MERCEDES-AMG: DWIE NOWE HYBRYDY PLUG-IN GLE 53 HYBRID 4MATIC+

Mercedes-AMG uzupełnia swoje portfolio o dwie hybrydy plug-in – nowego Mercedesa-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ dostępnego jako SUV oraz Coupé.

GLE 53 HYBRID z nadwoziami SUV i coupé oferuje unikalne połączenie przyjemności z jazdy i zasięgu w trybie elektrycznym. Te innowacyjne wydania GLE stanowią dodatkowy filar przyszłościowego portfolio Mercedes-AMG obok naszych zorientowanych na wysokie osiągi hybryd E PERFORMANCE. Tym samym poszerzamy naszą szeroką gamę o kolejny atrakcyjny wariant zespołu napędowego, zwracając się do nowych grup docelowych – powiedział Michael Schiebe, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH i szef jednostek biznesowych Mercedes-Benz Klasy G oraz Mercedes-Maybach.


Zobacz relacje:

FIAT: MOŻNA JUŻ TESTOWAĆ NOWEGO FIATA 600 HYBRID
 

ROZMAITOŚCI


 

Podstawą sportowych wrażeń z jazdy jest rzędowy, sześciocylindrowy silnik turbo o pojemności 3,0 l. Na potrzeby zastosowania w hybrydzie plug-in jednostka znana już z GLE została ponownie gruntownie zmodyfikowana – obecnie wytwarza moc 330 kW (449 KM), o 10 kW (14 KM) wyższą niż wcześniej. Zakres modyfikacji obejmuje zmiany w oprogramowaniu oraz zastosowanie dodatkowej chłodnicy. W wariancie hybrydowym można pominąć dodatkową elektryczną sprężarkę, ponieważ jej zadania, takie jak dodatkowe doładowanie, przejmuje silnik elektryczny. Efekt: 3,0-litrowy silnik wyjątkowo spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu i zapewnia wysoką dynamikę.

Rzędowy, sześciocylindrowy silnik współpracuje z jednostką elektryczną z magnesami trwałymi o mocy 100 kW (136 KM), akumulatorem trakcyjnym o pojemności 31,2 kWh brutto (24,1 kWh netto) i w pełni zmiennym napędem na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+. Maksymalny moment obrotowy motoru elektrycznego, wynoszący 480 Nm, jest dostępny niemal od zerowych obrotów, co zapewnia wysoką dynamikę nawet przy ruszaniu.

Moc systemowa 400 kW (544 KM) i systemowy moment obrotowy 750 Nm zapewniają imponujące osiągi: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 4,7 s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h, a w trybie elektrycznym – do 140 km/h. Przy zasięgu w trybie elektrycznym wynoszącym 80-86 km (SUV) i 82-87 km (Coupé) – dane dla cyklu mieszanego WLTP – większość codziennych dystansów można pokonywać bez potrzeby angażowania silnika spalinowego. Na pokładzie znajduje się ładowarka prądu przemiennego (AC) o mocy 11 kW. Dodatkowo, na życzenie, dostępna jest szybka ładowarka prądu stałego (DC) o mocy 60 kW. Dzięki temu akumulator można naładować od 10% do 80% w ciągu zaledwie 20 minut.

Przeprojektowany wygląd i specyficzne dla hybryd elementy wzornictwa

Nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ przejmuje liczne zmiany w zakresie designu i wyposażenia wprowadzone w pozostałych odmianach GLE oferowanych od wiosny 2023 r. Ponadto najnowszą hybrydę plug-in można rozpoznać po specyficznych elementach stylistycznych na zewnątrz i wewnątrz. Dolna przednia osłona zapewnia dopływ powietrza do dodatkowej chłodnicy, a na zelektryfikowany napęd wskazują emblematy na błotnikach. GLE 53 HYBRID 4MATIC+ jest standardowo wyposażony w 21-calowe felgi z lekkiego stopu. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG obejmuje wewnętrznie wentylowane tarcze o wymiarach 400 x 38 mm na przedniej osi, z sześciotłoczkowymi zaciskami stałymi, oraz 370 x 32 mm na tylnej osi, z jednotłoczkowymi zaciskami pływającymi.

We wnętrzu dominuje panoramiczny wyświetlacz z ekranem systemu informacyjno-rozrywkowego MBUX, obejmujący widoki i funkcje zarezerwowane dla hybryd, takie jak menu ładowania oraz wskazania, które dostarczają informacji m.in. o stanie naładowania i temperaturze wysokonapięciowego akumulatora, a także o zasięgu w trybie elektrycznym.

Wszechstronnie wzbogacone wyposażenie standardowe

Specyfikacja nowego Mercedesa-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ bazuje na logice oferty serii AMG GLE 53, która precyzyjnie odpowiada na często powtarzające się życzenia klientów. Seryjne wyposażenie SUV-a obejmuje m.in.: elektrycznie otwierany panoramiczny dach, podgrzewane przednie siedzenia, adaptacyjnego asystenta świateł drogowych oraz integrację ze smartfonem. Ponadto w standardzie dostępne są: aktywny układ wydechowy AMG Performance, nagłośnienie Burmester, pakiet pamięci, pilot parkowania 360 stopni, pakiet KEYLESS GO oraz asystent martwego pola. Zestaw ten uzupełnia najnowsza generacja kierownicy AMG Performance z przyciskami, które łączą zjawiskowe wyświetlacze z intuicyjną obsługą – pozwalając sterować ważnymi funkcjami i wszystkimi programami jazdy bez konieczności odrywania rąk od wieńca. Obręcz kierownicy opcjonalnie występuje z funkcją podgrzewania. Na życzenie jest też dostępna z wykończeniem z włókna węglowego. Jeszcze bogatsze jest seryjne wyposażenie wariantu nadwoziowego Coupé, które obejmuje klimatyzowane przednie siedzenia, funkcję rozszerzonej rzeczywistości dla systemu MBUX oraz reflektory MULTIBEAM LED.

Nowo opracowane podwozie

Do wymagań GLE 53 HYBRID 4MATIC+ specjalnie przystosowano zawieszenie pneumatyczne AMG RIDE CONTROL+ z adaptacyjnym tłumieniem, korzystające z nowego osprzętu i oprogramowania. Efekt: wyważone połączenie odpowiedniej izolacji akustycznej pod kątem jazdy na napędzie elektrycznym oraz typowego dla AMG, zdecydowanie sportowego charakteru.

Oprócz nowych pasywnych stabilizatorów na przedniej i tylnej osi podwozie hybrydy otrzymało nowe odboje kolumn i zupełnie nowe amortyzatory tylnej osi. Równocześnie przeprowadzono kompleksową aktualizację oprogramowania. Dostrojenie podwozia, ESP, w pełni zmiennego napędu na wszystkie koła AMG Performance 4MATIC+ oraz układu kierowniczego zapewnia bezpieczne, dynamiczne i pewne prowadzenie.

Tryby jazdy AMG oferują różnorodne wrażenia z jazdy

Od efektywnego do dynamicznego charakteru: tryby jazdy AMG DYNAMIC SELECT są precyzyjnie dostosowane do wymogów hybrydowego napędu plug-in. Każdy z nich reguluje ważne parametry, takie jak reakcja silnika i skrzyni biegów, charakterystyka układu kierowniczego, tłumienie nierówności czy brzmienie. Nowy wariant 53 domyślnie uruchamia się w elektrycznym trybie jazdy.

Oprócz dobrze znanych programów: Comfort, Sport, Sport+, Slippery i Individual nowy Mercedes-AMG 53 HYBRID 4MATIC+ oferuje dwa tryby przeznaczone specjalnie dla wariantów hybrydowych plug-in. Pierwszy z nich to Electric, umożliwiający jazdę na napędzie elektrycznym do prędkości 140 km/h. Jeśli akumulator ulegnie rozładowaniu lub kierowca nagle będzie potrzebować wyższej mocy (np. w celu przeprowadzenia błyskawicznego manewru wyprzedzania), inteligentna strategia automatycznie uruchomi silnik spalinowy. Z kolei programie Battery Hold jednostki spalinowa i elektryczna pracują z maksymalnym doładowaniem na poziomie około 25%, podobnie jak w trybie Comfort. Największa różnica: strategia działania utrzymuje wtedy stały poziom naładowania akumulatora. Wykorzystanie silnika elektrycznego zostaje ograniczone i zoptymalizowane pod kątem niskiego zużycia energii, co jest kompensowane przez rekuperację. Zmieniając program jazdy, kierowca może zdecydować, kiedy ponownie zechce w pełni wykorzystać energię zgromadzoną w akumulatorze, na przykład w obszarze zabudowanym.

O zbliżaniu się sportowej hybrydy poruszającej się w trybie całkowicie elektrycznym ostrzega wymagany prawnie system dźwiękowy. To specjalnie skomponowany dźwięk AMG o niskiej częstotliwości, z modulacją zależną od prędkości. Sygnał jest transmitowany na zewnątrz za pośrednictwem głośnika z przodu oraz soundbara z dwoma głośnikami z tyłu. Częściowo można usłyszeć go także w kabinie. Na terenie Unii Europejskiej system jest aktywny do 20 km/h; powyżej tej prędkości sygnał dźwiękowy harmonijnie zanika.

Dane techniczne w skrócie:

    Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ SUV Mercedes-AMG GLE 53 HYBRID 4MATIC+ Coupé
Układ i liczba cylindrów   R6 R6
Pojemność skokowa cm3 2999 2999
Moc maksymalna silnika spalinowego kW/KM 330/449 330/449
przy obr./min 5800-6100 5800-6100
Maksymalny moment obrotowy silnika spalinowego Nm 560 560
przy obr./min 2200-5000 2200-5000
Moc maksymalna silnika elektrycznego kW/KM 100/136 100/136
Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego Nm 480 480
Moc systemowa kW/KM 400/544 400/544
Systemowy moment obrotowy Nm 750 750
Pojemność akumulatora nom./użyt. kWh 31,2/24,1 31,2/24,1
Przyspieszenie 0-100 km/h s 4,7 4,7
Prędkość maksymalna (ograniczona elektronicznie) km/h 250 250
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym km/h 140 140
Zużycie energii w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) kWh/100 km plus l/100 km 28,6–29,9 plus 1,3–1,5 27,9–29,1 plus 1,2–1,4
Emisje CO2 w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) g/km 29–33 27–31
Zużycie energii elektrycznej w cyklu mieszanym, ważone (WLTP) kWh/100 km 28,7-30,0 28,0-29,2
Zasięg w trybie elektrycznym km 80-86 82-87