Pierwszy elektryczny samochód Mazdy – MX-30 przyjął się na polskim rynku. W ubiegłym roku na polskie drogi wyjechały 222 sztuki modelu.
Dało to SUV-owi czwarte miejsce na liście najpopularniejszych aut z napędem elektrycznym w naszym kraju i to zaledwie po niespełna czterech miesiącach obecności w salonach.
Zobacz także:
Mazda Motor Poland ujawniła, kim zatem są nabywcy Mazdy MX-30.
Przeważającą formą jest zakup na firmę (63 proc.), przy czym dwie firmy zamówiły po dwie MX-30. Prywatni użytkownicy stanowią 37 proc. nabywców tego modelu. Z analizy danych sprzedażowych wynika też, że 24 proc. ogółu wszystkich użytkowników pojazdu stanowią kobiety.
Paniom przypadł do gustu nie tylko wygląd nadwozia zaprojektowanego zgodnie z duchem filozofii KODO, ale też aranżacja wnętrza z materiałów premium wykonanych częściowo z recyklingu oraz – co bardzo istotne przy przesiadce z samochodu spalinowego na elektryczny – prosta i intuicyjna obsługa pierwszego „elektryka” Mazdy.
Aż 64 proc. osób, którzy zdecydowali się na zakup, wcześniej nie posiadało żadnej Mazdy. 36-proc. udział nabywców lojalnych, którzy mieli już przynajmniej jedną Mazdę, zanim zdecydowali się na samochód elektryczny tej marki, potwierdza uznanie dla jakości i niezawodności japońskiego producenta. Wśród tych, którzy jeździli lub nadal jeżdżą Mazdą właściciele CX-5 stanowią aż 29 proc., a właściciele Mazdy 6 reprezentują 25 proc.
8 i 6 proc. udział właścicieli odpowiednio nowej Mazdy 3 i CX-30 zwraca uwagę, gdyż są to modele debiutujące na rynku zaledwie dwa lata temu. Dla pozostałych nabywców MX-30 także jest najczęściej drugim, a nawet trzecim samochodem w rodzinie lub firmie.
– Rok temu, gdy przygotowywaliśmy się do wprowadzenia MX-30 do sprzedaży, precyzyjnie określiliśmy grupę docelową naszego pierwszego elektryka. To samochód zaprojektowany jako drugi pojazd w rodzinie, przeznaczony do codziennych dojazdów do pracy w obrębie miejskiej aglomeracji i ładowania z własnego gniazdka w garażu, więc naszą ofertę skierowaliśmy przede wszystkim do mieszkańców podmiejskich domów jednorodzinnych. I to właśnie oni stanowią największą grupę nabywców elektrycznej MX-30 w Polsce – komentuje Piotr Nowak, Dyrektor Sprzedaży Mazda Motor Poland.
Analiza danych z CEPiK pokazuje, że elektryczne MX-30 zarejestrowane zostały nie tylko w granicach największych miast – Warszawy (40), Poznania (19), Łodzi (14), Krakowa (11), czy Wrocławia (8), ale także w mniejszych ośrodkach miejskich jak Rzeszów (7), Zabrze (6), Tychy (5), czy Zielona Góra oraz Gorzów Wlkp. (po 4). Co ciekawe, po jednej sztuce Mazdy MX-30 można spotkać z rejestracjami z powiatów dębickiego, jasielskiego i ropczycko- sędziszowskiego (woj. podkarpackie), włodawskiego (lubelskie), czy np. żagańskiego (lubuskie).
Elektryczne Mazdy jeżdżą w każdym z 16 województw w Polsce, a w rankingu województw z największą liczbą rejestracji przoduje mazowieckie z 52 samochodami przed śląskim (30 aut) oraz wielkopolskim (23 rejestracje).
Analiza profilu klientów stanowiła punkt wyjścia do przygotowania kompleksowej oferty dla poszczególnych grup odbiorców. Cena Mazdy MX-30 z bogatym wyposażeniem w systemy, z silnikiem e-Skyactiv o mocy 145 KM i akumulatorem trakcyjnym o pojemności 35,5 kWh wynosi 142 900 zł.