MAZDA I TOYOTA WYBRAŁY MIEJSCE NOWEJ FABRYKI W USA

maz-toy1

Kay Ivey, gubernator stanu Alabama oraz Tommy Battle, burmistrz miasta Huntsville, spotkali się z szefami marek Mazda i Toyota, by wspólnie ogłosić, że obaj producenci wybrali miasto Huntsville w stanie Alabama, jako miejsce budowy swojej nowej fabryki samochodów.

Obiekt ten realizowany będzie w ramach joint- venture obu japońskich producentów samochodów.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Nowa fabryka ma mieć zdolności produkcyjne na poziomie 300 tys. samochodów rocznie. Produkcja zostanie podzielona po połowie pomiędzy dwie linie modelowe, po jednej dla każdego z producentów. Jedną z nich będzie crossover marki Mazda, który zostanie wkrótce wprowadzony na rynek Stanów Zjednoczonych; drugą – Toyota Corolla.

Przedsięwzięcie typu joint venture wymaga inwestycji w wysokości 1,6 mld dolarów, którą Mazda i Toyota zamierzają ponieść w równych częściach. Zakład zbudowany zostanie w mieście Huntsville, w odległości ok. 22 km od fabryki Toyoty w stanie Alabama (Toyota Motor Manufacturing, Alabama, Inc.). Zgodnie z planem, nowy obiekt zapewni stworzenie w okolicy do 4 tys. nowych miejsc pracy, a produkcja w nim rozpocznie się w roku 2021.

Podczas ogłoszenia planu budowy fabryki obecni byli Prezydent Mazda Motor Corporation i CEO (Chief Executive Officer) Masamichi Kogai oraz Prezydent Toyota Motor Corporation Akio Toyoda.

maz-toy2

Dla Mazdy to nowe przedsięwzięcie przypada w bardzo ważnym roku, w którym firma rozpocznie drugie stulecie swojej działalności i jednocześnie drugie półwiecze obecności na rynku Stanów Zjednoczonych. Obecnie Mazda wzmacnia swoje zaangażowanie na rynku USA i zamierza skoncentrować swoje wysiłki na produkcji samochodów oraz zwiększeniu ich sprzedaży w tym kraju.

– Mazda buduje samochody w oparciu o czytelną wizję. Wiemy, w jaki sposób chcemy inspirować ludzi, przyczyniać się do dobrobytu społeczeństw i pomagać w zachowywaniu piękna naszej planety. Przystępując do produkcji naszych samochodów tutaj, w Alabamie, mamy nadzieję, że z czasem nasz zakład stanie się bardzo ważnym miejscem dla ludzi zatrudnionych w nim i dla całej miejscowej społeczności. Chcemy, aby miejsce to inspirowało i promieniowało energią, pozytywnie wpływając na całą okolicę. Pragniemy pracować, uczyć się i wzrastać razem z mieszkańcami Alabamy i miasta Huntsville – powiedział Masamichi Kogai.

Dla Toyoty nowa fabryka, realizowana jako joint- venture, będzie jedenastym zakładem produkcyjnym w Stanach Zjednoczonych. Projekt dowodzi nieustannego zaangażowania koncernu na rynku amerykańskim. Jak wynika z planów ogłoszonych w styczniu 2017 r., łączny poziom inwestycji Toyoty w USA w okresie najbliższych 5 lat ma osiągnąć poziom 10 mld dolarów.

– Nasza inwestycja w budowę, wspólnie z Mazdą, nowego zakładu montażu samochodów, wynika z wielkiego sukcesu, jaki osiągamy w stanie Alabama, gdzie produkujemy silniki na rynek Stanów Zjednoczonych. Jestem przekonany, że od roku 2021 będziemy w posiadaniu silnie konkurencyjnego zakładu, którego jakość opierać się będzie na połączeniu kompetencji marek Toyota i Mazda oraz wysokiej klasy siły roboczej z Alabamy. Chcemy po raz kolejny zyskać pozycję „najlepszej firmy w mieście – tym razem w Huntsville i w całym stanie Alabama czyli w nowej rodzinnej okolicy dla Toyoty i Mazdy – powiedział Akio Toyoda.

Stan Alabama jest piątym pod względem wielkości producentem samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych w USA. Pozycję tę osiągnął dzięki obecności kilku znaczących zakładów, wśród których jest fabryka silników Toyoty koło Huntsville. Toyota zatrudnia w niej załogę złożoną z 1400 osób. W całym stanie oprócz zakładów produkcyjnych działa ponad 150 dostawców szczebli 1 i 2 dla branży motoryzacyjnej, a łączna liczba miejsc pracy w tym sektorze w Alabamie sięga 57 tysięcy.

W ciągu najbliższych miesięcy, po uzyskaniu zatwierdzeń i pozwoleń od władz antymonopolowych, ustanowiona zostanie nowa spółka joint venture, a na miejscu rozpoczną się przygotowania do budowy. Rozpoczęcie produkcji w nowym zakładzie w Alabamie planowane jest na 2021 r.