We wrześniu 1991 roku Mercedes- Benz otworzył przed nabywcami aut klasy wyższej nową, słoneczną perspektywę – podczas salonu samochodowego we Frankfurcie zaprezentował elegancki kabriolet serii 124, która od 1993 roku znana była jako Klasa E.
Tym samym po ponad 20-letniej przerwie w ofercie producenta znów pojawił się otwarty model z czteroosobową kabiną.
Zobacz także:
W dzisiejszej gamie Mercedesa ten rodzaj nadwozia ma licznych reprezentantów w postaci kabrioletów Klasy C, Klasy E oraz Klasy S.
Nowy kabriolet klasy wyższej umiejętnie łączył przyjemność z jazdy pod gołym niebem z zaletami limuzyny serii 124 – imponował innowacyjną technologią, nowoczesną elegancją i perfekcyjnie wyważoną koncepcją ogólną. Od samego początku miał więc zadatki na klasyka. Za bazę do budowy kabrioletu, wewnętrznie oznaczonego jako A 124, posłużyła seria 124 z nadwoziem coupe (C 124). Ponadto typoszereg ten występował jako limuzyna ze standardowym (W 124) i przedłużonym rozstawem osi (V 124) oraz kombi (S 124).
Otwarty wariant „124” trafił na rynek wiosną 1992 roku, początkowo w wersji 300 CE-24 Cabriolet. Wcześniej takim modelem był prekursor Klasy S, typoszereg W 111, w wersjach 280 SE Cabriolet oraz 280 SE 3.5 Cabriolet wytwarzany do 1971 roku. W międzyczasie tradycje otwartych Mercedesów nieprzerwanie podtrzymywał dwuosobowy roadster SL (najpierw seria 107, później 129).
Typoszereg A 124 pozostawał w ofercie do 1997 roku i w tym czasie znalazł 33 952 nabywców. Jego udaną karierę płynnie kontynuował model CLK Cabriolet, najpierw serii A 208 (1998-2003), a później A 209 (2003-2010). Od 2010 roku na rynku oferowane jest kolejne pokolenie Klasy E Cabriolet (typoszereg A 207).
Wyrafinowana technologia
Przy budowie kabrioletu na bazie serii 124 coupé inżynierowie ze Stuttgartu przeprowadzili szeroko zakrojone modyfikacje – aby nowy wariant był równie komfortowy i bezpieczny co pozostałe, otrzymał liczne usztywnienia konstrukcji nadwozia. W tym celu kompletnie przeprojektowano około 1000 części. Elementy strukturalne wyprodukowano z grubszej lub wysokowytrzymałej blachy stalowej.
Wszystkie sekcje podlegające dużym naprężeniom zostały dodatkowo wzmocnione poprzez dołożenie duplikatów części, zastosowanie blach węzłowych albo rozpórek – w tym poprzecznych wzmocnień znanych już z roadsterów serii 129. Ponadto, w lewej kolumnie przedniego zawieszenia, ramie przedniej szyby i bocznych wgłębieniach bagażnika znalazły się tłumiki drgań, ograniczające irytujące wibracje występujące w samochodach z otwartym nadwoziem.
Kompletna lista modyfikacji nadwozia sprawiła, że Cabriolet był nie tylko komfortowy, ale i równie bezpieczny co pozostałe wersje nadwoziowe w przypadku zderzenia czołowego, bocznego lub uderzenia w tył. Aby zapewnić odpowiednią ochronę w razie dachowania i stworzyć solidną konstrukcję w obszarze podatnym na deformację, przednie słupki były zespawane z metalowymi profilami. Model otrzymał również automatyczny pałąk przeciwkapotażowy. Jego składany miękki dach ważył 43 kg i korzystał z 27-częściowego mechanizmu łączników z 34 przegubami. Po złożeniu zabierał jedynie 80 l przestrzeni bagażowej, dzięki czemu kabriolet serii 124 wciąż mógł pomieścić wystarczającą ilość ładunku.
Produkcja samochodu w fabryce Mercedes- Benz w Sindelfingen ruszyła w 1992 roku, początkowo w wersji 300 CE-24 Cabriolet z silnikiem 3-litrowym: rzędową „szóstką” o mocy 162 kW (220 KM), osiąganej przy 6400 obr./min. Do 1993 roku zbudowano 6343 egzemplarze modelu.
W czerwcu 1993 roku Mercedes zaprezentował odnowioną generację typoszeregu 124, a Cabriolet – podobnie jak pozostałe odmiany nadwoziowe – zyskał nazwę „Klasa E”. Przy okazji otrzymał przeprojektowane nadwozie i szereg nowych jednostek napędowych do wyboru. Lista dostępnych wariantów obejmowała czterocylindrowe modele E 200 Cabriolet (100 kW/136 KM) i E 220 Cabriolet (110 kW/150 KM), sześciocylindrowy E 320 Cabriolet (162 kW/220 KM) oraz flagowy E 36 AMG Cabriolet (200 kW/272 KM).
Wcześniej dostępne wyłącznie za dopłatą, elektrohydrauliczne sterowanie dachem trafiło do wyposażenia seryjnego, a miękkie poszycie zaopatrzono w nową podsufitkę, zapewniającą jeszcze skuteczniejszą izolację termiczną i akustyczną.
Pierwsza Klasa E Cabriolet utrzymywała się w produkcji do 1997 roku. Spośród jej nabywców 15 380 zdecydowało się na warianty czterocylindrowe, a 18 572 – na modele sześciocylindrowe.