Ważnymi czynnikami oceny cyklu życia samochodu elektrycznego są produkcja wysokonapięciowego akumulatora oraz procesy ładowania w trakcie eksploatacji auta.
Mercedes-Benz opiera swoje modelowe obliczenia na dwóch różnych założeniach: standardowy scenariusz uwzględnia specyficzny dla danego kraju miks energetyczny dla energii używanej do ładowania baterii oraz produkcji ogniw. Z kolei scenariusz regeneracyjny zakłada wykorzystywanie energii ze źródeł odnawialnych.
Zobacz także:
BMW: RUSZA MAŁOSERYJNA PRODUKCJA WODOROWEGO iX5 HYDROGEN
Oba scenariusze bazują na przebiegu 250 000 km. Jeśli do produkcji ogniw w Chinach oraz do ładowania w Europie wykorzystana zostanie energia ze źródeł odnawialnych (elektrownia wodna), emisje CO₂ w całym cyklu życia pojazdu mogą zostać zmniejszone niemal o połowę.
Ciekawe fakty i liczby: EQE pod kątem zrównoważonego rozwoju
EQE osiąga doskonałą wartość współczynnika oporu powietrza Cd – już od 0,22. To zasługa jego opływowej stylizacji z łukowatym profilem i szeroko zakrojonych zabiegów na rzecz poprawy aerodynamiki.
184 komponenty o łącznej masie ponad 78,3 kg można wykonać częściowo z materiałów oszczędzających zasoby (tworzywa sztuczne z recyklingu oraz surowce odnawialne).
Również chemia ogniw obecnej generacji akumulatorów została zoptymalizowana pod kątem zrównoważonego rozwoju: materiał aktywny składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1. W ten sposób zawartość kobaltu spadła do 10%. Odpowiedzialne wydobywanie i przetwarzanie surowców stanowi podstawę zrównoważonej środowiskowo floty elektrycznych samochodów Mercedes-Benz.
Ogromna większość dostawców – obecnie odpowiadają oni za blisko 90% rocznego wolumenu zamówień – podpisała już list intencyjny w sprawie strategii Ambition 2039. Tym samym każdy z nich zadeklarował, że w przyszłości będzie dostarczać wyłącznie części wyprodukowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2.
Od 2022 r. wszystkie należące do koncernu fabryki samochodów osobowych i dostawczych Mercedes-Benz na całym świecie produkują na zasadzie neutralności pod względem emisji CO2.
Klientom, którzy ładują swoje samochody w Europie w ramach usługi Mercedes me Charge, od 2021 r. Mercedes-Benz zapewnia kompensację pobranego prądu, dostarczając później do sieci odpowiednią ilość zielonej energii elektrycznej. Potwierdzają to świadectwa jej pochodzenia.
Uwaga: aby korzystać z usługi Mercedes me Charge w ramach Mercedes me connect, do celów płatności i rozliczeń wymagana jest osobna umowa na ładowanie z wybranym zewnętrznym dostawcą. Do korzystania z usług Mercedes me connect niezbędne są też osobisty identyfikator Mercedes me oraz zgoda na warunki korzystania z tych usług.