MAZDA: HISTORIA MODELI SUV MARKI MIAŁA POCZĄTEK W BIRMIE

W swojej 100-letniej historii Mazda ma doświadczenie w produkcji modeli SUV z napędem na cztery koła. Popyt na takie pojazdy rozwinął się w pełni zaledwie na przestrzeni ostatnich piętnastu lat.

Pierwsze pojazdy 4×4 marki miały o wiele bardziej użytkowy charakter.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Tak było z pewnością w przypadku wyjątkowego modelu w historii: Pathfinder XV-1. Ten wytrzymały samochód terenowy przypominający sylwetką Toyotę Land Cruiser i Land Rovera, został zaprojektowany w Hiroszimie, ale był montowany i sprzedawany wyłącznie w Birmie, w latach 1970-73.

Popularny w wojsku i policji, napędzany silnikiem o mocy 90 KM, oferowany był w wersji z płóciennym dachem lub jako zamknięta odmiana dziewięciomiejscowa, w dużej mierze nieznana światu, choć pojedyncze egzemplarze można jeszcze dziś zobaczyć na drogach Myanmaru.

Od lat 60. ubiegłego wieku produkcja pickupów Mazdy rosła przez kolejne dwie dekady, a kolejny model, który można było uznać za wchodzący w skład gamy typu SUV, powstał na bazie 4. generacji pickupów serii B. Mazda Proceed Marvie, wprowadzona na rynek w 1991 r., była wyposażona w trzy rzędy siedzeń i produkowana tylko w wersji z kierownicą po prawej stronie na rynki Japonii i Azji, natomiast w Australii znana była, jako Ford Raider.

Biorąc pod uwagę zauroczenie Amerykanów pojazdami terenowymi, nie dziwi fakt, że w 1991 r. Mazda także wprowadziła na tamtejszy rynek pojazd z napędem 4×4. Navajo było w zasadzie przemianowaną wersją Forda Explorer Sport i powstawało w Kentucky. Sprzedawane wyłącznie w USA, było dwudrzwiowym SUV-em z napędem na cztery koła i odróżniało się od bliźniaczego Forda unikatowym wlotem powietrza do silnika oraz innymi felgami i reflektorami.

Napędzane przez 4-litrowy silnik benzynowy V6, do wyboru z czterobiegową automatyczną lub pięciobiegową manualną skrzynią biegów, Navajo zakorzeniła na dobre ideę SUV-a u amerykańskich dealerów Mazdy, zanim w 1994 r. zaprzestano produkcji tego modelu.

Podobna kooperacja dotyczyła także przemianowanego Suzuki Escudo sprzedawanego jako Proceed Levante w Japonii pod koniec lat 90. XX wieku. Jednak wraz z nadejściem XXI w. Mazda wprowadziła na rynek swój pierwszy znaczący model SUV: Tribute. Opracowana wspólnie z ówczesnym udziałowcem, Fordem, bazowała na platformie 626 i stworzyła podstawy dla Forda Escape czy Maverick, jak nazywano go w Europie.

Oba samochody zadebiutowały w 2000 r., a Tribute pojawiła się w tym roku na Los Angeles Motor Show. Na potrzeby amerykańskiego rynku ten model produkowany był obok Forda Escape w Missouri oraz jednocześnie w Hiroszimie. W Europie pojawił się w 2001 r. do wyboru z silnikami benzynowymi 2.0, 2.3 i 3.0 V6 o mocach odpowiednio: 124, 150 i 197 KM. Sprzedaż tego modelu dostępnego z napędem na obie osie zakończyła się w Europie w 2007 r.

W tym samym roku, gdy zarówno na rynku amerykańskim, jak i innych rynkach światowych wprowadzono do sprzedaży drugą, unowocześnioną generację Tribute, Mazda była już w pełni pochłonięta prawdziwą eksplozją sprzedaży SUV-ów w Ameryce Północnej i wprowadzała właśnie na rynek pierwszą generację CX-9. Sportowo wyglądający SUV z dynamicznie opadającą linią dachu, zaokrąglonymi błotnikami i śmiałym grillem dzielił niektóre części mechaniczne z modelami Forda.

Jednak w przeciwieństwie do wcześniejszych modeli, oferowanych w partnerstwie z innymi producentami, był to pierwszy prawdziwie niezależny SUV Mazdy i samochód, który wyrażał styl marki i koncentrację na dynamice jazdy.

Siedmiomiejscowy CX-9 o długości ponad pięciu metrów był dużym amerykańskim SUV-em napędzanym silnikami benzynowymi V6 i nie był przeznaczony do sprzedaży w Europie, jednak małe partie sprowadzane były oficjalnie przez wybrane rynki. Do Polski poprzez oficjalną sieć sprzedaży Mazda Motor Poland trafiło 309 szt. nowej Mazdy w latach 2009-11 oraz 314 egzemplarzy w latach 2014-16.

Drugim modelem noszącym oznaczenie CX była CX-7, oparta na modelu koncepcyjnym MX- Crossport, który został zaprezentowany podczas LA Motor Show 2006. Chociaż nie przypominał żadnego innego pojazdu z napędem na wszystkie koła, który wcześniej nosił logo Mazdy, podobnie, jak CX-9, został zaprojektowany przez Moraya Calluma.

Mazda CX-7, oferowana z napędem na przednie i cztery koła, napędzana 260-konnym, turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2,3 l, była chwalona za precyzyjne prowadzenie. 2,2-litrowy silnik wysokoprężny o mocy 173 KM wpłynął na wzrost popularności tego modelu w Europie. W Polsce w latach 2008-13 z lokalnych salonów na drogi wyjechały 1392 sztuki tego modelu.

Przełomowy CX-5 był pierwszym samochodem wyposażonym w technologię Skyactiv i pierwszym zaprojektowanym zgodnie ze stylistyką KODO. Debiutujący w 2012 r. jako pierwszy model nowej generacji, był wyposażony w najnowszą, autorską technologię silnika, skrzyni biegów oraz konstrukcji podwozia i nadwozia, a ponadto stanowił ogromny krok naprzód pod względem jakości wykonania kabiny i ogólnej użyteczności.

Był napędzany przez 2,2-litrowe silniki wysokoprężne Skyactiv-D i 2-litrowe jednostki benzynowe Skyactiv-G, zarówno w wersji z napędem na cztery koła, jak i tylko na przednie. Najlepszym potwierdzeniem popularności modelu w Polsce była pierwsza pozycja na liście wszystkich modeli Mazdy i aż 32-procentowy udział w 2013 r., który był pierwszym pełnym rokiem jego sprzedaży.

Nowa wersja z rocznika modelowego 2020 jest kluczową pozycją aktualnej oferty marki na świecie.

W 2015 r. do CX-5 dołączył mniejszy model – CX-3, który dzieli swoją platformę z Mazdą 2. Jest oferowany z możliwością wyboru napędu na przednie lub wszystkie koła i dostępny zarówno z silnikami wysokoprężnymi, jak i benzynowymi. Niebawem popularny crossover segmentu B przejdzie zmiany modelowe na 2021 r.

Inne dostępne na światowych rynkach modele typu SUV to m.in. Mazda CX-8, czyli dłuższa, siedmiomiejscowa wersja CX-5, największy SUV Mazdy w Japonii, gdzie nie jest oferowana CX-9. CX-8 jest napędzana przez wolnossące lub turbodoładowane 2,5-litrowe silniki benzynowe, a na niektórych rynkach także przez wysokoprężny 2,2-litrowy Skyactiv-D. CX-4, produkowana i sprzedawana wyłącznie w Chinach, to SUV inspirowany stylem coupé.

Najnowszym z gamy światowych modeli jest Mazda CX-30. Wprowadzona do sprzedaży w 2019 r., wchodzi w skład nowego segmentu kompaktowych SUV-ów. Zastosowano silnik benzynowy z systemem samoczynnego zapłonu sprężonej mieszanki sterowanego świecą – Skyactiv-X.

Mazda wkraczając w drugie stulecie swojego istnienia wprowadza pierwszy elektryczny model, MX-30, który zadebiutuje w polskich salonach we wrześniu tego roku.