Dwumiejscowy roadster czyli Mazda MX-5 w edycji zaprojektowanej specjalnie na 30-lecie modelu, w charakterystycznym ognistym kolorze Racing Orange, jest prezentowany w foyer Muzeum Miasta Gdyni.
Zachęca on do zwiedzenia wystawy upamiętniającej twórczość przedwcześnie zmarłego projektanta Janusza Kaniewskiego.
Zobacz relacje:
Mazda Motor Poland jest strategicznym partnerem wystawy, a z Kaniewskim firma współpracowała w ramach konkursu Mazda Design, którego już 11 edycja odbywa się w tym roku.
Muzeum Miasta Gdyni jeszcze nigdy nie gościło w swoich murach żadnego samochodu, a samo wstawienie MX-5 do foyer muzeum wiązało się z dużym wyzwaniem logistycznym. Samochód najpierw został wstawiony dźwigiem na szczyt schodów prowadzących do budynku, a następnie wjechał do wnętrza po zdjęciu szklanych drzwi wejściowych. Do tego celu wykorzystano specjalny podest z najazdami zawieszony na parcianych pasach.
Wystawa poświęcona Januszowi Kaniewskiemu jest prezentowana w ramach cyklu Polskie Projekty Polscy Projektanci do 28 lutego 2021. Janusz Kaniewski był zarówno współtwórcą znakomitego festiwalu Gdynia Design Days, jak i jednym z pomysłodawców Konkursu Mazda Design, który od ponad dekady wspiera i docenia najzdolniejszych polskich projektantów młodego pokolenia.
Hasłem najnowszej edycji konkursu dla młodych projektantów Mazda Design 2020/21 jest „reKreacja” i choć odwołuje się zarówno do wartości recyklingu – tworzenia z materiału wcześniej już użytego i nadawanie nowo powstałemu przedmiotowi większej wartości, jak również odnowy fizycznej i mentalnej, to jednak słowo Kreacja dominuje mocą swojego podstawowego znaczenia.
Zarówno w sztuce, jak i w projektowaniu liczy się siła oddziaływania na rzeczywistość i wpływ na przyszłość, a tę – zgodnie z przekonaniami Janusza Kaniewskiego – należy aktywnie współtworzyć, kształtować własnym działaniem. To kolejny zbieżny motyw z przekonaniami projektantów producenta, a zwłaszcza twórcami MX-5, którzy podjęli wyzwanie stworzenia i dostarczenia nowej wartości, bez ograniczania się do konwencjonalnych rozwiązań i odnieśli sukces.
Zaprezentowany w 1989 r. samochód jest jednym z najbardziej utytułowanych modeli za design m.in. główną nagrodą Best of the Best w konkursie Red Dot Design w 2017 r.
Sam Janusz Kaniewski definiując sens i cel projektowania napisał, że „design powinien być funkcjonalny i estetyczny, a jak się przy tym jeszcze ktoś uśmiechnie – to znaczy, że to dobry design”. Projektant łączył design z funkcjonalnością i przyjemnością, jaką sprawia nam obcowanie z danym przedmiotem.
Wspólnym mianownikiem dorobku Janusza Kaniewskiego oraz projektów marki, czy to MX-5, czy wprowadzanej właśnie do sprzedaży pierwszej elektrycznej MX-30, jest dążenie do udoskonalenia funkcjonalności i estetyki otoczenia w którym żyjemy oraz współtworzenie lepszej przyszłości.