MAZDA DRIVER PROJECT 2017: KIEROWANIE LEPSZE OD SEKSU?

mazda-bad1

Przeprowadzone ostatnio badanie Mazda Driver Project przekonuje, że przyjemność prowadzenia samochodu nie zanika w Europie, lecz pozostaje uczuciem podzielanym przez większość kierowców.

Aż 71 procent Polaków deklaruje, że nawet jeśli pojazdy autonomiczne staną się zjawiskiem codziennym, woleliby nadal prowadzić swoje samochody samodzielnie!


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Tylko 33 proc. ankietowanych odpowiedziało, że „z aprobatą czeka na pojawienie się autonomicznych samochodów osobowych”.

Jak wynika z przeprowadzonego ostatnio dużego badania opinii konsumenckiej, którego treść Mazda podała do wiadomości, dwóch na trzech europejskich kierowców chce zachować możliwość samodzielnego prowadzenia samochodów nawet wtedy, gdy na drogach rozpowszechnią się pojazdy autonomiczne.

Badanie ankietowe zrealizowane zostało przez Ipsos – renomowaną agencję badania rynku i opinii – w ramach prowadzonej przez Mazdę kampanii Drive Together, mającej na celu propagowanie przyjemności prowadzenia samochodu. Badanie przeprowadzono na próbie liczącej 11 008 osób na terenie najważniejszych rynków europejskich.

mazda-bad1

Jego wyniki wykazały, że średnio 66 proc. kierowców chce zachować możliwość samodzielnego prowadzenia samochodów – nawet jeżeli pojazdy autonomiczne staną się powszechnie dostępne. Odsetek tak odpowiadających kierowców wyniósł aż 71 proc. w Wlk. Brytanii, Niemczech, Austrii i Polsce. Włochy (59 proc.) były jedynym rynkiem, na którym wskaźnik ten nie przekroczył 60 proc.

Jednocześnie, badanie pokazuje, że tylko 33 proc. kierowców „oczekuje rozpowszechnienia pojazdów autonomicznych”, przy czym we Francji i Holandii odsetek ten wyniósł zaledwie 25 proc., a w Wielkiej Brytanii nie przekroczył 29 proc. Co ciekawe, badanie właściwie nie wykazało oznak większego poparcia dla pojazdów autonomicznych wśród młodszych grup wiekowych społeczeństw Europy – w grupie 18-24 lata odsetek poparcia na poziomie 33 proc. był niższy niż w grupie 25-34-latków (36 proc.) i w grupie 35-44 lat (34 proc.).

Badanie dowodzi również istnienia silnego związku emocjonalnego kierowców z samochodami. Na poparcie tej tezy agencja podaje następujące statystyki: średnio 69 proc. kierowców „wyraża nadzieję, że przyszłe pokolenia będą nadal miały możliwość i prawo samodzielnego prowadzenia samochodów” – w Polsce odsetek ten sięgnął aż 74 proc., a w Wlk. Brytanii, Niemczech, Francji i Szwecji osiągnął lub przekroczył 70 proc.

Co więcej, 36 proc. spośród respondentów deklarujących przywiązanie do prowadzenia samochodu, twierdzi, że czynność ta sprawia im przyjemność i odczuwa ją jako „poszerzenie granic własnej osobowości”. Ten odsetek wynosił 56 proc. w Polsce i 46 proc. we Włoszech. Z kolei 34 proc. ankietowanych zgadza się z opinią, że prowadzenie samochodu należy do czynności zagrożonych zakazaniem i za pewien czas może się stać „zapomnianą przyjemnością”. We Francji, Włoszech i Polsce obawę taką wyraziło co najmniej 40 proc. badanych.

mazda-bad2

Jeff Guyton, Prezydent i CEO Mazda Motor Europe: Jako marka identyfikujemy się z tymi, którzy kochają prowadzić samochody. Jako kierowcy, sami kochamy to robić. Nasze badanie pokazuje bardzo wyraźnie, że istnieje w Europie wielka społeczność kierowców, którzy zgadzają się z nami w tej kwestii. Nie przeczę, że dla pojazdów autonomicznych także znajdą się pewne role, jednak dla nas – i jak się okazuje dla wielu innych – fizyczna i emocjonalna przyjemność prowadzenia samochodu jest wartością nie do zastąpienia. Dlatego właśnie jako Mazda żywimy przekonanie, że w samym centrum wszystkiego, co robimy, powinien znajdować się człowiek – kierowca. I dlatego realizowana przez obecnie kampania Drive Together skupia uwagę na związku łączącym kierowcę z samochodem. To poczucie relacji i jedności nazywamy JinbaIttai – jest to japońskie wyrażenie określające doskonałą harmonię, jaka zachodzi w ruchu pomiędzy konnym łucznikiem, a jego wierzchowcem. Właśnie ta koncentrująca się na człowieku filozofia leży u podstaw naszej działalności i pomaga nam w tworzeniu samochodów, w których ten związek kierowcy z maszyną jest szczególnie odczuwalny. Obserwując przemiany w całej branży motoryzacyjnej, widzimy, że wielu producentów odbiera kierowcom znaczną część z przyjemności prowadzenia samochodu. Jako Mazda sprzeciwiamy się takiemu podejściu, a nasze ostatnie badanie wyraźnie pokazuje, że nadal znaczący odsetek kierowców pragnie tego uczucia; pragnie samodzielnie prowadzić swoje auta. W świecie, który kwestionuje czynność prowadzenia samochodu i poprzez wprowadzane rozwiązania techniczne umniejsza znaczenie pojazdu oraz rolę kierowcy, my pozostaniemy producentem, który idzie pod prąd głównego nurtu. Pozostaniemy nim w imię pasji i przyjemności jazdy.

Dalsze wyniki badania pokazują, że 54 proc. europejskich kierowców czasami „wybiera się na przejażdżkę dla samej przyjemności z jazdy” – w Szwecji ich odsetek sięga 73 proc., a w Wlk. Brytanii, Holandii, Polsce i Austrii przekracza 60 proc. Średnio 53 proc. ankietowanych twierdzi, że „jazda samochodem to coś więcej niż tylko przemieszczanie się z punktu A do B” – pod tym względem prowadzi Polska z wynikiem na poziomie 66 proc. Jednocześnie, 55 proc. kierowców przyznaje, że jazda samochodem w towarzystwie rodziny lub przyjaciół może być „szczególnie przyjemną przygodą” – deklaruje tak ponad 60 proc. respondentów w Hiszpanii, Włoszech, Szwecji i Polsce.

Z porównań pomiędzy wykonywaniem różnych czynności wynika, że 37 proc. odpowiadających woli prowadzenie samochodu od gier komputerowych, 23 proc. woli tę czynność od wizyty w barze na drinka lub od uprawiania sportu – w Wlk. Brytanii wskazywało tak aż 37 proc. odpowiedzi. We Włoszech i w Wlk. Brytanii 9 proc. ankietowanych przedkładało jazdę samochodem ponad uprawianie seksu, przy czym w tej kategorii zaznaczyła się wyraźna różnica pomiędzy płciami: przyznało się do tego 12 proc. kobiet i tylko 6 proc. mężczyzn.