klasy E, Klasy S, GLC, CLE, EQE oraz EQS – nie tylko bezpośrednio w fabryce, ale i za pośrednictwem zdalnej aktualizacji.
Zobacz relacje:
CUPRA: AUTO DOPASOWANE DO KIEROWCY DZIĘKI CUPRA DRIVE PROFILE
Mercedes‑Benz oferuje funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu zarówno dla nowo konfigurowanych samochodów, jak i dla około 200 000 aut dostarczonych już klientom w Europie. W tym drugim przypadku nową funkcję będzie można instalować etapami od września 2024 r. poprzez aktualizację bezprzewodową (OTA, ang. over-the-air), czyli za pośrednictwem połączenia z siecią komórkową w samochodzie. W ten sposób można zmodernizować wszystkie wydania aktualnej generacji Klasy E (214) oraz CLE Coupé i Kabriolet. Oferta jest też dostępna dla użytkowników Klas C i S oraz modeli GLC, EQE i EQS (zarówno Limuzyna, jak i SUV) począwszy od roku modyfikacji 23/1. Klienci otrzymają powiadomienie o dostępności funkcji w swoim regionie. Aktualizację będzie można zainicjować za pomocą asystenta aktualizacji na ekranie systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX lub za pośrednictwem aplikacji Mercedes me.
Funkcja ALC wzbogaca ofertę ponad 40 systemów wspomagających prowadzenie pojazdu dostępnych już w modelach Mercedes-Benz. ALC umożliwia automatyczną inicjację zmiany pasa ruchu na odpowiednich drogach szybkiego ruchu w celu wyprzedzenia wolniej poruszającego się pojazdu (lub pojazdów) albo skierowania w stronę najbliższego zjazdu. Samochód musi jedynie poruszać się z aktywowanym adaptacyjnym tempomatem, czyli Aktywnym asystentem utrzymania odległości DISTRONIC. W 2023 r. Mercedes‑Benz wprowadził tę funkcję w Ameryce Północnej. Również klienci w Chinach mogą już korzystać z lokalnej wersji ALC, opracowanej przez Mercedes‑Benz China. Odmiany dostosowane do potrzeb danego rynku uwzględniają regionalne uwarunkowania drogowego i odpowiednie wymogi prawne, dlatego różnią się pewnymi szczegółami.
Dzięki funkcji automatycznej zmiany pasa ruchu Mercedes-Benz po raz kolejny demonstruje swoją innowacyjną siłę w opracowywaniu nowych systemów wspomagających kierowcę. Równocześnie opracowaliśmy funkcję automatycznej zmiany pasa ruchu, w skrócie ALC, dla naszych lokalnych klientów z rynków Ameryki Północnej, Europy i Chin. Dzięki ALC Mercedes-Benz po raz pierwszy oferuje funkcję wspomagania jazdy w formie bezprzewodowej aktualizacji – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii.
Zmiana pasa ruchu inicjowana przez system, bez impulsu ze strony kierowcy
Funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu jest intuicyjna w obsłudze: kierowca ustawia pożądaną prędkość za pomocą adaptacyjnego tempomatu (Aktywny asystent utrzymania odległości DISTRONIC), a o przeprowadzenie automatycznej zmiany pasa na drodze szybkiego ruchu dba Aktywny asystent układu kierowniczego, który standardowo również zostaje automatycznie włączony. Ponieważ mamy tu do czynienia z systemem na drugim poziomie SAE, kierowca przez cały czas pozostaje odpowiedzialny za prowadzenie samochodu.
Podczas wyprzedzania wolniej poruszającego się pojazdu/pojazdów na drodze szybkiego ruchu oraz powrotu na wcześniej zajmowany pas otoczenie auta stale monitorują czujniki radarowe i kamery. Ponadto, gdy włączona jest nawigacja, funkcja ALC może zainicjować automatyczną zmianę pasa w celu dojechania do odpowiednich skrzyżowań lub zjazdów.
W Europie funkcja automatycznej zmiany pasa ruchu jest aktywna w zakresie prędkości od 80 do 140 km/h. Obowiązują następujące warunki: system nawigacji musi rozpoznać, że samochód porusza się drogą szybkiego ruchu (m.in. minimum dwa osobne pasy w każdym kierunku). Ponadto kamery w aucie muszą wykrywać oznaczenia pasów ruchu, a ilość wolnego miejsca na sąsiadującym pasie musi być wystarczająca.
Uwagi:
·warunkiem wstępnym dla działania funkcji ALC jest obecność nawigacji MBUX;
·systemy wspomagające prowadzenie oraz systemy bezpieczeństwa Mercedes-Benz pełnią jedynie funkcję pomocniczą i nie zwalniają kierowcy z odpowiedzialności. Kierowca ma obowiązek przestrzegać informacji zawartych w instrukcji obsługi oraz opisanych w niej ograniczeń systemowych.
·Lista rynków, na których dostępna jest/będzie funkcja ALC: Albania, Austria, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Węgry, Irlandia, Włochy, Łotwa, Litwa, Luksemburg, Macedonia, Czarnogóra, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Wielka Brytania.
Dostępność funkcji ALC oraz dostępność i zakres aktualizacji oprogramowania zależą od danego rynku, warunków technicznych modelu samochodu oraz indywidualnej konfiguracji danego egzemplarza