W 1967 roku Mazda Cosmo Sport była pierwszym na świecie samochodem wyposażonym w silnik z dwoma tłokami obrotowymi. Model był znany poza Japonią jako 110S.
Po pierwsze sportowe auto marki, którego „geny” przetrwały w kolejnych legendach, takich jak Mazda RX‑7 i Mazda MX‑5, a także w obecnie produkowanych samochodach producenta.
Zobacz także:
Mimo że powstało tylko 1176 egzemplarzy Cosmo Sport, był to niezwykle ważny model w historii Mazdy. Wyznaczył on moment transformacji firmy z producenta oferującego przede wszystkimi pojazdy małe i ciężarowe w fascynującą markę, przełamującą konwencje zarówno w rozwiązaniach konstrukcyjnych, jak i stylistycznych.
Opracowanie jednostki napędowej do modelu Cosmo Sport jest przykładem wizjonerstwa oraz tradycji niepoddawania się przeciwnościom — pod tym względem nic się nie zmieniło od 50 lat. Inżynierowie musieli pokonać liczne przeszkody zanim udało im się zbudować silnik rotorowy, odpowiedni do zastosowań w seryjnej produkcji.
Przed premierą rynkową prototypy modelu Cosmo Sport testowano przez setki tysięcy kilometrów. Umowy licencyjne, dotyczące rozwijania nowej technologii, opracowanej przez niemieckiego producenta samochodów i motocykli NSU, podpisało kilkadziesiąt firm. Wśród nich znalazły się największe koncerny motoryzacyjne, jednak tylko Mazda odniosła sukces.
Kiedy wreszcie udało się ujarzmić potencjał tej technologii w jednostce napędowej o osiągach odpowiadających znacznie większym i cięższym konstrukcjom z tłokami posuwisto- zwrotnymi, Mazda wyprodukowała prawie 2 miliony samochodów z silnikami rotorowymi, które odnosiły spektakularne sukcesy w sporcie. Model RX‑7 dominował w swojej klasie w wyścigach IMSA (International Motor Sport Association) przez całe lata 80.
Największy triumf na torze marka odnotowała w 1991 roku, kiedy Mazda 787B z czterorotorowym silnikiem o pojemności 2,6 litra, rozwijającym moc 710 KM zwyciężyła w 24‑godzinnym wyścigu Le Mans. Był to jedyny samochód z silnikiem innym niż jednostki z tłokami posuwisto- zwrotnymi, któremu udało się wygrać ten słynny wyścig. Było to również pierwsze zwycięstwo marki azjatyckiej.
Mazda wciąż testuje nowe rozwiązania. Zgodnie z tym podejściem zaprojektowano model MX-5, który dzięki koncepcji Jinba- Ittai, czyli jedności kierowcy i samochodu, stał się najpopularniejszym roadsterem w historii. Kolejnym efektem takiego sposobu pracy jest technologia SKYACTIV.
Gama zespołów napędowych, platform, nadwozi i innych technologii SKYACTIV — lekkich i niekonwencjonalnych podobnie jak silnik z wirującym tłokiem — znajduje zastosowanie we współczesnych Mazdach, które są konstrukcjami oferującymi połączenie osiągów i oszczędnej eksploatacji. Przykładowo, w silnikach SKYACTIV udało się przezwyciężyć trudności związane z ekstremalnie wysokim stopniem sprężania, zwiększając przyjemność z jazdy przy jednoczesnym obniżeniu zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla.