Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna i Kombi: wyższa moc, lepsza efektywność
Po debiucie pod maską roadstera SL 43 czterocylindrowa jednostka AMG o pojemności 2,0 l – pierwszy na świecie seryjny silnik z elektryczną turbosprężarką – trafia teraz do Klasy C. Nowa forma turbodoładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, a tym samym zapewnia jeszcze większą dynamikę.
Zobacz także:
Turbosprężarka jest obsługiwana przez 48-woltową instalację elektryczną, która służy również do zasilania rozrusznikoalternatora z napędem pasowym (RSG). W Mercedesie-AMG C 43 4MATIC motor ten wytwarza 300 kW (408 KM), a w określonych sytuacjach drogowych do dyspozycji jest jeszcze krótkotrwały „zastrzyk” mocy z RSG, wynoszący 10 kW (14 KM). Także standardowo montowana skrętna tylna oś, stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC z priorytetem kierowania momentu obrotowego na tył, przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym oraz zawieszenie AMG RIDE CONTROL z systemem adaptacyjnego tłumienia przyczyniają się do dynamicznych wrażeń z jazdy. Zorientowany na wysokie osiągi charakter nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC podkreślają charakterystyczny dla marki z Affalterbach design oraz elementy wyposażenia.
Sercem nowego Mercedesa-AMG C 43 4MATIC jest czterocylindrowy silnik AMG o pojemności 2,0 l, który łączy nowoczesne rozwiązania techniczne i wysokie osiągi z wzorową efektywnością. Jednocześnie pozostaje wierny tradycji sportowej marki: nie tylko został w całości opracowany w siedzibie firmy w Affalterbach, ale jest tam również produkowany – zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik”.
Silnik, wewnętrznie oznaczony jako M139l (l dla montażu wzdłużnego), jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym motorem z turbodoładowaniem realizowanym za pomocą elektrycznej turbosprężarki. Innowacyjny system bezpośrednio wywodzi się z techniki, którą od wielu lat z powodzeniem stosuje zespół F1 Mercedes-AMG Petronas. Nowa forma turbodoładowania gwarantuje szczególnie spontaniczną reakcję w całym zakresie obrotów, co prowadzi do jeszcze bardziej dynamicznych wrażeń z jazdy, a jednocześnie pozwala zwiększyć efektywność.
Jak to działa – szczegółowa zasada działania elektrycznej turbosprężarki
Z wałkiem turbosprężarki, pomiędzy kołem turbiny po stronie „wydechu” a kołem kompresji po stronie „dolotu”, zintegrowano mały silnik elektryczny – o grubości około 4 cm. Elektronicznie sterowany motor bezpośrednio napędza wałek turbosprężarki, a tym samym „rozpędza” koło kompresji, jeszcze zanim strumień spalin przejmie jego napęd w konwencjonalny sposób.
Znacznie poprawia to reakcję z obrotów biegu jałowego i w całym zakresie prędkości obrotowych. Spalinowa jednostka jeszcze bardziej spontanicznie odpowiada na wciśnięcie pedału gazu, a samochód odznacza się znacznie lepszą dynamiką. Dodatkowo elektryfikacja turbosprężarki pozwala osiągać wyższy moment obrotowy przy niskich obrotach. To również zwiększa reaktywność i optymalizuje przyspieszenie ze startu zatrzymanego. Nawet gdy kierowca zdejmie nogę z pedału gazu lub hamulca, turbo jest w stanie przez cały czas utrzymywać ciśnienie doładowania, zapewniając niezakłóconą, spontaniczną reakcję na gaz.
Elektryczna turbosprężarka, zasilana przez 48-woltową pokładową instalację elektryczną, pracuje z prędkością do 175 000 obr./min, co skutkuje bardzo intensywnym przepływem powietrza. Z myślą o zapewnieniu optymalnych warunków temperaturowych turbosprężarka, silnik elektryczny i energoelektronika są połączone z obwodem chłodzenia silnika spalinowego.
300 kW (408 KM) i 500 Nm zapewniają sportowe osiągi
Między innymi za sprawą tej innowacyjnej techniki czterocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 2,0 l pod maską Mercedesa-AMG C 43 4MATIC generuje moc 300 kW (408 KM) przy 6750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy o wartości 500 Nm jest dostępny przy 5000 obr./min. W zależności od sytuacji na krótko do dyspozycji jest również dodatkowe zwiększenie mocy o 10 kW (14 KM) przez rozrusznikoalternator z napędem pasowym (RSG). RSG drugiej generacji działa jak łagodna hybryda (mild hybrid): oferuje tymczasowe zwiększenie mocy, a także umożliwia realizację funkcji zapewniających maksymalną efektywność, takich jak żeglowanie oraz rekuperacja. Jednocześnie 48-woltowa instalacja zwiększa komfort jazdy – działanie funkcji start-stop i żeglowania jest niemal niezauważalne.
C 43 4MATIC Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6 s, a wariant Kombi na to samo zadanie potrzebuje 4,7 s. W obu modelach prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczona do 250 km/h. Z opcjonalnym pakietem kierowcy AMG można podnieść ją do 265 km/h. O ogromnym potencjale innowacyjnej techniki turbo w zakresie efektywności świadczy zużycie paliwa w cyklu mieszanym WLTP, wynoszące 8,7-9,1 l/100 km dla Limuzyny i 8,8-9,2 l/100 km dla Kombi.
Przekładnia AMG SPEEDSHIFT MCT 9G z mokrym sprzęgłem startowym i napęd AMG Performance 4MATIC
Siła napędowa płynie do kół za pośrednictwem skrzyni AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (MCT = Multi-Clutch Transmission), w której przekładnię hydrokinetyczną zastąpiono mokrym sprzęgłem startowym. Po pierwsze pozwoliło to ograniczyć masę, a po drugie – zoptymalizować reakcję na wciśnięcie pedału gazu dzięki mniejszej bezwładności, zwłaszcza podczas gwałtownych przyspieszeń oraz zmian obciążenia. Wszechstronnie skalibrowane oprogramowanie zapewnia wyjątkowo krótkie czasy załączania przełożeń i pozwala na realizację szybkich wielokrotnych redukcji. Z kolei funkcja międzygazu w trybach jazdy Sport i Sport+ oferuje szczególnie emocjonujące wrażenia przy zmianie biegów. Dostępna jest również funkcja RACE START, która umożliwia optymalne przyspieszenie ze startu zatrzymanego. W trybie Comfort automatycznie aktywuje się funkcja ECO start/stop, a w trybie Individual można włączyć funkcję żeglowania.
Stały napęd na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC charakteryzuje się specyficznym dla AMG rozdziałem momentu obrotowego między przednią i tylną osią – 31:69. Taka konfiguracja, z priorytetem dla tylnych kół, zapewnia lepszą dynamikę prowadzenia, w tym wyższe przyspieszenie boczne oraz lepszą przyczepność podczas przyspieszania.
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS
Zawieszenie AMG RIDE CONTROL oparte na stalowych sprężynach i amortyzatorach z adaptacyjnym systemem tłumienia ADS, standardowo montowane w C 43 4MATIC, łączy zdecydowanie sportową dynamikę jazdy z typowym dla Mercedesa komfortem na długich dystansach. Przednia oś korzysta ze specjalnie zaprojektowanych zwrotnic i sworzni wahaczy. Również tylna oś wyróżnia się zmodyfikowaną elastokinematyką, skonfigurowaną z myślą o dynamice jazdy. Całość uzupełnia system ADS, który w sposób ciągły dostosowuje tłumienie każdego koła do aktualnej sytuacji i oferuje do wyboru trzy tryby pracy: Comfort, Sport oraz Sport+.
Parametryczny układ kierowniczy AMG i standardowa tylna oś skrętna
Parametryczny układ kierowniczy C 43 4MATIC z przekładnią o zmiennym przełożeniu i siłą wspomagania zależną od prędkości dostosowuje się do wybranego trybu jazdy. W ustawieniu zawieszenia Comfort koncentruje się na komforcie prowadzenia, a w trybach Sport oraz Sport+ zapewnia kierowcy znacznie więcej informacji zwrotnych ze styku kół z nawierzchnią.
Nowy Mercedes-AMG C 43 4MATIC – jako najlepiej sprzedająca się seria modelowa z Affalterbach – jest standardowo wyposażony w skrętną tylną oś. Do 100 km/h (prędkość zmienna w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się w kierunku przeciwnym do przednich, pod kątem maksymalnie 2,5 stopnia, co prowadzi do wirtualnego skrócenia rozstawu osi i skutkuje znacznie większą zwrotnością. Efekt: ograniczona średnica zawracania oraz mniejszy wysiłek związany z kierowaniem. Z kolei przy prędkości powyżej 100 km/h (zmiennej w zależności od ustawienia AMG DYNAMICS) tylne koła skręcają się w tym samym kierunku, co przednie – maksymalnie o 0,7 stopnia. To wirtualne zwiększenie rozstawu osi ma pozytywny wpływ na stabilność jazdy. Prowadzi do szybszego narastania siły bocznej przy zmianie kierunku, a tym samym – do bardziej bezpośrednich reakcji na skręt. Praca układu skrętnej tylnej osi zależy od wybranego trybu jazdy AMG DYNAMIC SELECT.
Odpowiednie tło akustyczne zapewnia układ wydechowy AMG ze swoim sportowym brzmieniem. W zależności od wybranego programu poziom hałasu waha się od zrównoważonego i dyskretnego po emocjonująco sportowy. Charakterystyka dźwięku jest regulowana za pomocą klapy w „wydechu”, w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia silnika. Doznania dźwiękowe można zintensyfikować za sprawą opcjonalnego systemu AMG Real Performance Sound – rzeczywisty odgłos pracy jednostki napędowej jest wówczas odbierany przez czujnik w układzie wydechowym i przekazywany do wnętrza, co zapewnia podróżującym przeszywające wrażenia akustyczne.
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Limuzyna – dane techniczne
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R4 | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1991 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 300/408 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 6750 | |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 10/14 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 5000 | |
Stopień kompresji | 10,0 | ||
Zasilanie | wtrysk bezpośredni i pośredni, turbodoładowanie (elektrycznie wspomagana turbosprężarka) | ||
Przeniesienie napędu | |||
Układ napędowy | 4×4 (rozdział momentu obrotowego 31:69%) | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna skrzynia biegów z wielotarczowym mokrym sprzęgłem startowym) | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Bieg wsteczny | 4,80 | ||
Zawieszenie | |||
Przednia oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Tylna oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Układ hamulcowy | Hydrauliczny, dwuobwodowy, przód: tarcze o średnicy 370 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, oraz 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium, tył: tarcze o średnicy 320 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, 1-tłoczkowe pływające zaciski; elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS, Brake Assist, 3-st. ESP® | ||
Układ kierowniczy | elektromechaniczne, progresywne wspomaganie, z przekładnią zębatkową o zmiennym przełożeniu (12,8:1 w środkowym położeniu) | ||
Obręcze | przód: 8,0 J x 18; tył: 8,0 J x 18 | ||
Opony | przód: 245/45 ZR 18; tył: 245/45 ZR 18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2865 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1591/1602 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4791/1824/1450 | |
Średnica zawracania | m | 11,98 | |
Pojemność bagażnika | l | 455 | |
Masa własna (EC) | kg | 1765 | |
Ładowność | kg | 515 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 50/7 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,6 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 (ograniczona elektronicznie; 265 km/h w opcji) | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | l/100 km | 8,7-9,1 (wartości WLTP CO2 zgodnie z rozp. UE 2017/1153) | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym | g/km | 196-206 |
Mercedes-AMG C 43 4MATIC Kombi – dane techniczne
Silnik | |||
Układ i liczba cylindrów | R4 | ||
Pojemność skokowa | ccm | 1991 | |
Moc maksymalna | kW/KM | 300/408 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 6750 | |
Dodatkowa moc (boost) | kW/KM | 10/14 | |
Maksymalny moment obrotowy | Nm | 500 | |
przy prędkości obrotowej | obr./min | 5000 | |
Stopień kompresji | 10,0 | ||
Zasilanie | wtrysk bezpośredni i pośredni, turbodoładowanie (elektrycznie wspomagana turbosprężarka) | ||
Przeniesienie napędu | |||
Układ napędowy | 4×4 (rozdział momentu obrotowego 31:69%) | ||
Przekładnia | AMG SPEEDSHIFT MCT 9G (automatyczna skrzynia biegów z wielotarczowym mokrym sprzęgłem startowym) | ||
Przełożenia | |||
1./2./3./4./5./6./7./8./9. bieg | 5,35/3,24/2,25/1,64/1,21/1,00/0,87/0,72/0,60 | ||
Bieg wsteczny | 4,80 | ||
Zawieszenie | |||
Przednia oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Tylna oś | zawieszenie AMG RIDE CONTROL z aluminiowymi, podwójnymi wahaczami, układem kontroli przechyłów wzdłużnych, lekkimi sprężynami śrubowymi i stabilizatorem oraz adaptacyjnym tłumieniem (Adaptive Damping System) | ||
Układ hamulcowy | Hydrauliczny, dwuobwodowy, przód: tarcze o średnicy 370 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, oraz 6-tłoczkowe stałe zaciski z aluminium, tył: tarcze o średnicy 320 mm, wentylowane wewnętrznie i perforowane, 1-tłoczkowe pływające zaciski; elektrycznie sterowany hamulec postojowy, ABS, Brake Assist, 3-st. ESP® | ||
Układ kierowniczy | elektromechaniczne, progresywne wspomaganie, z przekładnią zębatkową o zmiennym przełożeniu (12,8:1 w środkowym położeniu) | ||
Obręcze | przód: 8,0 J x 18; tył: 8,0 J x 18 | ||
Opony | przód: 245/45 ZR 18; tył: 245/45 ZR 18 | ||
Wymiary i masy | |||
Rozstaw osi | mm | 2865 | |
Rozstaw kół przód/tył | mm | 1591/1602 | |
Długość/szerokość/wysokość | mm | 4791/1824/1466 | |
Średnica zawracania | m | 11,98 | |
Pojemność bagażnika | l | 490-1510 | |
Masa własna (EC) | kg | 1810 | |
Ładowność | kg | 515 | |
Pojemność zbiornika paliwa/rezerwa | l | 50/7 | |
Osiągi, zużycie paliwa, emisje | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h | s | 4,7 | |
Prędkość maksymalna | km/h | 250 (ograniczona elektronicznie; 265 km/h w opcji) | |
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym | l/100 km | 8,8-9,2 (wartości WLTP CO2 zgodnie z rozp. UE 2017/1153) | |
Emisje CO2 w cyklu mieszanym | g/km | 199-209 |