Mazda Motor Corporation (Mazda) ogłosiła budowę nowej fabryki modułowych pakietów do cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych przeznaczonych do napędu pojazdów.
Zakład ten powstanie w Japonii, w mieście Iwakuni w prefekturze Yamaguchi w pobliżu Hiroszimy. Nowa fabryka będzie produkować montowane w samochodach modułowe pakiety do cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych z ogniw pozyskiwanych od koncernu Panasonic Energy Co., Ltd. (Panasonic Energy).
Zobacz także:
WOŚP 2025: JBL PRZEKAZAŁO LIMITOWANĄ TOYOTĘ AYGO X JBL NA LICYTACJĘ
Gotowe pakiety akumulatorów będą instalowane w pierwszym modelu marki Mazda o napędzie elektrycznym, opartym na specjalnie opracowanej platformie EV, który wytwarzany będzie w jednej z fabryk Mazdy w Japonii. Planowane zdolności produkcyjne nowej fabryki wynosić mają 10 GWh.
Zgodnie ze swoją Polityką Zarządzania do roku 2030, Mazda intensywnie przygotowuje się do stosowania technologii elektryfikacji w samochodach. Przyjęta strategia różnorodnych napędów (Multi-Solution Strategy) zakłada możliwość wyboru spośród różnych opcji technologicznych, by móc prawidłowo reagować na potrzeby klientów i zmiany przepisów prawnych, z myślą o celu nadrzędnym: uczestnictwie w rozwiązywaniu poważnego problemu cywilizacyjnego, jakim jest globalne ocieplenie.
W zakresie zaopatrzenia w akumulatory, które stanowią jeden z zasadniczych komponentów pojazdów elektrycznych, w maju 2023 r. Mazda podpisała z koncernem Panasonic Energy umowę o dostawach cylindrycznych akumulatorów litowo-jonowych do zastosowania w samochodach. We wrześniu 2024 r. plan rozbudowy zdolności produkcyjnych akumulatorów i wspólnego rozwijania technologii w ramach tej współpracy został zatwierdzony przez japońskie Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu (METI) jako „plan zapewnienia stabilnych dostaw akumulatorów magazynujących prąd”. Zgodnie z tym planem Mazda będzie dostarczała swoim klientom swoje zaprojektowane w unikatowy sposób pojazdy elektryczne, oferujące wysoki poziom designu, praktyczności i wygody, a także daleki zasięg jazdy – wszystko to dzięki modułowym pakietom akumulatorów, które produkowane będą w nowej fabryce. Ponadto, zakład ten przyczyni się do rozwoju gospodarczego w swoim regionie i do zwiększenia lokalnego zatrudnienia.
W horyzoncie czasowym do roku 2030 Mazda zamierza kontynuować koncepcję „Joy of Driving” – przyjemności z prowadzenia samochodu, zgodną z ideą „Radically Human” – podejścia do techniki zdecydowanie skoncentrowanego na człowieku. Oferując emocjonujące doświadczenia w dziedzinie motoryzacji, japońska firma kierować się będzie kolejną ideą – „Joy of Living”, czyli ekscytujących doświadczeń odczuwanych na co dzień przez klientów podczas korzystania z rozwiązań mobilności.