Utrzymanie atrakcyjności Mazdy MX-5 przez 25 lat nie było łatwe. W ciągu ostatniego ćwierćwiecza zwiększyły się wymagania w zakresie konstruowania samochodów bezpiecznych i przyjaznych środowisku naturalnemu.
Aby spełnić te surowe wymagania, każdy kolejny model z trzech ostatnich generacji MX-5 musiał być nieznacznie większy i cięższy od poprzednika. Konstruując MX-5 czwartej generacji, powrócono do pierwotnych założeń. Przywrócono kulturę lekkiego sportowego samochodu, w związku z tym podjęto wyzwanie, jakim jest zapewnienie wartości podstawowej – przyjemności prowadzenia odkrytego roadstera – w pojeździe dostosowanym do potrzeb współczesności. W tym celu niezbędne było wprowadzenie głębokich zmian, znacznie wykraczających poza „szlifowanie” dotychczasowego produktu.
Zobacz także:
BMW: EKSKLUZYWNE Z4 Z PAKIETEM PURE FUSION DESIGN
Główne cechy nowej Mazdy MX-5:
– technologia SKYACTIV oraz przyjęta przez Mazdę strategia odciążania „co do grama” składają się na obniżenie masy pojazdu o ponad 100 kg w porównaniu do modelu trzeciej generacji.
– silnik w położeniu przednio-centralnym i napęd na tylne koła sprzyjają osiągnięciu idealnego rozkładu mas pomiędzy przednią a tylną osią w stosunku 50:50.
– silnik umieszczono bliżej środka samochodu. Maska, pokrywa bagażnika, przednie błotniki oraz wzmocnienia przednich i tylnych zderzaków wykonano z aluminium. Masa miękkiego składanego dachu również została zmniejszona. Rozwiązania te przyczyniają się do redukcji biegunowych momentów bezwładności oraz obniżenia środka ciężkości.
– pedały, inne elementy sterowania, wskaźniki i wszystkie detale wyposażenia zostały rozmieszczone we właściwych miejscach, aby umożliwić kierowcy utrzymywanie prawidłowej pozycji i wygodne prowadzenie samochodu.
– linię maski poprowadzono niżej, a słupki przednie i górna rama przedniej szyby są cieńsze i przesunięte do tyłu, by uzyskać bardziej panoramiczny obraz oraz poprawić widoczność drogi i jej otoczenia na boki.
– silniki SKYACTIV-G z bezpośrednim wtryskiem paliwa, umieszczone wzdłużnie, zostały specjalnie dostrojone do charakteru modelu MX-5.
– nowe zawieszenie, lekkie, a zarazem sztywne w pełni wykorzystuje atuty technologii SKYACTIV. W zawieszeniu przednim zastosowano pary wahaczy poprzecznych, w tylnym – układ wielodrążkowy.
– układ hamulcowy zaprojektowano pod kątem maksymalnej dokładności w dawkowaniu siły hamowania. Charakteryzuje go skuteczność i duża moc wytracania prędkości przy zachowaniu prawidłowej pozycji za kierownicą podczas hamowania.