Mercedes-Benz uzyskał w Niemczech homologację dla jazdy autonomicznej na poziomie 3. z prędkością do 95 km/h
Mercedes-Benz zaktualizował swój system jazdy warunkowo zautomatyzowanej DRIVE PILOT i otrzymał homologację Niemieckiego Federalnego Urzędu ds. Transportu Samochodowego – a to oznacza gotowość do rozpoczęcia sprzedaży w Niemczech na początku 2025 r.
Zobacz relacje:
OPEL: NOWA MOKKA DOSTĘPNA ZE SZTUCZNĄ INTELIGENCJĄ CHATGPT
Po aktualizacji DRIVE PILOT oferuje najwyższą możliwą prędkość spośród wszystkich certyfikowanych systemów jazdy warunkowo zautomatyzowanej na 3. poziomie SAE dostępnych w standardowych seryjnych samochodach. System jest opcjonalnie dostępny w dwóch luksusowych limuzynach Mercedesa: Klasie S oraz EQS-ie. Jego cena pozostaje niezmieniona (od 5950 euro). Auta, które zostały już wyprodukowane i wyposażone w DRIVE PILOT, otrzymają bezpłatną aktualizację – albo przez internet (bezprzewodowo), albo podczas wizyty w serwisie. W celu aktualizacji oprogramowania nie ma potrzeby wymiany żadnych podzespołów.
Oferując innowacyjne technologie Mercedes-Benz, zawsze chcemy zapewnić naszym klientom wartość dodaną. Po aktywacji systemu DRIVE PILOT kierowca może skoncentrować się na innych czynnościach – zadanie prowadzenia przejmuje samochód. Dzięki rozwiniętej wersji, która została certyfikowana przez niemiecki Federalny Urząd ds. Transportu Samochodowego, w określonych warunkach w Niemczech funkcja może być aktywna do prędkości 95 km/h. Jestem niezmiernie dumny, że najszybszy system jazdy warunkowo zautomatyzowanej na świecie pochodzi właśnie od Mercedes-Benz. Wierzę, że dzięki naszemu skoncentrowanemu na bezpieczeństwie podejściu jesteśmy na dobrej drodze, aby wkrótce świętować kolejne kamienie milowe w obszarze zautomatyzowanej jazdy – powiedział Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes‑Benz Group AG, szef ds. technologii, rozwoju i zakupów.
Po najnowszej aktualizacji DRIVE PILOT może być w określonych warunkach używany do jazdy w płynnym ruchu z prędkością do 95 km/h na całej sieci niemieckich autostrad, liczącej 13 191 km długości. Pozwala to klientom częściej i przez dłuższy czas poruszać się w trybie jazdy zautomatyzowanej – i mieć więcej wolnego czasu. Po aktywacji systemu kierowca może, zgodnie z prawem, wykonywać alternatywne czynności, na przykład oglądać telewizję czy nawet film – przesyłany strumieniowo za pośrednictwem usług takich jak aplikacja Sony RIDEVU, a także czytać gazetę (fizycznie albo za pośrednictwem systemu MBUX), pracować lub po prostu relaksować się.
Nadmiarowa architektura systemu – z myślą o najwyższym stopniu bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo pozostaje najwyższym priorytetem również dla zaktualizowanej wersji DRIVE PILOT. Z tego względu system ma nadmiarową (redundantną) konstrukcję, co oznacza, że ważne komponenty, takie jak elektryka oraz układy kierowniczy i hamulcowy, są tu podwojone. W razie potrzeby system zawsze jest w stanie z powrotem przekazać zadanie prowadzenia samochodu osobie siedzącej za kierownicą. Jeśli kierowca nie przejmie kontroli nawet po kolejnych, coraz bardziej naglących wezwaniach i upływie określonego czasu (np. z powodu poważnego problemu zdrowotnego), system w sposób kontrolowany wyhamuje pojazd do zatrzymania, włączając światła awaryjne.
DRIVE PILOT korzysta z ponad 35 czujników i źródeł informacji, takich jak kamery, radary, czujniki ultradźwiękowe oraz LiDAR (radar laserowy). Działają one w oparciu o różne fizyczne zasady, co pozwala uzyskać nadmiarowość (redundancję) w precyzyjnym monitorowaniu otoczenia samochodu w czasie rzeczywistym. W przypadku 3. poziomu SAE i wyższych Mercedes-Benz za niezbędne dla bezpiecznej zautomatyzowanej jazdy uważa wykorzystanie LiDAR-u. Specjalny system pozycjonowania w połączeniu z bardzo szczegółową cyfrową mapą sprawia, że DRIVE PILOT dokładnie wie, po którym pasie autostrady porusza się pojazd – i to z dokładnością do kilku centymetrów.
Przyszłość autonomicznej jazdy
Mercedes-Benz nieustannie rozwija system DRIVE PILOT, z misją oferowania klientom jeszcze dogodniejszych warunków: wyższych prędkości, dłuższych czasów jazdy bez ingerencji kierowcy oraz wyższego poziomu komfortu i bezpieczeństwa. Gdy na drogach pojawi się więcej pojazdów wykorzystujących funkcje zautomatyzowanej jazdy, ruch drogowy będzie bezpieczniejszy. Obecnie prawnie dozwolona maksymalna szybkość dla warunkowo zautomatyzowanej jazdy w Niemczech wynosi 130 km/h. Mercedes-Benz chce osiągnąć ten pułap prędkości do końca bieżącej dekady.
Rozwój uwzględnia także aspekty, które nie są bezpośrednio związane z technologią zautomatyzowanej jazdy. Mercedes-Benz jako pierwszy producent samochodów na świecie opracował specjalne turkusowe oświetlenie, które z zewnątrz wskazuje, czy DRIVE PILOT jest aktywny. Pozwala to innym użytkownikom drogi na rozpoznanie auta korzystającego z funkcji jazdy zautomatyzowanej na 3. poziomie SAE i zapewnia im poczucie spokoju, jeśli zobaczą za kierownicą osobę, która na przykład czyta książkę. Cel: zwiększenie akceptacji społecznej dla pojazdów zautomatyzowanych oraz umożliwienie identyfikacji statusu systemu organom ścigania i policji. Chociaż stosowanie takiego oświetlenia w Niemczech nie zostało jeszcze dozwolone, wnioski z pierwszej rundy testów przeprowadzonych w USA są pozytywne. Pod koniec 2023 roku władze Kalifornii i Nevady zatwierdziły „Oświetlenie obrysowe dla systemów jazdy zautomatyzowanej” do celów testowych lub, odpowiednio, do późniejszego wykorzystania w pojazdach seryjnych.