MERCEDES AMG: SUV-Y ŚREDNIEJ WIELKOŚCI Z SILNIKIEM V8 BITURBO

Me-AMG-GLC-s1

W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów.

Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zajmuje szczególne miejsce na rynku.


Zobacz także:

PREMIERY


 

Po raz pierwszy średniej wielkości SUV-y będą dostępne z mocnymi silnikami V8 biturbo w dwóch wersjach mocy. 4-litrowa jednostka V8 AMG standardowo rozwija 350 kW (476 KM), a wariant GLC 63 S oraz GLC 63 S Coupé – 375 kW (510 KM).

Me-AMG-GLC-s2

Oba SUV-y o wysokich osiągach wyposażono w pneumatyczne zawieszenie z adaptacyjną regulacją tłumienia, napęd na obie osie AMG Performance 4MATIC+ z całkowicie zmiennym rozdziałem momentu obrotowego, tylny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu oraz wysokowydajny układ hamulcowy. Wizualne nawiązanie do sportowych aut Mercedes-AMG stanowi nowy sportowy grill AMG Panamericana, dotąd zarezerwowany dla rodziny AMG GT.

Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ Coupé są spełnieniem oczekiwać dużej grupy klientów. Zarówno SUV, jak i Coupé dostępne są w dwóch wersjach – bazowej oraz S.

– Nowy GLC 63 4MATIC+ to dla nas samochód szczególny. Niełatwo opracować SUV-a, który będzie sportowy i dynamiczny, a jednocześnie zaoferuje najwyższą stabilność jazdy i efektywność – mówi Tobias Moers, szef Mercedes-AMG GmbH.

Me-AMG-GLC-s3

4-litrowy motor V8 biturbo służy już do napędu szeregu modeli AMG o wysokich osiągach. Główne zalety takiej koncepcji to kompaktowe wymiary silnika, optymalna responsywność i obniżona emisja spalin. Nowe modele wyposażono w 9-biegową skrzynię AMG Speedshift MCT, która zadebiutowała niedawno w Mercedesie-AMG E 63 4MATIC+.

GLC to kolejny po E 63 model Mercedes-AMG z napędem na cztery koła AMG Performance 4MATIC+. Dzięki w pełni zmiennej dystrybucji momentu obrotowego ten inteligentny system łączy zalety różnych koncepcji napędu. Najlepszy możliwy rozkład momentu jest na bieżąco obliczany w oparciu o warunki jazdy oraz styl jazdy kierowcy. Poza lepszą trakcją i dynamiką poprzeczną napęd 4×4 zapewnia lepszą dynamikę wzdłużną, umożliwiając jeszcze lepsze przyspieszanie.

Kierowca może wpływać na charakterystykę wybierając jeden z czterech dostępnych trybów jazdy AMG Dynbamic Select: Comfort, Sport, Sport Plus oraz Individual. Modyfikują one kluczowe parametry pojazdu, takie jak reakcje przepustnicy, zachowanie skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, ESP oraz napędu na obie osie. Niezależnie od wybranego programu kierowca może wcisnąć przycisk M i uruchomić tryb ręcznej zmiany biegów, obsługiwany za pomocą manetek przy kierownicy. Również charakterystykę pracy zawieszenia można wybrać osobno.

Me-AMG-GLC-s4

Standardowy, typowy dźwięk widlastej „ósemki” to zasługa układu wydechowego z technologią aktywnych klap.

Zawieszenie i prowadzenie

Przednia oś ma czterowahaczową konstrukcję ze specjalnymi zwrotnicami, zoptymalizowaną elastokinematyką oraz połączeniami promieniowymi w układzie hamulcowym. Niezależne od siebie prowadzenie kół i elementy ich zawieszenia umożliwiają osiąganie wyższych przyspieszeń bocznych, a jednocześnie pozwalają zminimalizować wpływ momentu obrotowego na prowadzenie.

Koncepcja tylnej osi pochodzi z E 63 4MATIC+, została jednak przystosowana do potrzeb GLC. Wielowahaczowa architektura zapewnia precyzyjne prowadzenie kół i odznacza się wysoką sztywnością. Zastosowana w modelu AMG rama pomocnicza pozwoliła na poszerzenie rozstawu kół względem „cywilnych” wersji GLC; dodatkowo na zewnątrz wysunięto powierzchnie styku łożysk kół. Zastosowano też specjalne zwrotnice, zwiększono „negatyw” kół i usztywniono elastokinematykę osi.

Me-AMG-GLC-s5

Sportowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów oraz aktywna kontrola tłumienia sprawiają, że nowe trójkomorowe zawieszenie pneumatyczne łączy dynamikę jazdy z komfortem i charakterystyką niwelowania wibracji. Sztywność kolumn pneumatycznych można w szerokim zakresie regulować dzięki aktywacji lub odłączaniu poszczególnych komór powietrznych. Zależnie od wybranego trybu oraz warunków jazdy zawieszenie działa w jednym z trzech stopni zestrojenia kolumn.

Ich sztywność automatycznie wzrasta w obliczu nagłych zmian obciążenia, w szybko pokonywanych zakrętach, przy gwałtownym przyspieszaniu lub hamowaniu. W rezultacie pozwala skutecznie ograniczyć przechyły i nurkowanie nadwozia. Automatyczne tłumienie działa w jednym z trzech trybów – Comfort, Sport i Sport Plus. Różnica pomiędzy komfortowym a sportowym zestrojeniem jest jeszcze bardziej wyczuwalna – w zależności od stylu jazdy.

Standardowo GLC 63 4MATIC+ porusza się na 10-ramiennych lekkich obręczach 8,0 J x 19 (przód) oraz 9,0 J x 19 (tył) w kolorze tytanowej szarości, z wykończeniem na wysoki połysk i oponami w rozmiarze 235/55 R 19 (przód) i 255/50 R 19 (tył). GLC 63 S 4MATIC+ otrzymuje ogumienie 265/45 R 20 (przód) i 295/40 R 20 (tył) z lekkimi obręczami z pięcioma podwójnymi ramionami w kolorze tytanowej szarości z lśniącym wykończeniem (9,5 J x 20 z przodu oraz 10,0 J x 20 z tyłu). Do wyboru są też inne, opcjonalne kombinacje felg i opon (w tym kute obręcze) w rozmiarze do 265/40 R 21 i 9,5 J x 21 na osi przedniej oraz 295/35 R 21 i 10,0 J x 21 na tylnej.

Me-AMG-GLC-s6

Dla większej przyczepności i dynamiki jazdy GLC 63 4MATIC+ dysponuje tylnym dyferencjałem z blokadą mechaniczną, a w GLC 63 S 4MATIC+ blokada ta otrzymuje dodatkowo elektroniczne sterowanie. Oba rozwiązania ograniczają poślizg wewnętrznego koła w zakręcie bez potrzeby ingerencji układu hamulcowego. Zaletą elektronicznego sterowania w wariancie S jest jeszcze precyzyjniejsze i szybsze działanie mechanizmu. Z dyferencjałem współpracuje specjalnie zestrojony pod kątem maksymalnej dynamiki jazdy trzystopniowy układ ESP z trybami ESP ON, ESP SPORT Handling Mode oraz ESP OFF.

Elektromechaniczny układ kierowniczy ze wspomaganiem uzależnionym od prędkości oraz przekładnią o zmiennym przełożeniu umożliwia precyzyjne dobranie kierunku jazdy i dostarcza autentycznych, szczegółowych informacji zwrotnych. Wspomaganie kierownicy ma dwa tryby działania – Comfort i Sport.

Me-AMG-GLC-s7

Ekskluzywne opcje

Na życzenie Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ może zyskać jeszcze bardziej sportowy, ekskluzywny i indywidualny charakter:
• układ wydechowy AMG Performance z technologią ruchomych klap dający różne brzmienie silnika;
• pakiet AMG Night z elementami w kolorze czarnym, z wykończeniem na wysoki połysk;
• zewnętrzny pakiet AMG Carbon Fibre;
• 20- lub 21-calowe obręcze z lekkich stopów;
• 21-calowe kute obręcze;
• wnętrze AMG Performance Studio.

W chwili debiutu modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 S 4MATIC+ w wersjach SUV i Coupé dostępne będą w specjalnej edycji „Edition 1” z ekskluzywną konfiguracją wyposażenia.

Nowy średniej klasy SUV o wysokich osiągach będzie świętować swoją globalną premierę w kwietniu 2017 r. Jego sprzedaż ruszy 16 czerwca 2017 r., a rynkowa premiera odbędzie się we wrześniu.