Mazda Motor Corporation ogłosiła dziś przekroczenie progu dwóch milionów wyprodukowanych silników Wankla.
Silnik Wankla to jednostka o unikatowej budowie, która dostarcza mocy dzięki ruchowi obrotowemu rotorów zbliżonych kształtem do trójkąta. Pierwszym modelem Mazdy wyposażonym w taki napęd była Mazda Cosmo Sport (Mazda 110S) zaprezentowana w 1967 r. Od tego momentu przez wiele lat Mazda nie ustawała w udoskonalaniu osiągów silników Wankla, skupiając się nad optymalizacją pojemności, zużycia paliwa, poprawą trwałości i utrzymaniem pozycji jedynego producenta tego rodzaju napędów na masową skalę.
Zobacz także:
VOLKSWAGEN: DAS WELTAUTO SPOSOBEM NA ZAKUP UŻYWANEGO DOSTAWCZAKA
W czerwcu tego roku Mazda wznowiła produkcję silnika Wankla po raz pierwszy od 11 lat, czyli od zakończenia produkcji Mazdy RX-8 w 2012 r. Nowa jednostka trafi do Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV, a pierwsi klienci w Europie odbiorą swoje samochody z tym napędem z początkiem 2024 r.
W związku z osiągnięciem przez Mazdę progu dwóch milionów wyprodukowanych silników, Takeshi Mukai, Dyrektor i Senior Managing Executive Officer w Maździe, powiedział: „Silnik Wankla zajmuje specjalne miejsce w historii Mazdy i odzwierciedla nasze podejście nieustannego stawiania czoła wyzwaniom. Klienci z całego świata kochają ten rodzaj napędu, a my z największą ekscytacją wznowiliśmy produkcję i obserwujemy jego powrót. Chciałbym wykorzystać tę okazję i podziękować wszystkim, którzy nas wspierali w tej podróży – szczególnie klientom, którzy w przeszłości nabyli samochody z silnikiem Wankla, fanom tego rozwiązania oraz wszystkim partnerom biznesowym zaangażowanym w rozwój i wdrożenie do produkcji silnika rotorowego. W przyszłości zamierzamy nadal stawiać czoła wyzwaniom oferując atrakcyjne samochody, które zapewnią naszym klientom ekscytujące wrażenia z jazdy, nawet w erze elektryfikacji.”
Mazda będzie nadal podążać za przyjemnością z prowadzenia, realizując swoją filozofię skupienia na człowieku i mając za cel dawanie radości z życia poprzez dostarczanie poruszających doświadczeń każdego dnia.
Historia silnika Wankla w Maździe:
Czerwiec 1961 | Techniczne porozumienie z firmą NSU i Felixem Wanklem |
Maj 1967 | Ogłoszenie zakończenia prac nad silnikiem Wankla, wprowadzenie do sprzedaży Mazdy Cosmo Sport (Mazda 110S) |
Lipiec 1968 | Rozpoczęcie produkcji Mazdy Familia Rotary coupe (Mazda R100 coupe) |
Październik 1969 | Rozpoczęcie produkcji Mazdy Luce Rotary coupe (Mazda R130 coupe) |
Maj 1970 | Rozpoczęcie produkcji Mazdy Capella Rotary (Mazda RX-2) |
Wrzesień 1971 | Rozpoczęcie produkcji Mazdy Savanna (Mazda RX-3) |
Listopad 1972 | Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Luce Rotary (Mazda RX-4) |
Czerwiec 1973 | Pół miliona wyprodukowanych silników Wankla |
Luty 1974 | Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Capella (Mazda RX-2) |
Kwiecień 1974 | Rozpoczęcie sprzedaży Mazdy Rotary Pickup (REPU) w Ameryce Północnej |
Lipiec 1974 | Rozpoczęcie produkcji autobusu Mazda Parkway Rotary 26 |
Kwiecień 1975 | Rozpoczęcie produkcji Mazdy Roadpacer AP |
Październik 1975 | Rozpoczęcie produkcji 2. generacji Mazdy Cosmo AP (Mazda RX-5) |
Październik 1977 | Rozpoczęcie produkcji 3. generacji Mazdy Luce (Mazda 929L) |
Marzec 1978 | Debiut 1. generacji Mazdy Savanna RX-7 (Mazda RX-7) |