Ruszyła dziesiąta jubileuszowa odsłona konkursu dla projektantów Mazda Design 2019. Hasłem tegorocznej edycji jest „MA” – japońskie pojęcie oznaczające: „przestrzeń pomiędzy”, „odstęp”, „pauzę”.
To bezpośrednie nawiązanie do sztuki minimalizmu i refleksyjnego sposobu postrzegania świata.
Zobacz także:
„MA” to czas i przestrzeń na nabranie oddechu i pytania o współczesne poczucie komfortu, harmonii i piękna. Pula nagród dla zwycięzców wynosi 35 tys. złotych.
Japońska idea odwołuje się do filozofii postrzegania przestrzeni, tworzenia sztuki, sposobu projektowania, a nawet – ogólniej – stylu życia. Znaczenie słowa „MA” najlepiej oddaje jego symbol kanji, który powstał z połączenia dwóch symboli oznaczających „drzwi” oraz „światło (np. słońca)” – razem mogą być odczytane jako szczelina w drzwiach przez, którą wpada światło.
Ta wiązka światła – wąska „przestrzeń pomiędzy” jest symbolem możliwości, otwartości i wolności. To miejsce na nasze wybory i kreatywność, granice w obrębie których możemy doświadczać życia i wypełniać je sensem.
Japońska tradycja i filozofia, mają ogromny wpływ na zasady konstruowania i estetykę samochodów Mazdy.
– Hasło „mniej daje więcej” to dewiza, która przyświeca naszym projektantom w ewolucji języka stylizacji KODO-Dusza Ruchu. Zmierzają oni do tego, żeby usuwać jak najwięcej rozpraszających elementów na rzecz pięknych i prostych kształtów. Nowa Mazda3 jest inspiracją dla tegorocznej edycji konkursu, bo tym modelem pokazujemy, że można tworzyć piękne samochody poprzez doskonałość samej formy i wykorzystanie światła, unikając w ten sposób nadmiaru ozdobników. Przekłada się to także na wnętrze Nowej Mazdy 3 – chodzi o to, żeby człowiek nie był przytłoczony liczbą ekranów, przycisków, elementów które odwracają jego uwagę. Wewnątrz samochodu musi się znaleźć przestrzeń na nasze skupienie, refleksje i emocje. Bo najważniejsze jest poczucie harmonii z pojazdem, które nazywamy Jinba- Ittai oraz biorąca się z niej przyjemność prowadzenia. Właśnie tak wygląda przepis na samochód idealny według Mazdy – mówi o stylistyce nowej Mazdy 3 Szymon Sołtysik, PR Manager Mazdy w Polsce.
Aby wziąć udział w konkursie, uczestnicy – studenci i absolwenci szkół artystycznych, projektowych i technicznych – muszą stworzyć oryginalny projekt w jednej z trzech kategorii: Człowiek, Przestrzeń lub Znak.
Kategoria: Człowiek
Zadanie w kategorii „Człowiek” polega na zaprojektowaniu dowolnego przedmiotu – który zwiększy komfort życia codziennego, poprzez zminimalizowanie nadmiaru bodźców napływających z otoczenia. Uczestnik powinien potraktować „brak” jako pozytywną wartość oraz punkt wyjścia do projektowania – ważne jednak, żeby proponowany przedmiot dawał poczucie przyjemności człowiekowi poprzez „ograniczenie”.
Zaprojektowany obiekt powinien znajdować zastosowanie współcześnie, cechować się minimalizmem i pięknem w znaczeniu Mazdy (mniej daje więcej) i przyjemnością użytkowania, tak aby sam nie mnożył kolejnych „negatywnych bodźców”.
Kategoria: Przestrzeń
Zadanie w kategorii „Przestrzeń” polega na zaprojektowaniu obiektu, mebla, elementu wyposażenia lub dekoracji wnętrz, który swoje piękno i funkcje będzie ujawniać w relacjach przestrzennych ze światłem. Uczestnik powinien potraktować światło jako tworzywo i przyznać mu kluczową rolę w tworzeniu jakości i wartości estetycznej obiektu. Inspiracją mogą być w tym wypadku projektanci Mazdy, którzy korzystając z tak ulotnego materiału jakim jest światło, projektują karoserie najnowszych modeli tak, aby światło nadawało im niepowtarzalne piękno i dynamikę.
Kategoria: Znak
W 2020 r. minie sto lat od chwili, gdy Jujiro Matsuda założył koncern Mazda. Od 1920 r. logo marki zmieniało się kilkukrotnie i w sposób bardzo zdecydowany, wyrażając przy tym ewolucję wartości i designu marki. Dlatego w tym roku, ze względu na zbliżający się jubileusz Mazdy pytamy: jak powinno wyglądać logo marki na następne stulecie?
Zadanie w kategorii „Znak” polega na zaprojektowaniu nowej (alternatywnej do obecnej) wersji logo – sygnetu i logotypu – Mazdy, które będzie stanowić symbol wejścia marki w nową erę projektowania samochodów. Projekt powinien odwoływać się do kluczowych wartości marki, takich jak: sztuka designu, japoński kunszt, przyjemność prowadzenia, minimalizm (mniej daje więcej), harmonia, a także inteligentne, przełamujące konwencje rozwiązania technologiczne.
Znak powinien pokazywać jak autor wyobraża sobie markę w przyszłości, ale koncepcja logotypu powinna brać pod uwagę wartości i estetykę wyznaczoną przez nową Mazdę 3.
W każdej z kategorii zostanie wręczona pierwsza nagroda w wysokości 10 tys. zł, a najlepszy z trzech zwycięskich projektów otrzyma także tytuł Gr4and Prix i dodatkowe 5 tys. zł.
Prace można zgłaszać do 16 kwietnia na stronie www.mazdadesign.pl. Ogłoszenie wyników nastąpi 17 maja 2019 r. na specjalnej pokonkursowej wystawie zorganizowanej podczas Łódź Design Festival, którego Mazda jest partnerem.