MERCEDES: ACTROS Z NOWYM SILNIKIEM OM471 – OSZCZĘDNIEJSZY

Actros 1845 Fuel Duel; Exterieur; Exterior

Mercedes-Benz Actros stoczył już 1901 pojedynków Fuel Duel ze swoimi najważniejszymi, konkurencyjnymi ciężarówkami w Europie.

W ramach tych pojedynków – polegających na teście porównawczym zużycia paliwa – 90 ciągników siodłowych pokonało łącznie dystans 8 981 019 km po drogach 22 krajów kontynentu.


Zobacz także:

UŻYTKOWE


 

I osiągnęło niezwykłe wyniki: Actros wygrał ponad 90 proc. wszystkich starć. Dla nabywców samochodu w sektorze transportowym to czysty zysk – na paliwo przypada 29 proc., czyli największa część całkowitego kosztu posiadania pojazdu (TCO). A jeśli wziąć pod uwagę wyłącznie wydatki związane z posiadaniem ciężarówki, udział kosztów paliwa rośnie nawet do 50-60 proc.

Druga runda pojedynków Fuel Duel rozpoczęta

Nigdy wcześniej ciężarówka dalekobieżna marki Mercedes- Benz nie została tak kompleksowo opracowana pod kątem uzyskania najwyższej wydajności jak Actros. To synonim maksymalnej ekonomiki w wymagającym biznesie transportowym. Teraz model zwiększa swoją przewagę w zakresie wydajności i staje do walki zaopatrzony w najnowszej generacji silnik OM 471. Pierwsze zasilane nim egzemplarze biorące udział w pojedynkach to Actrosy 1845 LS o mocy 330 kW (448 KM) osiąganej przy 1600 obr./min.

Począwszy od 2016 roku ciągniki siodłowe z nowymi jednostkami będą brały udział w pojedynkach na terenie wszystkich 22 krajów Europy, gdzie są one rozgrywane.

cie_mer2

Nowa generacja silnika ogranicza zużycie paliwa

W kolejnych testach porównawczych Mercedes- Benz Actros wypadnie zapewne jeszcze lepiej niż dotychczas. Obecne wyniki zużycia paliwa wraz z wprowadzeniem najnowszej generacji jednostki OM 471 – dostępnej w pięciu wersjach mocy/ momentu obrotowego – zostaną obniżone nawet o kolejne 3 proc. Równocześnie dane dotyczące maksymalnej mocy i momentu obrotowego pozostaną bez zmian.

To zasługa technologii, takiej jak druga generacja układu wtryskowego X-Pulse, opatentowane rozwiązania w zakresie recyrkulacji spalin i równoczesnego sterowania układem doładowania, precyzyjna turbosprężarka własnej konstrukcji, oraz wielu innych działań, w tym dłuższego przełożenia osi.

Mimo niższego zużycia paliwa Actros zapewnia jeszcze lepszą dynamikę jazdy. Szybki i gwałtowny przyrost mocy pozwala na sprawne ruszanie z miejsca i nabieranie prędkości, nawet z najniższych prędkości obrotowych. Jednostki napędowe chętnie odpowiadają na wciśnięcie pedału gazu już od obrotów biegu jałowego, a swój maksymalny moment obrotowy osiągają tuż powyżej 1000 obr./min.

Niskie zużycie paliwa przyczynia się nie tylko do poprawy bilansu finansowego firmy, ale również do ochrony zasobów środowiska: biorąc pod uwagę typowy roczny przebieg w wysokości 130 tys. km, pokonywany głównie na wymagających trasach i przy pełnym załadunku, Actros zasilanym nowym silnikiem OM 471 każdego roku zużywa o około 1100 litrów oleju napędowego mniej od poprzednika, co odpowiada to ograniczeniu emisji dwutlenku węgla na poziomie 3 ton.

Pierwszy pojedynek Fuel Duel

Pierwszy pojedynek Fuel Duel, w którym wystąpi Actros 1845 LS z najnowszej generacji silnikiem OM 471, odbędzie się jeszcze w grudniu br. Actros z nowym, zielonym malowaniem na 2 tygodnie przejmie codziennie zlecenia konkurencyjnego pojazdu należącego do floty firmy transportowej.

Jak w każdym teście porównawczym zużycia paliwa, kierowca przejdzie wcześniej szczegółowe szkolenie i początkowo będzie prowadzić Actrosa pod okiem doświadczonego trenera lub członka zespołu sprzedażowego Mercedes- Benz Trucks. Następnie będzie wykonywać swoje zadania samodzielnie, korzystając z pomocy tematyki FleetBoard oraz „przewidującego” tempomatu Predictive Powertrain Control (PPC).

Te dwa elementy są zamontowane na pokładzie wszystkich ciężarówek marki biorących udział w pojedynkach Fuel Duel, zapewniając im przewagę wszędzie tam, gdzie liczy się całkowity koszt posiadania.

Fuel Duel w Polsce

Również w Polsce program Fuel Duel cieszy się bardzo duża popularnością. Krajowe firmy odbyły już 174 pojedynki, co stanowi niemal 10 proc. sumy europejskiej. W ramach nich, nasi przewoźnicy przejechali niemal 1,3 mln kilometrów, oszczędzając średnio 13,1 proc. paliwa względem analogicznych tras przy użyciu konkurencyjnych marek. Może to sugerować, iż na polskich, z reguły bardziej wymagających niż na Zachodzie drogach, najnowsza technologia Mercedes- Benz pozwala osiągnąć jeszcze większe korzyści.