Na zlecenie marki OSRAM, Instytut ARC przeprowadził badanie na temat oświetlenia samochodowego. Pytanie brzmiało: skąd polscy kierowcy biorą wiedze na ten temat?
Okazuje się, że najczęściej od mechanika w warsztacie oraz w sklepie z częściami samochodowymi.
Zobacz relacje:
W porównaniu z przeprowadzanymi wcześniej badaniami widać wzrost świadomości kierowców – rośnie znaczenie porady mechanika czy jakość i dodatkowe cechy produktu, coraz mniejszą wagę ma zaś m.in. cena.
Ankietowani w większości deklarują, że kupują żarówki samemu. Samodzielnie wymienia je 38 proc. badanych, zaś wśród tych, którzy również kupują sami, ale wymianę zlecają komuś innemu 30 proc. opiera się na pomocy współmałżonka lub znajomego, a 16 proc. zwraca się do mechanika. Pozostałe 15 proc. ankietowanych zarówno zakup jak i wymianę źródeł światła realizuje w warsztacie.
Właśnie pracownik warsztatu, a także sklepu z częściami zamiennymi jest głównym źródłem wiedzy na temat oświetlenia. Porady odnośnie wyboru źródła światła oczekuje ponad 80 proc. ankietowanych, a aż 93 proc. kierowców zadeklarowało, że się do takiej zastosowało w przeszłości. Analiza odpowiedzi udzielonych przez badanych wskazuje, że z wiedzą na temat oświetlenia u mechaników jest całkiem nieźle, a najwięcej, bo aż 41 proc. porad dotyczyło właściwości źródła światła, takich jak więcej światła czy dłuższa trwałość.
Nadal do najważniejszych kryteriów, jakimi się kierują kierowcy przy zakupie żarówek czy lamp ksenonowych należą cena i trwałość (odpowiednio 49 i 46 proc. wskazań). Jednak w porównaniu z podobnymi badaniami, które OSRAM zlecił ARC w 2015 i 2017 roku znaczenie obu tych kryteriów systematycznie spada (cztery lata temu cena była istotna dla 56 proc. badanych).
Rośnie natomiast znaczenie barwy światła, zasięgu czy ilości światła. Ten ostatni parametr okazał się ważny dla 26 proc. ankietowanych, podczas gdy dwa lata wcześniej wskazywał go tylko co piąty badany kierowca.
Żarówki serii produktów OSRAM Night Breaker Laser wytwarzają nawet do 150 proc. jaśniejsze światło niż wymagają normy, wiązka oświetla drogę do 150 m przed samochodem, a barwa światła jest o 20 proc. bielsza. Są dostępne typy H1, H3, H4, H7, H8, H11, HB3 i HB4.
W przypadku lamp ksenonowych Xenarc Night Breaker Laser te parametry są jeszcze bardziej wyśrubowane – generują one światło jaśniejsze nawet do 200 proc. w porównaniu z wymogami, a zasięg reflektorów sięga 250 m. Do wyboru są typy D1S, D2S, D3S i D4S.
Badanie na zlecenie firmy OSRAM przeprowadził w sierpniu 2019 roku Instytut ARC Rynek i Opinia na grupie kierowców, którzy zadeklarowali, że są odpowiedzialni za wybór i zakup części do użytkowanego samochodu.