Historia Mazdy jako producenta samochodów osobowych zaczęła się sześćdziesiąt lat temu – w 1960 roku od wypuszczenia na rynek małego coupe o nazwie R360.
Mikrosamochód odniósł w Japonii sukces, rozpoczynając światową ekspansję marki.
Zobacz także:
Mało popularna poza Japonią, Mazda R360, była prawdziwym przebojem na rodzimym rynku. Ten pierwszy samochód osobowy marki, został sprzedany w liczbie 4,5 tys. egzemplarzy w dniu swojej rynkowej premiery, 23 maja 1960 r. Co więcej, jeszcze przed końcem roku, w którym debiutował na rynku zdobył ponad 2/3 udziału w segmencie kei car (mikrosamochodów) w Japonii, co stanowiło ponad 15 proc. rodzimego rynku samochodów.
To był przełomowy moment dla Toyo Kogyo (taką nazwę nosiła wówczas Mazda Motor Corporation). Dla dotychczasowego producenta lekkich ciężarówek, był to początek nowej ery produkcji niekonwencjonalnych samochodów osobowych.
Bestseller
R360 nie była pierwszym mikrosamochodem na rynku, ale z miejsca stała się najpopularniejszym. Za tym sukcesem kryła się lekka sylwetka nadwozia, doskonałe właściwości jezdne i przystępna cena. Był to także samochód niezwykle ekonomiczny, dzięki zastosowaniu czterosuwowego silnika, który był bardziej cichy, wyróżniał się czystszym oraz bardziej oszczędnym spalaniem w porównaniu z dwusuwowymi jednostkami napędowymi, oferowanymi przez konkurentów.
R360 był napędzany silnikiem benzynowym V2 o pojemności 360 cm³ i mocy 12 kW/16 KM, co nie brzmi zbyt okazale, ale jednocześnie masa pojazdu nie przekraczała 380 kg. Prędkość maksymalna 90 km/h była w zupełności wystarczająca dla pojazdu tej klasy, biorąc pod uwagę jakość dróg w latach 60-tych w Japonii.
Ustanawiając limity dla pojazdów segmentu kei car – o wymiarach 3 m x 1,m i pojemności silnika (360 cm³), władze japońskie chciały wspierać rozwój krajowego przemysłu motoryzacyjnego, poprzez zachętę do produkcji przystępnych cenowo modeli, które sprawiają, że marzenie o posiadaniu własnego pojazdu było w zasięgu każdego kierowcy.
Strategia jednego grama
Wykonanie atrakcyjnego samochodu przy takich ograniczeniach formalnych wymagało pomysłowości. Przy narzuconej pojemności silnika, Mazda skupiła się na dopracowaniu aspektów, które mogła kontrolować, takich jak innowacyjność projektu konstrukcji i masa własna pojazdu. To był moment narodzenia się strategii jednego grama, swoistej obsesji producenta do redukcji masy każdego modelu w swojej gamie.
Do dziś strategia ta najsilniej kojarzona jest z roadsterem – MX-5, ale nadal pozostaje integralnym celem, towarzyszącym pracom konstrukcyjnym nad wszystkimi modelami w ofercie producenta.
W efekcie powstał nie tylko najlżejszy samochód w swojej klasie, ale najlżejszy czteromiejscowy pojazd na świecie. Mazda korzystała z każdej możliwej sposobności, by zredukować masę pojazdu. W projekcie umieszczonego z tyłu silnika R360 inżynierowie zdecydowali się na aluminiowe głowice cylindrów oraz obudowę skrzyni biegów i miski olejowej ze stopu magnezu.
Maskę samochodu wykonano również z aluminium, a tylną szybę wykonano z pleksiglasu. Pozbawiona ramy, samonośna konstrukcja podwozia pozwalała na dodatkowe ograniczenie masy własnej i jednocześnie zapewniała ponadprzeciętne bezpieczeństwo na wypadek kolizji na drodze. To były pierwsze kroki w inżynierii lekkiego projektowania Mazdy – dziś fundamentalnego elementu technologii Skyactiv.
Lekka konstrukcja poprawiła właściwości jezdne R360, podobnie wpłynęły też inne elementy, takie jak niezależne zawieszenie dla wszystkich czterech kół, które zmniejsza wibracje i poprawia komfort jazdy, szczególnie na drogach o słabej jakości nawierzchni. Oprócz czterosuwowego silnika, czterobiegowa manualna lub opcjonalnie półautomatyczna skrzynia biegów R360 – pierwsze japońskie rozwiązanie z przekładnią hydrokinetyczną – odróżniała ją od oferowanych przez konkurentów trójbiegowych skrzyń manualnych.
Prowadzenie R360 było radosnym doświadczeniem. Charakterystyczny duch Jinba- Ittai, czyli szczególne poczucie jedności kierowcy z pojazdem, zapewniało doświadczenia z prowadzenia mikrosamochodu tamtych czasów. Ważny był też wygląd: w czasach, gdy większość pojazdów segmentu kei car miało nadwozie typu sedan lub kombi, Mazda zaprojektowała stylowe coupe.
Z tradycji tej korzystały modele kolejnych generacji, od Cosmo 110S i Luce R130 do Mazdy RX-7 i RX-8, osiągając dzisiejszą stylistykę KODO – Dusza Ruchu, stanowiącej DNA projektowania marki. Pomimo innowacyjnych rozwiązań konstruktorskich i stosunkowo kosztownych materiałów, efektywna produkcja umożliwiła utrzymanie ceny R360 na niskim poziomie nie przekraczającym 300 tys. jenów (wówczas ok. 830 USD).
R360 pomogła w zdefiniowaniu filozofii projektowania Mazdy. Skupienie na innowacyjności, zrównoważonym projektowaniu, lekkiej konstrukcji i zapewnieniu radości z jazdy nadal dominują po 60 latach.