MAZDA: STO LAT MINĘŁO JAK JEDEN DZIEŃ – CZAS NA NASTĘPNE

W swojej siedzibie głównej w Hiroszimie Mazda świętowała 30 stycznia 100-lecie istnienia. To inauguracja roku wydarzeń, podczas których firma będzie przypominać o swojej przeszłości i spoglądać w przyszłość.

Mając za sobą ponad pół wieku aktywności w Europie, firma planuje kontynuację obchodów jubileuszu podczas tegorocznego Salonu Samochodowego Geneva Motor Show.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

HISTORIA/OLDTIMERS


 

Podążając własną drogą od 1920 roku, Mazda jako pierwsza azjatycka marka wygrała słynny wyścig Le Mans w 1991 roku, wprowadziła do sprzedaży silnik Wankla w ikonicznej Cosmo Sport 110S, opracowała kultowy, dwuosobowy roadster – MX-5, który od dnia swojej premiery w 1989 roku sprzedany został w ponad milionie egzemplarzy oraz wprowadziła do sprzedaży pierwszy na świecie silnik benzynowy o zapłonie samoczynnym – Skyactiv-X.

 

Od produkcji korka do samochodów

100 lat temu Mazda zajmowała się produkcją korka w Hiroszimie. W 1921 r. przemysłowiec Jujiro Matsuda przejął zarządzanie Toyo Cork Kogyo Co., Ltd i zmienił profil działania na produkcję obrabiarek, a następnie pojazdów.

Pierwszym wyprodukowanym modelem była trójkołowa bagażówka – Mazda Go, wprowadzona do sprzedaży w 1931 r. Szybko zdobyła popularność więc podlegała stałym udoskonaleniom, na przykład w 1938 r. otrzymała innowacyjną czterobiegową skrzynię biegów, która zmniejszyła zużycie paliwa o 20 proc. Po II Wojnie Światowej produkcja pojazdu została wznowiona zaledwie kilka miesięcy po wybuchu bomby atomowej w Hiroszimie.

Produkcja aut dostawczych była kontynuowana po wojnie, aż w 1960 roku zadebiutował pierwszy samochód osobowy, R360. Samochód ten był hitem w rozwijającym się japońskim segmencie kei-car, torując drogę dla udanej gamy samochodów osobowych Mazdy, którą dziś możemy podziwiać na drogach całego świata.

Osiągnięcie niemożliwego

W 1961 roku, firma podpisała umowę licencyjną z NSU, niemieckim producentem samochodów, na rozwój i wprowadzenie do produkcji nowego, kompaktowego i lekkiego silnika Wankla z wirującym tłokiem. Inżynierowie w Japonii osiągnęli wówczas to, co wielu uważało za niemożliwe. W 1967 roku, futurystyczny jak na tamte czasy Cosmo Sport 110S został pierwszym seryjnie produkowanym modelem, wyposażonym w silnik rotorowy.

Był to początek niezwykłej historii sukcesu, kiedy to marka wprowadziła na rynek wiele modeli, w tym RX-7 i na przestrzeni lat sprzedała prawie dwa miliony pojazdów z silnikiem Wankla. Mazda udowodniła również swoją sprawność technologiczną na torze, zostając pierwszym azjatyckim producentem, który wygrał wyczerpujący 24-godzinny wyścig Le Mans w 1991 r. Wyczynu tego dokonała 787B – jedyny zwycięski samochód z silnikiem Wankla.

Silnik z wirującym tłokiem stał się inspiracją dla przełomowej gamy technologii Skyactiv. Współczesne modele wyposażone są w silniki, skrzynie biegów, platformy podwoziowe i nadwozia zoptymalizowane w imię maksymalnej wydajności, zapewniającej przyjemność prowadzenia w duchu Jinba- Ittai, czyli poczucia jedności samochodu i kierowcy.

Wyrazista tożsamość – przyjemność prowadzenia

Chociaż silnik Wankla był przykładem przywiązania Mazdy do samochodów dostarczających przyjemność z jazdy, to jednak po oficjalnej zmianie nazwy na Mazda Motor Corporation w 1984 r. firma naprawdę pokazała swoje bezwarunkową motoryzacyjną pasję.

W roku 1989 wprowadziła do sprzedaży lekkiego roadstera o nazwie MX-5, a było to w czasie gdy dwuosobowe kabriolety praktycznie zniknęły z rynku. Dziś, cztery generacje później, model pozostaje najlepiej sprzedającym się roadsterem w historii, z rekordowym wynikiem miliona sprzedanych egzemplarzy odnotowanym w 2016 r.

Następne 100 lat

Obecnie Mazda posiada w swojej ofercie samochody zaprojektowane w języku stylistycznym KODO – Dusza Ruchu, które zdobywają nagrody na całym świecie, a marka nadal przełamuje konwencje wprowadzając na rynek swój pierwszy pojazd elektryczny – MX-30.

W tym modelu przewidzianym na najbliższą przyszłość, marka oddaje hołd swojej przeszłości, oferując wykończenie wnętrza przyjaznym dla środowiska korkiem, nawiązującym do skromnych początków firmy jako Toyo Cork Kogyo.

– Spoglądając w przyszłość na następne 100 lat będziemy nadal stawiać sobie wyzwania, aby tworzyć wyjątkowe produkty, technologie i doświadczenia, które nasi klienci pokochają – powiedział Akira Marumoto, Prezes i CEO Mazda Motor Corporation.