MASERATI: SUV-Y PRZYSZŁOŚCIĄ SEGMENTU AUT LUKSUSOWYCH?

Mas-lav_1

Producenci najbardziej luksusowych pojazdów świata nie bez przyczyny zdecydowali się wejść do segmentu SUV-ów. Po pierwsze zauważyli trwającą od kilkunastu lat tendencję wzrostową na rynku.

Auta ze zwiększonym prześwitem zajmują kolejne nisze i cieszą się rosnącą popularnością. Wyniki sprzedaży pierwszych modeli Bentleya i Maserati są nad wyraz optymistyczne.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Jak podaje JATO Dynamics, w zeszłym roku SUV-y były najlepiej sprzedającymi się pojazdami w Europie. Po raz pierwszy od wielu lat udało im się odebrać palmę pierwszeństwa modelom segmentu B! Samochody ze zwiększonym prześwitem mogły się pochwalić sprzedażą na poziomie 3,2 miliona egzemplarzy. To wzrost o 24 procent w stosunku do roku ubiegłego.

Po drugie, nawet takie firmy jak Bentley czy Maserati muszą myśleć o zwiększeniu gamy modelowej. W końcu szerszy wybór oznacza większą sprzedaż.

mas_lav-2

Trzecim i niezwykle kluczowym czynnikiem rozbudowy oferty o SUV-y są analizy, które wskazują na rozpoczynający się okres hossy na rynku pojazdów luksusowych. Według raportu przygotowanego przez IHS Automotive sprzedaż aut egzotycznych do roku 2017 powinna wzrosnąć aż o 60 procent! Wynika z tego, że liczba tego typu samochodów w Europie powinna się zwiększyć z 13 tysięcy (2013 rok) do 21 tysięcy (2017 rok).

60 procent więcej pojazdów luksusowych!

Jeszcze bardziej optymistycznie wyglądają prognozy skrojone dla rynku luksusowych SUV-ów. IHS Automotive jest zdania, że w latach 2008 – 2018 wskaźnik sprzedaży najdroższych SUV-ów podskoczy aż o 40 procent. Ostatecznie pod koniec okresu analitycznego zbyt tego typu pojazdów może wynieść nawet 1,4 miliona sztuk rocznie. Wzrost sprzedaży o 60 procent wśród aut luksusowych i 40 procent wśród najdroższych SUV-ów sprawia, że tort czekający na firmy motoryzacyjne powiększa się. Tylko od kreatywności producentów zależy, jak dodatkowy potencjał rynku zostanie podzielony.

Segment naprawdę luksusowych SUV-ów otworzyła zeszłoroczna prezentacja Bentleya Bentaygi podczas targów motoryzacyjnych we Frankfurcie. Klienci brytyjskiej marki bardzo chętnie zamawiają SUV-a, przez co przedstawiciele firmy mogą snuć optymistyczne plany na przyszłość. Przewidują, że każdego roku salony sprzedaży na całym świecie opuści od 3 do 4 tysięcy Bentayg. To znaczący wynik mając na uwadze fakt, że w roku 2015 Bentley przez 12 miesięcy sprzedał nieco ponad 10 tysięcy samochodów.

mas_lav-4

Analizy mówiące o hossie w segmencie pojazdów luksusowych i sukces Bentleya Bentaygi zachęcają również innych producentów do działania. Największą szansę ma w obecnej chwili Maserati. Włoska firma podczas salonu samochodowego w Genewie zaprezentowała SUV-a o nazwie Levante. Auto de facto trafiło już na rynek i spotkało się z niezwykle ciepłym przyjęciem.

Tylko w Polsce Maserati udało się zebrać w dniu premiery zamówienia na kilka egzemplarzy. Przekładając ten fakt na realia rynku ogólnoeuropejskiego i ogólnoświatowego, nietrudno przewidzieć, iż sukces sprzedażowy jest zaledwie kwestią czasu.

Kolejne do segmentu luksusowych SUV-ów prawdopodobnie wkroczy Lamborghini z modelem Urus. Koncepty prezentowane przez włoską firmę pozwalają przewidzieć przyszły wygląd modelu. Niestety na razie nadal nie jest znana jego rynkowa premiera. Z czasem być może Aston Martin zacznie produkować auto inspirowane konceptem o oznaczeniu DBX oraz prawdziwe okażą się plotki mówiące o modelu Rolls Royce’a ze zwiększonym prześwitem.

Sukces luksusowych SUV-ów jest raczej przesądzony. Na to przynajmniej wskazują wszystkie rynkowe analizy. Jak jednak będzie wyglądała przyszła struktura sprzedaży? Aby po spekulować na ten temat, wystarczy przyjrzeć się wynikom osiąganym przez poszczególne modele wśród tzw. pojazdów egzotycznych.

mas_lav-3

Według danych dotyczących roku 2014 i 2015 opublikowanych przez JATO Dynamics, najczęściej kupowanym pojazdem luksusowym w Europie jest Bentley Continental GT/GTC. Druga pozycja przypadła Ferrari 458 Italii, a trzecia Maserati Quattroporte.

Maserati Levante ma większe szanse

Dwie z trzech firm wymienionych przez instytut JATO mają już w ofercie SUV-a. Co ciekawe, większe szanse na sukces ma Maserati. W roku 2014 sprzedaż czterodrzwiowej limuzyny włoskiej marki wzrosła prawie o 80 procent. W zeszłym roku tendencja wzrostowa utrzymała się. Takimi słupkami sprzedaży nie mogą pochwalić się przedstawiciele Bentleya. W roku 2014 ich coupe zaliczyło spadek zainteresowania, a w roku ubiegłym zanotowano jedynie marginalny wzrost. Dodatkowym czynnikiem, który może uwarunkować większe zainteresowanie Levante, jest oczywiście niższa cena.

Analiza segmentu aut luksusowych zaprezentowana przez JATO Dynamics pokazuje drobny kryzys. Tym samym pozostaje nieco w sprzeczności z prognozami IHS Automotive. Czy to oznacza że 60-procentowy wzrost sprzedaży jest wyłącznie mrzonką? Nie do końca. W zeszłym roku aż sześć na dziesięć topowych modeli zaliczyło spadek zbytu. Wynika to jednak z działania kilku czynników. Przede wszystkim większość aut jest już wyprowadzanych z rynku, a to do czasu premiery następcy ogranicza ilość zamówień. Poza tym klienci czekają na luksusowe SUV-y i to pewnie tam ulokują sporą część wzrostowego wolumenu.

Najdroższe SUV-y świata czeka świetlana przyszłość. Nietrudno przewidzieć, że wzrost rynku pojazdów luksusowych na poziomie 60 procent ulokuje się w dużej mierze właśnie w tym segmencie. Optymistyczna wizja z pewnością motywuje producentów do pracy, a w efekcie oferta aut powinna dynamicznie zwiększać się z roku na rok. Już wkrótce Bentley Bentayga i Maserati Levante powinny przestać być samotnymi wojownikami.

Fot.: Maserati