7. edycja konkursu Mazda Design dobiegła końca. W czasie trwania konkursu wpłynęło 551 prac. Uczestnicy mogli ze sobą rywalizować w trzech kategoriach: autostylizacja, twórczy recykling i stylizacje modowe z nakryciem głowy.
Nagrodą w konkursie był czek na 10 000 zł lub prestiżowy kurs dla projektantów. Laureatkami tegorocznej edycji zostały zdolne projektantki.
Zobacz także:
Nie raz już udowodniły one, że są najlepsze w swojej dziedzinie. Każda z nich osiąga sukcesy w konkursach designerskich o różnej tematyce.
Wyboru zwycięskich prac dokonało jury w składzie: Kevin Rice – dyrektor europejskiego ośrodka stylu Mazdy, Łukasz Jemioł – projektant mody, przedstawiciele studia projektowego Kaniewski Design: Dominika Drezner i Mateusz Przystał, Monika Stukonis – redaktor naczelna magazynu ELLE, aktorka Agnieszka Więdłocha i prof. Jerzy Porębski – wykładowca na Wydziale Wzornictwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz laureaci poprzednich edycji Mazda Design: Fryderyk Zyska i Maciej Meroniuk.
– Autostylizacja była trudną kategorią, ponieważ Mazda MX-5 sama w sobie jest dziełem sztuki. Uczestnicy mieli zatem trudne zadanie, gdyż musieli zachować odpowiednie proporcje – chodziło o to, by za pomocą car wrappingu podkreślić charakter kultowego roadstera, nie przytłaczając go. Zwycięski projekt oddaje ducha Mazdy MX-5, jej piękno i ekspresję, wpisując się równocześnie w myśl filozofii KODO: Dusza Ruchu. Projekt oklejenia dodaje jeszcze dynamizmu MX-5 – podkreślił Kevin Rice.
– Kategoria modowa była próbą dla uczestników, którzy mieli pomysł na strój damski i męski inspirowany MX-5 – dlatego największą uwagę zwracaliśmy na nakrycie głowy. Projektanci musieli dostosować DNA swoich stylizacji do trendów i wymagającej kategorii. Poszukiwaliśmy świeżości, wizjonerskiego spojrzenia i odwagi w przełamywaniu konwencji. Zwycięskie stroje wpisują się w nasze oczekiwania – są eleganckie, ale równocześnie efektowne. Naszym zdaniem doskonale podkreślają charakter Mazdy MX-5 – mówi Łukasz Jemioł.
Nowością w tegorocznej edycji była kategoria slow design: twórczy recykling. Jej założeniem było przeniesienie ducha Mazdy na przedmioty codziennego użytku.
– Kategoria slow design miała uruchomić wyobraźnię uczestników. Autorka zwycięskiej pracy wykazała się innowacyjnym podejściem do projektowania. Bujak jest przykładem ponownego wykorzystania zużytych materiałów w zaskakujący sposób. Niepotrzebne kartony przeobraziły się w przedmiot, który może pomagać rozwijać wyobraźnię i kreatywność już od najmłodszych lat – mówi prof. Jerzy Porębski.
Z uwagi na wysoki poziom nadesłanych prac, jury zadecydowało także o przyznaniu wyróżnień w każdej kategorii. Jako kryterium oceny projektów, brano pod uwagę oryginalność i innowacyjność, estetykę i nawiązanie do motywu KODO: Dusza Ruchu.
LAUREACI KONKURSU MAZDA DESIGN 2016
* Nagroda Grand Prix w kategorii MX- 5 UNIQ: autostylizacja – Katarzyna Jastrzębska. Czerwony kolor projektu symbolizuje barwę krwi i intensywność, a trójkąty nawiązują do dynamiki i ruchu.
* Nagroda Grand Prix w kategorii MX-5 FASHION: stylizacje z głową – Dorota Podgórska.
* Nagroda Grand Prix w kategorii MX-5 SLOW DESIGN: twórczy recykling – Beata Nikolajczyk- Miniak.
WYRÓŻNIENIA
* W kategorii MX- 5 UNIQ: autostylizacja – Jarosław Maćków.
* W kategorii MX-5 FASHION: stylizacje z głową – Marek Gembicki.
* W kategorii MX-5 SLOW DESIGN: twórczy recykling – Jan Godlewski.