Maserati, włoski producent sportowych aut przedstawia nowe GranTurismo.
Tak otwiera się nowy rozdział w historii, która rozpoczęła się 75 lat temu, od Maserati A6 1500.
Zobacz także:
OPEL: PIERWSZE ZDJĘCIA MODELI ASTRA GSe I ASTRY SPORTS TOURER GSe
Coupe GranTurismo łączy wysokie, typowe dla samochodu sportowego osiągi z komfortem odpowiednim na długie dystanse, zarówno w wersji z mocnym silnikiem spalinowym, jak i z innowacyjnym napędem w 100% elektrycznym. Nowa odsłona modelu jest nawiązaniem do koncepcji „Inni po prostu podróżują” i przenosi Maserati w przyszłość: to pierwszy samochód w historii marki, w którym zastosowano całkowicie elektryczny układ napędowy.
Opracowane w Laboratorium Innowacji Maserati i produkowane w hubie produkcyjnym Mirafiori w Turynie GranTurismo jest w 100% „made in Italy”.
Nowe coupe zostało wyposażone w silnik V6 Nettuno, dostępny w dwóch wersjach: Modena, z jednostką 3.0 V6 Nettuno biturbo o mocy 490 KM, oraz Trofeo, która bazuje na tym samym motorze, lecz wzmocnionym do 550 KM.
Ofertę uzupełnia GranTurismo Folgore z całkowicie elektryczno-akumulatorowym układem napędowym. Jego napęd korzysta z architektury 800 V i został opracowany z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych wywodzących się z Formuły E. Oferuje doskonałe osiągi, zapewniane przez trzy potężne silniki z magnesami trwałymi o mocy 300 kW.
Akumulator ma nominalną pojemność 92,5 kWh i może oddawać energię z mocą 560 kW, tak aby w sposób ciągły przenosić na koła około 760 KM. Specyficzna konfiguracja i innowacyjny układ akumulatora skutkują ograniczeniem wysokości pojazdu do 1353 mm, bez kompromisów w zakresie jego sportowego charakteru. Kształt zestawu akumulatorów – znany jako „T-bone” – wpisuje się w podejście Maserati. Moduły baterii są tu rozmieszczone głównie wokół centralnego tunelu, a nie pod siedzeniami, co pozwala znacznie obniżyć punkt H samochodu, umożliwiając uzyskanie niższej pozycji za kierownicą.
Od strony architektury technicznej nowy model stanowi rezultat innowacyjnego projektu, który w szerokim zakresie wykorzystuje lekkie materiały, takie jak aluminium i magnez, w połączeniu z wysokowytrzymałą stalą. Takie wielomateriałowe podejście wymagało opracowania nowych procesów produkcyjnych, ale zaowocowało najlepszymi w swojej klasie poziomami masy własnej pojazdu. Podejście to łączy się z nową architekturą elektryczno-elektroniczną Atlantis High, opartą na komunikatach canFD wysyłanych w tempie do 2 ms. System jest również zaopatrzony w zaawansowane rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa na poziomie 5 oraz możliwość zdalnych aktualizacji oprogramowania – OTA (ang. over-the-air). Kluczową rolę odgrywa tu główny kontroler Vehicle Domain Control Module (VDCM), projekt w 100% autorstwa Maserati, korzystający z oprogramowania, które zapewnia kontrolę 360° nad wszystkimi najważniejszymi systemami samochodu, zapewniając najlepsze wrażenia z jazdy w każdych warunkach.
Kabina Maserati GranTurismo jest wyposażona w nowoczesne elementy, w tym najnowszy system informacyjno-rozrywkowy Maserati Intelligent Assistant (MIA), komfortowy wyświetlacz, który łączy główne funkcje w zintegrowany interfejs z ekranem dotykowym, cyfrowy zegar oraz wyświetlacz przezierny head-up (dostępny jako opcja).
GranTurismo oferuje również wszechstronne wrażenia dźwiękowe, gwarantowane przez charakterystyczny dźwięk silnika Maserati – nawet w wersji elektrycznej. To zasługa innowacyjnych osiągnięć inżynierów z Laboratorium Innowacji Maserati. Doznania akustyczne uzupełnia „wciągające” nagłośnienie Sonus faber 3D, zaprojektowane i wykonane przez włoskich specjalistów z zakresu udźwiękowienia. Do wyboru są dwa poziomy indywidualizacji – łącznie nawet 19 głośników z dźwiękiem 3D o mocy do 1195 W (standardowe audio liczy 14 głośników o mocy 860 W). Efekt: wyjątkowa głębia dźwięku i autentyczne, pozbawione zniekształceń brzmienie.
W momencie premiery GranTurismo będzie również oferowane w premierowej edycji PrimaSerie 75th Anniversary – limitowanej serii z ekskluzywnym wyposażeniem, nawiązującej do niedawnej 75. rocznicy A6.