Ekscytujący, energetyzujący i zapierający dech w piersiach – Mercedes-AMG PureSpeed Concept stanowił atrakcję poprzedzającą Grand Prix Monako Formuły 1.
Radykalny design całkowicie otwartego, dwumiejscowego samochodu wyczynowego bez dachu i przedniej szyby to hołd dla sportu motorowego. Koncepcyjny pojazd zapowiada pierwszy model z niezwykle ekskluzywnej, limitowanej serii Mercedes-Benz Mythos. Światowa premiera Mercedesa-AMG PureSpeed Concept odbyła się w ekskluzywnej scenerii Monako. Pojazd został zaprezentowany na pływającym pontonie w lokalnym porcie i zrobił wrażenie także na kierowcach wyścigowych zespołu Mercedes-AMG PETRONAS F1: Lewisie Hamiltonie i George’u Russellu.
Zobacz relacje:
ALFA ROMEO: LIMITOWANA SERIA GIULIA I STELVIO QUADRIFOGLIO SUPER SPORT
Mercedes-AMG PureSpeed Concept przybliża prawdopodobnie najbardziej bezpośredni sposób na doświadczenie osiągów i przyjemności z jazdy. Jest radykalnie otwarty – ani dach, ani przednia szyba nie oddzielają kierowcy i pasażera od żywiołów. Można tu doświadczyć światła, powietrza i pasji w niefiltrowany sposób, wszystkimi zmysłami. Jako koncepcja naszego pierwszego samochodu Mythos ucieleśnia on najwyższy poziom ekskluzywności. Elementy designu takie jak HALO tworzą wrażenie rodem z bolidu Formuły 1. Dlatego na jego światową premierę nie ma lepszego miejsca niż Monako – powiedział Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH i szef dywizji Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.
Mercedes-AMG PureSpeed Concept nawiązuje do wyjątkowej tradycji Mercedes-Benz swoim purystycznym, bezkompromisowym designem samochodu wyścigowego, innowacyjnymi materiałami oraz nowoczesną technologią. Limitowana seria 250 egzemplarzy będzie dostępna wyłącznie dla najbardziej zagorzałych entuzjastów i kolekcjonerów Mercedesów. Inspiracja legendarnymi wyścigowymi maszynami oraz połączenie niezrównanej wyścigowej estetyki i wyśrubowanych osiągów sprawiają, że Mercedes-AMG PureSpeed Concept jest wyjątkowym samochodem dla koneserów. Ucieleśnia szczyt ekskluzywności Mercedes-Benz w segmencie topowych pojazdów.
System HALO zamiast przednich słupków
Jedną z wizytówek konceptu jest system HALO, który zastępuje konwencjonalne przednie słupki. Bezpośrednio wywodzi się on z najwyższej klasy motorsportu i jest stosowany w każdym bolidzie Formuły 1 od 2018 r. Jego zadaniem jest ochrona głowy kierowcy w razie wypadku. Podobnie jak w F1 system HALO w Mercedesie-AMG PureSpeed Concept składa się ze wspornika połączonego z nadwoziem. Ten zoptymalizowany aerodynamicznie komponent służy ochronie podróżujących. W zestawie znajdują się dwa aerodynamicznie zoptymalizowane kaski, zaprojektowane i wyprodukowane specjalnie na potrzeby Mercedesa-AMG PureSpeed Concept. Tak jak w Formule 1 kierowca i pasażer mają szerokie pole widzenia – od otoczenia nie oddzielają ich ani dach, ani przednia szyba, ani boczne okna. Zjawiskowe wnętrze zwraca uwagę unikalną kolorystyką oraz koncepcją wyposażenia, a także specjalnym zegarkiem na desce rozdzielczej, zaprojektowanym przez IWC Schaffhausen.
Design inspirowany hipersamochodem Mercedes-AMG ONE
Mercedes-AMG PureSpeed Concept to prawdziwy samochód wyczynowy o wyjątkowo niskiej sylwetce. Wiele elementów jego designu czerpie inspiracje z hipersamochodu Mercedes-AMG ONE – techniczne, wyraziście stylizowane, odsłonięte części z włókna węglowego w dolnych sekcjach kontrastują ze zmysłowymi, zaokrąglonymi kształtami górnej części nadwozia.
Wzornictwo obręczy definiują unikalne okładziny z włókna węglowego. Aby poprawić aerodynamikę, tylne felgi zostały całkowicie osłonięte. Przednie osłony mają otwartą formę, której zadaniem jest uzyskanie odpowiedniego przepływu powietrza w celu chłodzenia hamulców i optymalizacji siły docisku.
Długa maska i bardzo niski przód z wyraźnym rekinim profilem to cechy typowe dla samochodów sportowych. Przód nawiązuje do Mercedesa-AMG ONE, z szerokim dolnym wlotem powietrza z napisem AMG i dymioną, chromowaną gwiazdą Mercedesa. Całość uzupełnia aerodynamicznie zoptymalizowana, sportowa maska z dodatkowym wylotem powietrza. Małe, przezroczyste owiewki z przodu i po bokach kierują strumień wiatru ponad kokpit.
Precyzyjną pracę zespołu projektowego widać także w kształcie paneli progowych z ich aerodynamicznymi nakładkami. Muskularne tylne błotniki łączą się z elegancką pokrywą bagażnika oraz tylnym zderzakiem, który optycznie akcentuje szerokość pojazdu.
Hołd dla legendarnych modeli Mercedesa
Również wiele innych detali designu powstało w hołdzie dla świata motorsportu. Charakterystycznie wyprofilowane elementy za fotelami przywodzą na myśl legendarne samochody wyścigowe, takie jak 300 SLR, którym Stirling Moss i Denis Jenkinson zwyciężyli we włoskim wyścigu Mille Miglia w 1955 r. – osiągając na publicznych drogach rekordową średnią prędkość, wynoszącą niewiarygodne 157 km/h.
Efektowny lakier – przechodzący od czerwieni Le Mans do grafitowej szarości, z czarnym wzorem AMG – nawiązuje do kolorystyki Mercedesa, który zwyciężył w wyścigu Targa Florio na Sycylii w 1924 r. Wóz otrzymał czerwony lakier, tradycyjnie zarezerwowany dla włoskich maszyn. Niemieckie samochody wyścigowe były wówczas zazwyczaj malowane na biało. Czerwony odcień miał zniechęcić lokalnych kibiców do utrudniania wyścigu ekipie Mercedesa. Sposób okazał się skuteczny – po pokonaniu 432 km w czasie 6:32:37,4 h zwycięski 2-litrowy samochód wyścigowy z numerem 10, z Christianem Wernerem za kierownicą, przekroczył linię mety jako pierwszy. Numer 10 widnieje również na przednich błotnikach Mercedesa-AMG PureSpeed Concept – to kolejne nawiązanie do zwycięstwa w Targa Florio sprzed 100 lat.