Mercedes-AMG poszerza portfolio nowego AMG GT Coupé o wariant AMG GT 43.
Połączenie stosunkowo lekkiego 4-cylindrowego silnika na przedniej osi i napędu na tylne koła sprzyja niezwykle dynamicznemu prowadzeniu, zapewniając dużą przyjemność z jazdy.
Zobacz relacje:
CUPRA: BORN W SPECJALNEJ WERSJI WYPOSAŻENIA ADVANTAGE EDITION
2,0-litrowy silnik turbo AMG rozwija moc 310 kW (422 KM) przy 6750 obr./min i maksymalny moment obrotowy 500 Nm w przedziale 3250-5000 obr./min. Jego techniczną wizytówką jest turbosprężarka napędzana niewielkim silnikiem elektrycznym – rozwiązanie zaczerpnięte z Formuły 1. Taka forma doładowania gwarantuje szczególnie spontaniczne reakcje w całym zakresie obrotów.
Nowy AMG GT 43 łączy dynamiczne wrażenia z jazdy ze zwiększoną efektywnością. Turbosprężarka jest zasilana poprzez pokładową instalację elektryczną 48 V, z której korzysta również rozrusznikoalternator z napędem pasowym (ISG), na krótko zapewniający dodatkowe 10 kW (14 KM) mocy. Druga generacja ISG służy także jako układ łagodnej hybrydy, który oprócz tymczasowego zwiększenia osiągów umożliwia korzystanie z takich funkcji jak żeglowanie i rekuperacja w celu obniżenia zużycia paliwa. Na tym nie koniec: instalacja 48 V zwiększa też komfort, ponieważ działanie funkcji start-stop oraz żeglowania jest prawie niezauważalne.
Osiągi są proporcjonalne do statusu AMG GT 43: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,6 s, a prędkość maksymalna wynosi 280 km/h.
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym
W skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission) przemiennik momentu obrotowego zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Takie rozwiązanie zmniejsza wagę podzespołu, a mniejsza inercja pozwala zoptymalizować reakcję na polecenia wydawane pedałem przyspieszenia, szczególnie podczas sprintu i zmiany obciążenia. Starannie skoordynowane oprogramowanie owocuje krótkimi czasami przełączania biegów oraz szybkimi wielokrotnymi redukcjami, a funkcja podwójnego wysprzęglenia w programach jazdy Sport i Sport+ zapewnia szczególnie emocjonujące wrażenia podczas zmiany przełożeń. Zastosowano tu także funkcję RACE START, która gwarantuje optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego.
Aktywna aerodynamika w interesie dynamiki i efektywności
Do technicznych rozwiązań poprawiających aerodynamikę należy aktywny system kontroli powietrza AIRPANEL. Poziome listwy za górnym wlotem powietrza można otwierać i zamykać w oparciu o elektroniczne sterowanie. Efekt: przepływ powietrza jest kierowany zgodnie z potrzebami, co poprawia efektywność aerodynamiczną.
Zwykle listwy są zamknięte – nawet przy maksymalnej prędkości. Taka pozycja zmniejsza opór powietrza. Dopiero po osiągnięciu określonych temperatur wybranych komponentów i gdy zapotrzebowanie na powietrze chłodzące jest szczególnie wysokie, żeberka otwierają się i umożliwiają maksymalny dopływ powietrza do wymienników ciepła. Wymaga to wysoce inteligentnego i szybkiego sterowania.
To samo dotyczy innego elementu aktywnej aerodynamiki: wysuwanego tylnego spojlera, który płynnie wtapia się w sylwetkę nowego AMG GT Coupé. Zmienia on swoje położenie w zależności od warunków jazdy, a oprogramowanie sterujące jego pozycją uwzględnia wiele parametrów, np. prędkość jazdy, przyspieszenie wzdłużne i poprzeczne oraz prędkość skrętu. Od prędkości 80 km/h spojler przyjmuje pięć różnych ustawień nachylenia – aby zoptymalizować stabilność albo zmniejszyć opór powietrza.
Lekkie podwozie z wielowahaczową przednią osią
Standardowo AMG GT 43 jest wyposażony w zawieszenie ze stalowymi sprężynami AMG z wydajnymi aluminiowymi amortyzatorami i lekkimi sprężynami śrubowymi. Cechą szczególną jest wielowahaczowa oś przednia z pięcioma wahaczami rozmieszczonymi całkowicie w obręczy, co znacząco poprawia jej kinematykę. Pięciowahaczowa konstrukcja prowadzi również koła tylnej osi. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wszystkie wahacze i zwrotnice wykonano z kutego aluminium.
Wysokie pochylenie kół i sztywność ich rozstawu nie tylko umożliwiają osiąganie wysokich prędkości w zakrętach, ale i zapewniają kierowcy optymalny kontakt z drogą w obszarze zbliżonym do granicznego. Przekłada się to na doskonałą dynamikę poprzeczną oraz stabilność jazdy przy wysokich prędkościach, a także na dobrą reakcję na czynniki zewnętrzne, takie jak boczny wiatr, nierówności czy zmiany współczynnika tarcia.
Lekkie sprężyny śrubowe zmniejszają masę podwozia bez ograniczania osiągów. Podczas procesu produkcyjnego do sprężyny przykleja się podkładkę sprężynującą. To solidne połączenie zapobiega zużyciu spowodowanemu brudem przez cały okres użytkowania pojazdu. Sprężyna nie ulega korozji w całym cyklu życia, a maksymalne obciążenie elementu można dodatkowo zwiększyć przy zmniejszeniu ciężaru (każda sprężyna jest o około 0,2 kg lżejsza).
Kolejnym rozwiązaniem z zakresu lekkiej konstrukcji są stabilizatory przedniej i tylnej osi nowego AMG GT 43 – dzięki zmiennej grubości ścianek cechuje je niższa masa. Maksymalną grubość ścianki zastosowano tylko tam, gdzie jest to wymagane ze względu na maksymalne obciążenie – w tym przypadku w obszarze łożysk gumowych.
Opcjonalnie dla AMG GT 43 dostępna jest najnowsza generacja adaptacyjnego tłumienia AMG RIDE CONTROL. Jednostka sterująca podwoziem wykorzystuje analizę danych – w tym z czujników przyspieszenia i toru kół, aby w ciągu pojedynczych milisekund dostosowywać siłę tłumienia każdego koła do aktualnej sytuacji. Korzystając z programów jazdy AMG DYNAMIC SELECT lub osobnego przełącznika, kierowca może wstępnie wybrać jedną z trzech podstawowych konfiguracji zawieszenia: od łagodnej Comfort do sztywnej Sport+.
Opcjonalna skrętna tylna oś łączy zwrotność i stabilność
Na życzenie AMG GT 43 można wyposażyć w aktywną skrętną tylną oś (HAL). W zależności od prędkości jazdy tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym (do 100 km/h) lub w tym samym (ponad 100 km/h), co przednie. Takie rozwiązanie zwiększa zarówno zwrotność, jak i stabilność. Co więcej, przełożenie układu kierowniczego przednich kół może być bardziej bezpośrednie, co oznacza, że pojazdem można łatwiej kierować na granicy przyczepności.
Pakiet AMG DYNAMIC PLUS – maksymalna przyjemność z jazdy
Opcjonalnie dla AMG GT 43 dostępny jest pakiet AMG DYNAMIC PLUS, który obejmuje liczne komponenty zaprojektowane z myślą o wysokich osiągach:
– Dynamiczne mocowania silnika AMG łączą silnik z nadwoziem sztywniej lub bardziej elastycznie, w zależności od sytuacji na drodze. Rezultat: najlepsza możliwa równowaga pomiędzy dynamiką a komfortem.
– Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy tylnej osi z blokadą jeszcze szybciej i precyzyjniej rozdziela moment obrotowy na koła podczas dynamicznego pokonywania zakrętów i przyspieszania, gwarantując maksymalną przyczepność.
– Program jazdy RACE zapewnia torowe osiągi za naciśnięciem przycisku, z jeszcze bardziej spontaniczną reakcją silnika.
– Aktywny element aerodynamiczny, ukryty w podwoziu przed silnikiem, przyczynia się do bardziej sportowego prowadzenia. To karbonowy profil, opracowany przez AMG i chroniony patentami. Jego położenie zależy od wybranego programu jazdy AMG. Profil automatycznie wysuwa się w dół na długość około 40 mm przy prędkości 80 km/h. Tworzy to tzw. efekt Venturiego, który dodatkowo przyciąga samochód do jezdni, zmniejszając unoszenie przedniej osi.
– Zwiększony potencjał osiągów wizualnie podkreślają pomalowane na żółto zaciski hamulcowe AMG.
– Dodatkowo nabywca może zamówić nieruchome tylne skrzydło, które zapewnia jeszcze większy docisk tylnej osi.
Purysta o eleganckich rysach
Wygląd zewnętrzny AMG GT 43 wyróżnia się na tle rodziny AMG licznymi detalami. W oczy szczególnie rzuca się nowo zaprojektowany przedni zderzak z dużymi wlotami powietrza na całej szerokości. Elegancki charakter podkreślają węższe przednie i tylne błotniki oraz zmniejszony rozstaw kół. Dla przednich błotników dostępne jest również nowe wykończenie ozdobne. Tylny zderzak – także zmodyfikowany – łączy się z okrągłymi, a nie trapezowymi końcówkami układu wydechowego.
Do charakterystycznych cech nadwozia AMG GT należą: duży rozstaw osi, krótkie zwisy, długa pokrywa silnika, cofnięta kabina ze stromo nachyloną przednią szybą i muskularny tył. Tak rodzą się proporcje typowe dla maszyny GT, nadające coupé mocny, dynamiczny wygląd – co dodatkowo akcentują zewnętrzne płaszczyzny kół umieszczone na równi z nadkolami. AMG GT 43 standardowo porusza się na 19-calowych obręczach z lekkiego stopu; opcjonalnie dostępne są inne warianty felg, o średnicy 19 lub 20 cali, a także kute obręcze o średnicy 21 cali.
Załadunek i rozładunek ułatwia duża klapa pokrywa EASY PACK z funkcją bezdotykowego dostępu HANDSFREE ACCESS. Opcjonalny układ siedzeń 2+2 zwiększa przydatność w codziennym użytku; w takiej konfiguracji AMG GT 43 oferuje dużą ilość miejsca dla podróżnych i ich bagażu. W razie potrzeby bagażnik można powiększyć poprzez złożenie oparć tylnych siedzeń.
Dane techniczne:
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R4 | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1991 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 310/422 | |
przy | obr./min | 6750 | |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 10/14 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | |
przy | obr./min | 3250-5000 | |
Stopień kompresji | 10,0 | ||
Zasilanie | Połączenie wtrysku bezpośredniego i pośredniego, elektrycznie zasilana turbosprężarka | ||
Przeniesienie napędu | |||
Napęd | na tylne koła | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna, z mokrym sprzęgłem startowym) | ||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Wsteczny | 4,80 | ||
Zawieszenie | |||
Oś przednia | Stalowe sprężyny AMG, aluminiowe podwójne wahacze poprzeczne, lekkie sprężyny i stabilizator | ||
Oś tylna | Stalowe sprężyny AMG, aluminiowe podwójne wahacze poprzeczne, lekkie sprężyny i stabilizator | ||
Układ hamulcowy | Hydrauliczny, dwuobwodowy; przód: tarcze kompozytowe 390 mm, wentylowane i perforowane, 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium; tył: tarcze kompozytowe 360 mm, wentylowane i perforowane, 1-tłoczkowe zaciski pływające z aluminium, elektryczny hamulec postojowy, ABS, wspomaganie hamowania, 3-stopniowe ESP® | ||
Układ kierowniczy | Elektromechanicznie wspomagany, parametryczny, zmienne przełożenie (12,8:1 w martwym punkcie) i zmienna siła wspomagania | ||
Obręcze | Przód: 9,5 J x 19; tył: 11 J x 19 | ||
Opony | Przód: 255/45 ZR 19; tył: 285/40 ZR 19 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2700 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1666/1644 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4728/1354/1929 | |
Pojemność bagażnika | l | 321 (w opcji do 675) | |
Masa własna pojazdu gotowego do jazdy (EC) | kg | 1775 | |
Ładowność | kg | 2-osobowy: 215, 2+2: 370 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 70/10 | |
Osiągi, zużycie, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,6 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 280 (ograniczona elektronicznie) | |
Zużycie paliwa w cyklu miesz. | l/100 km | 10,3 | |
Emisje CO2 w cyklu miesz. | g/km | 235 |