Dwa fotele, otwarta kabina, sportowy duch, purystyczny design. W ciągu 27 lat ta koncepcja przyciągnęła ponad milion nabywców, dzięki czemu Mazda MX-5 jest najczęściej kupowanym roadsterem wszech czasów.
Swój wkład w ten sukces począwszy od trzeciej generacji modelu ma firma Webasto, światowy lider rynku składanych dachów.
Zobacz także:
Obecna, czwarta generacja Mazdy MX-5 trafiła na drogi zreinterpretowana jako fastback ze składanym dachem Webasto. Zmiana ta nadaje jeszcze większą ekspresję sportowej elegancji modelu, a jednocześnie zwiększa jakość prowadzenia i komfort jazdy. Po raz kolejny nowatorski projekt czyni ten legendarny samochód wyjątkowym wśród roadsterów ze składanym dachem.
Najlepsze cechy dwóch systemów
Opracowany specjalnie dla Mazdy system składanego dachu typu fastback wizualnie nawiązuje do dachów typu Targa ze zdejmowaną środkową częścią. W przeciwieństwie do tradycyjnych kabrioletów ze składanym dachem, przy klasycznym dachu Targa jest stała. Nowy dach opracowany przez Webasto łączy najlepsze cechy dwóch systemów: zarówno środkowa część, jak i tylna szyba są odsuwane.
Składany twardy dach (RHT – Retractable Hard Top), malowany w kolorze nadwozia i zaopatrzony w odsuniętą daleko w tył, niemal pionową tylną szybę, w istotny sposób wpływa na wygląd nowej sportowej Mazdy. Wyróżniające się wsporniki o kształcie płetw nadają nadwoziu dynamiczny charakter, a jednocześnie zmniejszają szumy powietrza podczas jazdy. Wyciszeniu szumów sprzyja również nowa izolacja wchodząca w skład systemu dachowego. Zapewnia to większy komfort w stosunku do dachu RHT z poprzedniego modelu i wersji z miękkim dachem.
Najszybszy na rynku
Nowatorska konstrukcja wyróżnia się również łatwością użytkowania. Dach otwiera się w ciągu zaledwie 13 sekund – to najkrótszy czas na rynku. Całkowicie zautomatyzowany układ elektromechaniczny otwiera i zamyka dach za naciśnięciem przycisku przy prędkości do 10 km/h. Nie jest konieczne ręczne odblokowanie przedniego zamka, jak w poprzedniej wersji RHT. Najwyższej jakości silniki elektryczne gwarantują precyzyjne, harmonijne i przede wszystkim niemal bezgłośne działanie mechanizmu.
W roadsterze jest szczególnie ważne, by dach chował się w niewielkiej przestrzeni. Tylna szyba chowa się między powierzchnie dachu, co pozwala zachować całą przestrzeń bagażową, zarówno przy dachu otwartym, jak i zamkniętym. Ponadto pokrywa schowka dachu, mającego postać poprzeczki jak w dachu Targa, zapewnia dodatkową stabilność.
Lekki i sportowy
Niskie położenie środka ciężkości oraz równomierny rozkład masy to cechy kluczowe dla sportowego charakteru MX-5. Wynika z tego, że składany dach powinien być jak najlżejszy. Dlatego konstruktorzy Webasto dobrze przemyśleli wybór materiałów dla nowego dachu RHT, starając się uzyskać niską masę przy maksimum stabilności i bezpieczeństwa.
Dwie połówki dachu mają strukturę skorupową, z aluminiowym pokryciem zewnętrznym i stalowym wzmocnieniem wewnątrz. Zewnętrzne pokrycie schowka dachu wykonane jest z kompozytu, zaś wewnętrzne ze stali. Dzięki temu Mazda MX-5 RF zachowuje swoją lekkość i sportowy charakter, dając dodatkową radość z jazdy dzięki składanemu dachowi.
Informacje techniczne o RHT:
• twardy składany dach z 2 pokrywami i wspornikami w kształcie płetw;
• czas otwierania i zamykania 13 sekund;
• możliwość otwierania i zamykania przy prędkości do 10 km/h;
• pojemność bagażnika (bez względu na pozycję dachu) – 127 l.