MAZDA: ZAPACH SOUL OF MOTION INSPIROWANY STYLISTYKĄ KODO

perfume_cere1

Praca projektantów często wymaga wielkiego wysiłku, jaki należy włożyć w dopracowanie najdrobniejszych detali. W firmie Mazda może to oznaczać niezliczone godziny poświęcone na nadawanie doskonałej linii drzwiom lub wcięciom błotników.

Możliwość zastosowania w praktyce nie tylko niekonwencjonalnego myślenia, lecz nawet oderwania się od przedmiotu pracy i poeksperymentowania z czymś całkowicie odmiennym może okazać się cennym doświadczeniem.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Mazda postrzega swoje samochody jako dzieła sztuki. Kierunki tej sztuki wyznacza filozofia projektowania KODO — Dusza Ruchu, której ideą jest ożywienie pojazdów dzięki nasyceniu ich kształtów dynamiczną energią i witalnością żywych, aktywnych istot. Mazda nieustannie doskonali stylistykę, wychodząc poza sferę pojazdów i gromadząc doświadczenia dzięki współpracy z wykonawcami i projektantami z innych dziedzin.

Wyrazem tego był „Rower inspirowany stylem KODO”, który zwyciężył w kategorii „Części i akcesoria” w konkursie „Automotive Brand Contest” w 2015 r. organizowanym przez Niemiecką Radę ds. Wzornictwa. Rower wyścigowy i inne przedmioty, na przykład „Sofa inspirowana stylem KODO”, „Stół inspirowany stylem KODO”, krzesło i ubrania w stylistyce KODO, były w minionych latach prezentowane na takich imprezach, jak Milan Design Week.

Projektanci Mazdy są przekonani, że eksploracja szeroko rozumianego świata designu przyniesie niezwykłe efekty podczas konstruowania samochodów. W 2015 roku marka uznała, że nadszedł czas na zrobienie czegoś nowego i nieoczekiwanego. Projektanci postanowili więc wyjść poza szkice i rzeźby, i dodać czwarty wymiar.

Mazda skontaktowała się więc z Shiseido, japońską firmą szczycącą się długą i bogatą tradycją w branży kosmetycznej. Misją było stworzenie czegoś całkowicie nowego: zapachu KODO.

ZAPACH INSPIROWANY NEUTRALNOŚCIĄ EMOCJONALNĄ

Marka Shiseido zaakceptowała wyzwanie i przystąpiła do tworzenia perfum unisex. Koncepcja produktu miała połączyć konkurencyjne motywy: energię „KODO — Dusza ruchu” Mazdy i elegancję Shiseido, aby uzyskany efekt był naprawdę innowacyjny. Zapach i opakowanie miały być tworzone jednocześnie, a nie po kolei.

Zapach wybrany spośród trzech wersji stworzonych przez Shiseido najlepiej oddawał siłę, pasję i witalność KODO. Zdecydowano się na nuty drzewne wyrażające siłę, skórzane — ze względu na ich witalność i różane kojarzące się z pasją i namiętnością. Twórcy perfum dodali owocowe akordy limonki i czarnej porzeczki. Delikatne muśnięcie róży Sutter’s Gold odzwierciedla natomiast nieustanną innowacyjność Mazdy i globalny zasięg firmy. Hybrydowa róża herbaciana, stworzona z połączenia róż Wschodu i Zachodu wyróżnia się zmieniającymi się w czasie kolorem i zapachem.

Podczas tworzenia flakonu postawiono jedynie na podstawowe elementy. Szklany flakon jest ukryty w osłonie, której delikatnie zakrzywione powierzchnie wywołują wrażenie napięcia i oczekiwania, podobnie jak utrzymany w stylistyce KODO wygląd zewnętrzny Mazdy. Osłonę wykonano ze stali nierdzewnej, precyzyjnie tłoczonej, spawanej i polerowanej.

Specjalny mechanizm pozwala zdjąć osłonę i odkryć wyrafinowany szklany pojemnik, który wydaje się rozświetlony wewnętrznym blaskiem. Tak jak w przypadku inżynierów Mazdy obsesyjnie dążących do usuwania każdego zbędnego grama podczas prac nad nowym modelem, tak i w tym wypadku głównym zadaniem było usunięcie wszystkiego, co zakłócałoby mistrzowski efekt końcowy. Także proces polerowania szkła jest analogiczny do stosowanego przez Mazdę podczas wykonywania form do tłoczenia używanych do kształtowania nadwozi pojazdów.

SOUL of MOTION

Perfumy stały się sławne już po pierwszej prezentacji w połowie 2016 roku. Oczywiście ze względu na zapach, ale również dlatego, że niepowtarzalne ascetyczne opakowanie samo w sobie przykuwało uwagę. Shiseido zdecydowała się na masową produkcję wersji opartej na dziele sztuki. iF International Forum Design przyznała SOUL of MOTION złotą nagrodę iF Design Award 2017 w kategorii opakowań.

„We wzorze strukturalnym zostało uchwycone napięcie mięśni gotowych do działania, a język wizualny czerpie zarówno z wzornictwa motoryzacyjnego, jak i ludzkiego ciała”, podkreśliło w uzasadnieniu jury. „Cała rzeźba jest sama w sobie dziełem sztuki”.

– Podczas jednego dnia w Hiroszimie mogłem poznać istotę wzornictwa Mazdy. Pamiętam, że kiedy czekaliśmy na lotnisku na samolot do domu, powiedziałem do kolegi «ciekawe, skąd się bierze ten ogień». Wyrażenie tego zapachu — czegoś niewidocznego dla oczu — jest dla nas rodzajem współpracy między formą i treścią. To taka sama współpraca jaka ma miejsce między projektantami i inżynierami przy każdym samochodzie Mazda – komentuje Yoji Nobuto, dyrektor kreatywny w Shiseido.

Tak jak projektanci Mazdy, również członkowie zespołu projektowego Shiseido ucieszyli się z możliwości odrzucenia zwykłych ograniczeń w procesie projektowania i zajęcia się nowymi, odważnymi pomysłami. Sztuka daje wolność — rzemieślnicy i kobiety poradzili sobie z tym, co wcześniej uważali za niemożliwe do wykonania. SOUL of MOTION wyraża filozofię KODO, która legła u podstaw samochodów Mazda.

– Pracujemy w różnych branżach, ale dążymy do tego samego, jeśli nasze podstawowe aspiracje są takie same. Ze współpracy tego rodzaju wynikają wymierne korzyści. Uważam, że te perfumy stanowią spory wkład w działania Mazdy na rzecz stworzenia dojrzalszej kultury motoryzacyjnej. Jeśli chcemy stworzyć kulturę, bo samo tworzenie samochodów to za mało. Ich użytkownicy realizują własny styl życia, a my musimy znaleźć sposób, aby ten styl uzupełnić. Myśląc w ten sposób, chciałbym, aby używanie tych perfum budziło w ludziach pozytywne uczucia względem Mazdy i żeby dzięki temu Mazda była blisko nich – mówi Ikuo Maeda, główny projektant Mazdy.