MAZDA: SAMOCHODY ZAPROJEKTOWANE Z MYŚLĄ O DŁUGOWIECZNOŚCI

Trwałość jest kluczowym elementem ekologicznych parametrów samochodu, dlatego Mazda poddaje swoje pojazdy ekstremalnym obciążeniom, dzięki czemu zwiększona wytrzymałość samochodów jest standardem.

Mazda deklaruje, że jej samochody są budowane z myślą o trwałości i traktuje to zobowiązanie poważnie. Każdy model jest poddawany wymagającym procesom testowym mającym na celu zwiększenie wytrzymałości wszystkich parametrów samochodu. Wszystko to jest częścią wizji Mazdy, dotyczącej produkcji samochodów zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Dzięki nowemu, wybudowanemu w zeszłym roku laboratorium klimatycznemu w siedzibie Mazdy w Hiroszimie, podejście do testów jest jeszcze bardziej rygorystyczne.


Zobacz także:

ECO

TECHNIKA


 

Ta najnowocześniejsza komora testowa pozwala poddawać samochody działaniom najbardziej ekstremalnych warunków pogodowych, dzięki czemu przeciętna fala upałów czy burza śnieżna wydają się banalnym wyzwaniem.

Symulujemy falę upałów, która co kilka dekad nawiedza Amerykę Północną… – mówi inżynier Naoya Uehara, który mierzy wpływ wysokich temperatur na wnętrze i elementy nadwozia samochodu. …a także wpływ głębokiego mrozu, który pojawia się raz na jakiś czas w Kanadzie, zachodniej Rosji lub północnej Europie.

Tymczasem, aby ocenić wpływ zmian termicznych na podzespoły samochodu podczas jazdy, inżynier Syouta Yamada poddaje go szeregowi wyczerpujących testów. Dokładne warunki tych badań są ściśle strzeżoną tajemnicą, ale laboratorium jest w stanie odtworzyć temperatury zewnętrzne w zakresie od upału do siarczystego mrozu, wilgotność od 30 do 80 procent, wiatr o prędkości do 250 km/h i równikowe nasłonecznienie.

Po trudach pracy inżynierowie analizują dane i wprowadzają ulepszenia, które mają wpływ na kolejne modele. Uehara wspomina test działań temperatury na Mazdę CX-5, podczas którego zauważono, że niektóre części się skurczyły. Odkryliśmy, że żywica, której używano do ich produkcji skrystalizowała się, zwiększając swoją gęstość – mówi. Wprowadziliśmy ten model do naszych symulacji i teraz zapobiegamy występowaniu tego zjawiska.

Aby zmniejszyć opór aerodynamiczny, współczesne samochody są wyposażone osłony podwozia. To jednak powoduje magazynowanie i przekazywanie ciepła do innych podzespołów, czego należy unikać. Zespół Yamady zdołał przekierować przepływ ciepła z dala od samochodu, nie pogarszając przy tym oporu aerodynamicznego, co potwierdzono w najnowocześniejszym tunelu aerodynamicznym. Dzięki temu powstało rozwiązanie inżynieryjne, które zostało następnie opatentowane.

W laboratorium badania korozji pojazdów, światowej klasy technologia symulacji rozbryzgów pozwala inżynierom myśleć perspektywicznie o wszystkich modelach, usprawniając proces testowania na czas przed wprowadzeniem nowych modeli w gamie.

Na przykład, gdy umieściliśmy ten sam silnik w Maździe 3 i CX-30, na silnik Mazdy 3 dostało się znacznie więcej wody, ponieważ wysokość pojazdu jest niższa – mówi Satoshi Maruyama, inżynier ds. zapobiegania korozji. Dostosowaliśmy nasze rozwiązania do Mazdy 3, a w rezultacie CX-30 była prawie całkowicie wolna od problemów.

Na pobliskim terenie doświadczalnym Miyoshi samochody są testowane na 13 wymagających torach. Inżynierowie swoim fachowym okiem sprawdzają tu usterki i niepożądany hałas.

Każdy z nas potrafi oceniać właściwości jezdne, mierzyć i analizować dane, identyfikować problemy, przekazywać informacje zwrotne do odpowiednich działów i przedstawiać sugestie – mówi inżynier ds. testów wytrzymałościowych pojazdów Sachio Yamakawa. Słyszałem, że u innych producentów te umiejętności są często rozproszone w zespole, jednak jednoczesne posiadanie wielu umiejętności jest niezbędne do tworzenia trwałych samochodów, ponieważ pozwala nam dostrzegać problemy i podejmować natychmiastowe działania.

Kiedy w ciągu dnia samochód jest sprawdzany przez inżynierów, robot w ciemnościach nocy pokonuje różne tory testowe, wyboje i zalane drogi gruntowe. Jest to część próby, mającej na celu zwiększenie efektywności procesu testowania. Mimo to Yamakawa podkreśla, że wszelkie zmiany w samochodzie, które klient fizycznie odczuje, muszą być oceniane przez ludzi, a nie roboty. Zgodnie z podstawową filozofią Mazdy, to właśnie ludzkie odczucia i wrażenia są potwierdzeniem tego, jak zachowuje się Mazda.

U podstaw wszystkich tych procesów testowania leży dążenie do produkowania samochodów zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju. Jak mówi Yamakawa, trwałe samochody minimalizują potrzebę wymiany części, zmniejszając tym samym negatywne oddziaływanie na środowisko naturalne.