30 stycznia br. Mazda świętowała w Hiroszimie, gdzie znajduje się główna siedziba marki, istnienie stulecia swojego istnienia.
Księgi rekordów i kroniki wydarzeń historycznych pełne są dowodów sukcesów producenta. Te zróżnicowane i liczne osiągnięcia dotyczą wielu obszarów działalności firmy.
Zobacz także:
MAZDA: STO LAT MINĘŁO JAK JEDEN DZIEŃ
W 1931 roku firma produkująca obrabiarki zbudowała swój pierwszy trójkołowy pojazd ciężarowy i nadała mu nazwę Mazda-Go. Toyo Kogyo Co., tak wtedy nazywała się marka, miała zmienić się na przestrzeni kolejnych dekad w producenta, który do dziś wypuścił na rynek ponad 50 milionów samochodów i zamierza osiągnąć zdolność produkcyjną ponad 2 milionów sztuk pojazdów rocznie do 2024 r.
Tak wyglądają najbardziej znaczące sukcesy japońskiego producenta:
1936 r. Mazda wyrusza w swoją pierwszą trasę promocyjną po Japonii z pięcioma modelami Mazda-Go (typ KC oraz DC). Startując z Kagoshimy ekspedycja udowodniła wytrzymałość trójkołowej ciężarówki. Na trasie liczącej 2700 km, pojazdy pokonują zakurzone, błotniste i kamieniste drogi, by po 25 dniach podróży dotrzeć do Tokio. Zainteresowanie prasy i opinii publicznej znacząco podniosło wyniki sprzedaży, a zachęcony tym sukcesem producent już w 1940 r. przedstawił prototyp swojego pierwszego samochodu osobowego. Druga wojna światowa wstrzymała jednak rozpoczęcie produkcji czterodrzwiowego sedana.
1945 r. Mazda wznawia produkcję w fabryce w Hiroszimie w zaledwie cztery miesiące po zrzuceniu bomby atomowej na to miasto.
1960 r. Firma debiutuje na rynku samochodów osobowych dzięki premierze modelu R360 Coupé. Lekkie coupé z układem miejsc 2+2 zdobywa już w pierwszym roku 65 proc. udział w dynamicznie rozwijającym się segmencie mikrosamochodów w Japonii oraz 15 proc. udziału w całym lokalnym rynku samochodów osobowych.
1967 r. Premiera Cosmo / 110S – pierwszego na świecie seryjnie produkowanego pojazdu wyposażonego w dwurotorowy silnik Wankla i zaledwie drugiego masowo produkowanego modelu w historii napędu rotorowego. Model był pierwszym samochodem z takim motorem, biorącym udział w wyczerpującym 84-godzinnym wyścigu długodystansowym Marathon de la Route na słynnym niemieckim torze Nürburgring, który ukończył na 4. miejscu w klasyfikacji generalnej w 1968 r.
1970 r. Mazda produkuje stutysięczny egzemplarz samochodu z silnikiem Wankla. Do tej pory marka wprowadziła do sprzedaży niemal dwa miliony samochodów osobowych, pickupów i vanów wyposażonych w tę unikalną jednostkę napędową.
1973 r. Podczas Salonu Motoryzacyjnego w Tokio Mazda prezentuje pojazd przyszłości – CVS Personal Car. Wyprzedzający w wielu sferach swoje czasy, prototypowy, autonomiczny i elektryczny minivan zapowiadał wizję ruchu samochodowego przyszłości.
1977 r. Dwie Mazdy 323 pokonują 15 000 km w podróży z Hiroszimy na swoją premierową prezentację podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego we Frankfurcie. Podczas 40-dniowej trasy nie odnotowano żadnych usterek z wyjątkiem kilku przebitych opon. Nowy kompaktowy model dowiódł swojej niezawodności.
1978 r. Wprowadzenie do sprzedaży RX-7 – sportowego coupé. Stanie się on najpopularniejszym modelem z silnikiem Wankla w historii, notując rekordową sprzedaż 811 000 egzemplarzy w ramach trzech generacji i liczne rekordy na torach wyścigowych, w tym rekord prędkości w swojej klasie, osiągając 296 km/h podczas prób w Bonneville Salt Flats w USA.
Lata 80. RX-7 wygrywa m.in. ponad 100 wyścigów IMSA, więcej niż jakikolwiek samochód z klasycznym silnikiem tłokowym. Jednocześnie dominował w klasie GTU podczas wyścigu 24 Hours of Daytona aż przez 12 lat z rzędu (lata 1982-93). W 1986 r. II generacja ustanowiła nowy rekord prędkości w swojej klasie z wynikiem 383,7 km/h także w Bonneville.
1989 r. Mazda prezentuje roadster MX-5 w koncepcji Jinba- Ittai, czyli „jedności jeźdźca i konia”. Wyznaczając nowe standardy w zakresie lekkiej konstrukcji, ten niedrogi, dwumiejscowy samochód bije rekordy produkcji i sprzedaży.
1990 r. W nawiązaniu do historycznej podróży w 1977 roku, sześć modeli Mazdy (626, 323 oraz użytkowe E2200) pokonują trasę z Japonii do europejskiej centrali w Leverkusen.
1991 r. Spektakularnym zwycięstwem silnika Wankla, jest wygrana 787B w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Było to pierwsze w historii zwycięstwo producenta z Japonii i jedyne dla pojazdu napędzanego silnikiem z wirującymi tłokami.
1993 r. Premiera Mazdy Xedos 9 (zwanej także Millenia lub Eunos 800) – pierwszego seryjnie produkowanego auta dostępnego z silnikiem pracującym w cyklu Millera. Sedan należący do segmentu E wyposażony w 2,3-litrowy silnik V6, wyposażony został w unikalną konfigurację łączącą opóźnione zamykanie zaworu dolotowego z turbosprężarką w celu uzyskania większej mocy z mniejszej pojemności przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności.
1995 r. Zmodyfikowana, III generacja RX-7 ustanawia kolejny rekord prędkości w Bonneville osiągając 389 km/h.
2000 r. Księga Rekordów Guinnessa odnotowuje, że MX-5 jest najlepiej sprzedającym się dwu-miejscowym roadsterem w historii z wynikiem 532 000 egzemplarzy (utrzymuje nadal tytuł z liczbą ponad miliona sprzedanych sztuk).
2004 r. RX-8 z silnikiem Wankla stanowił 40 międzynarodowych rekordów FIA podczas 24-godzinnego maratonu na torze Papenburg w północnych Niemczech.
2011 Premierowa prezentacja Technologii Skyactiv – gamy silników, skrzyń biegów, nadwozi i podwozi zaprojektowanych w celu maksymalizacji oszczędności paliwa, wydajności i bezpieczeństwa. Technologii towarzyszy nowa stylistyka projektowania – KODO – Dusza Ruchu. Debiut nastąpił w modelu CX-5 – nowym przedstawicielu segmentu SUV.
2013 r. Kilka egzemplarzy nowej generacji Mazdy 3 powtarza słynną trasę przejazdu z Japonii do Niemiec przez Rosję, Białoruś i Polskę na Międzynarodowy Salon Samochodowy we Frankfurcie. Społeczność fanów Mazdy ustanawia nowy Rekord Świata Guinnessa tworząc najdłuższą paradę z udziałem 683 egzemplarzy MX-5 podczas wspólnego przejazdu w Lelystad w Holandii.
2014 r. Mazda 6 demonstruje możliwości swojego silnika Skyactiv-D, pobijając poprzedni rekord najwyższej średniej prędkości podczas 24-godzinnej jazdy (221.1 km/h vs 209.8 km/h) na niemieckim owalu w Papenburgu. Przy tej okazji pobitych zostało wiele innych rekordów FIA dla turbodiesli.
2014 r. Fani Mazdy pobili rekord świata, gromadząc w jednym miejscu 1934 roadsterów z całej Ameryki Północnej podczas imprezy organizowanej na torze Mazda Raceway w stanie Kalifornia.
2016 r. Milionowy egzemplarz MX-5 czwartej generacji opuścił taśmę montażową w fabryce Nr 1 Ujina w Hiroszimie. Soft-top w charakterystycznym kolorze Soul Red wyruszył na światowe tournée, podczas którego zebrał autografy ponad 200 000 fanów z całego świata.
2018 r. 50-milionowy egzemplarz Mazdy opuszcza japońską fabrykę. CX-5 w wersji z napędem na obie osie przejeżdża przez zamarznięte jezioro Bajkał. Mazda jest pierwszym producentem, który otrzymał oficjalną zgodę, by przemierzyć Syberię.
2019 r. Pierwsza generacja MX-5 bije rekord największej liczby ekstremalnie ostrych zakrętów pokonanych podczas 12-godzinnej jazdy górską serpentyną. Podczas deszczowej nocy na trasie do lodowca Kaunertal w austriackich Alpach, z wynikiem 2900 pokonanych zakrętów niemal podwoiła poprzedni rekord.
2019 r. Premiera Skyactiv-X, pierwszego na świecie seryjnie produkowanego silnika benzynowego o zapłonie samoczynnym sterowanym świecą, który łączy oszczędność paliwa i wysoki moment obrotowy z charakterystyką silnika benzynowego Skyactiv-G.
2020 r. Czekamy co przyniesie przyszłość…