Od początku swojej działalności Mazda Motor Corporation wyprodukowała w Japonii 50 milionów pojazdów. W zakładzie w Hofu w prefekturze Yamaguchi odbyła się zorganizowana przez firmę uroczystość upamiętniająca to wydarzenie.
Próg pół miliarda aut został przekroczony w 86 lat i siedem miesięcy od czasu zbudowania przez Mazdę pierwszego auta – dostawczego trójkołowca, który powstał w październiku 1931 r.
Zobacz także:
– Mazda zaczęła robić samochody 86 lat temu, a teraz wielkość naszej łącznej produkcji aut w Japonii osiągnęła próg 50 mln egzemplarzy. Nawet, gdyby produkować milion pojazdów rocznie, dojście do takiego poziomu zajęłoby 50 lat, co uzmysławia nam, jak długą historię ma już za sobą firma. W swoim dalszym rozwoju Mazda zamierza nadal budować silną markę poprzez szereg zróżnicowanych inicjatyw. Nasze zakłady w Hofu i w Hiroszimie będą się rozwijały i pełniły rolę fabryk macierzystych, sprawnie przekazując swoje technologie i kompetencje do naszych zakładów zlokalizowanych na innych kontynentach. Zależy mi na tym, abyśmy poprzez wspólną pracę i starania zapewnili, że zakłady te będą nadal reprezentowały ducha technicznej śmiałości, który przenika dumną japońską historię Monotsukuri – powiedział Masamichi Kogai, Dyrektor Reprezentujący, Prezydent i CEO marki.
Mazda zaczęła od produkowania w Hiroszimie trójkołowych samochodów dostawczych. W roku 1960 firma przystąpiła do produkcji modelu R360 Coupé w segmencie mikro- mini i w ten sposób wkroczyła na rynek samochodów osobowych. Nowa fabryka w Hofu w mieście Yamaguchi otwarta została w 1982 r. i od tego czasu zakłady w Hofu i w Hiroszimie dzieliły pomiędzy siebie produkcję na rynek krajowy Japonii.
Nowe techniki i elastyczne systemy produkcji opracowywane i wdrażane w tych zakładach wpływały na pomyślny rozwój i wzrost przedsiębiorstwa. Dzięki zastosowaniu mieszanych linii produkcyjnych, które umożliwiają wytwarzanie różnych modeli na jednej linii, firma mogła pozwolić sobie na budowanie wielu różnych modeli w niewielkich liczbach. Podejście takie stanowiło przełom w zakresie tradycyjnego dylematu wyważenia pomiędzy zróżnicowaniem oferty, jej konkurencyjnością oraz ekonomią skali produkcji.
W latach 2016 i 2017 producent podjął starania o dalsze zwiększenie elastyczności produkcji modeli w segmentach crossover, jednocześnie opracowując systemy umożliwiające szybkie reagowanie na zmiany popytu. Fabryki działające w Japonii nadal odgrywają czołową rolę w globalnej produkcji Mazdy, a techniki i technologie wypróbowane w Japonii są następnie przeszczepiane do zagranicznych fabryk tej firmy.
W bieżącym roku finansowym Mazda zamierza sprzedać 1,66 mln samochodów. Jest to zarazem ostatni rok realizacji jej średnioterminowego planu biznesowego Structural Reform Stage 2 (Reforma Strukturalna, Etap 2). Do roku finansowego kończącego się w marcu 2024 Mazda planuje wdrożyć globalny system produkcji pozwalający produkować dwa miliony szt. samochodów rocznie.
Masowa produkcja samochodów wyposażonych w rozwiązania techniczne i stylistyczne następnej generacji ma się rozpocząć w roku 2019. Firma zamierza dalej powiększać swoje zdolności produkcyjne.