Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o. o. od lat buduje samochody dla Sił Zbrojnych i Służb Specjalnych RP. W wyniku badań sondażowych i licznych rozmów z przedstawicielami wojska, zrodziła się koncepcja stworzenia LST i KPWM, jako pojazdów spełniających oczekiwania wojska.
Była to koncepcja początkowa, którą później rozszerzono, nadając konstrukcji LST i KPWM uniwersalność i możliwość modułowego przekształcania w celu dostosowania ich do wymagań użytkownika.
Zobacz także:
MERCEDES: POLSKA LIDEREM SPRZEDAŻY G 63 AMG 6×6
Pojazdy te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez innych użytkowników, którzy posiadają zapotrzebowanie na transport osób, transport ładunku w terenie, nieopancerzone pojazdy patrolowe, wiertnice, lekkie holowniki, platformy szturmowe, samochody do gaszenia lasów, transport sanitarny, pojazdy dowodzenia, lekko opancerzone pojazdy transportowe, podnośniki koszowe, transport kosztowności, pojazd desantowy, uniwersalne samochody terenowo-osobowe itp. Pojazdy LST i KPWM, w różnych wersjach, będą funkcjonować tam, gdzie typowe pojazdy komercyjne nie zdają egzaminu.
Podstawą koncepcji konstrukcji Lekkiego Samochodu Terenowego i Kołowej Platformy Wysokiej Mobilności było uzyskanie dobrej dzielności w terenie, dużej ładowności oraz modułowości, umożliwiającej dalszy rozwój konstrukcji wyrobów. LST to pojazd zbudowany w układzie 4×4, o gabarytach Land Rovera Defendera 110, przeznaczony do przewozu osób. Natomiast Kołowa Platforma Wysokiej Mobilności jest to ciężarówka zbudowana w układzie napędowym 6×6, cechujący się zaletami pojazdu 4×4, przeznaczona do przewozu ładunków.
W konstrukcjach LST i KPWM ograniczono zastosowanie złożonych układów mechanicznych i skomplikowanych systemów elektronicznych, dzięki czemu się zdadzą one egzamin wszędzie tam, gdzie typowe pojazdy komercyjne nie sprawdzą się. W żargonie służb specjalnych określa się je wołami roboczymi, które nie boja się pracy w każdych warunkach, są przystosowane do bezawaryjnej pracy w najcięższym terenie, odporne na korozję oraz przystosowane do jazdy w skrajnych temperaturach (od -30 C° do +50C°) i przy dużym zapyleniu. W układach napędowych LST i KPWM zastosowano reduktory skrzyni biegów oraz mechanizmy różnicowe, niezbędne podczas jazdy po bezdrożach. Są to układy nowoczesne, zbudowane przy wykorzystaniu komponentów serwisowanych w globalnych sieciach serwisowych.
Wytrzymałość i lekkość konstrukcji Lekkiego Samochodu Terenowego uzyskano przez dobór odpowiednich materiałów konstrukcyjnych. Poszycie oraz konstrukcja nośna pojazdu zostały wykonane z aluminium. Całość karoserii jest zamocowana na ramie głównej pojazdu z wykorzystaniem elementów gumowych, amortyzujących drgania. W LST zastosowano specjalną ażurową ramę skrzyniową, która umożliwiła osiągnięcie ładowności pojazdu na poziomie blisko: 1700kg. Wzmocnione profile ramy, gwarantują odpowiednią sztywność przy zginaniu i skręcaniu przy jednoczesnym zapewnieniu niskiej całkowitej masy konstrukcji, dzięki czemu uzyskano korzystny stosunek mocy do wagi pojazdu. Dobre właściwości trakcyjne pojazdu osiągnięto, między innymi, dzięki sprężynom śrubowym w zawieszeniu i zastosowania stabilizatora przedniej osi.
W przypadku KPWM, wykorzystano klasyczną konstrukcję podwozia, złożoną z ramy wykonanej ze stali o dużej wytrzymałości, wykonaną na bazie podłużnic w kształcie „C” o grubości 10 mm. W zawieszeniu pojazdu zastosowano takie elementy sprężyste jak: wzmocnione paraboliczne resory piórowe (przód) resory półeliptyczne (tył), amortyzatory oraz stabilizator, mający na celu zmniejszenie bocznych przechyłów nadwozia podczas jazdy na zakręcie. Przednia oś napędowa została przesunięta o 150 mm w kierunku przedniej części pojazdu, w celu zwiększenia kąta natarcia, który w przypadku prezentowanej wersji wynosi 40 stopni. W montażu elementów konstrukcyjnych podwozia zastosowano rozwiązania chroniące podwozie przez uszkodzeniem podczas poruszania się w trudnym terenie. Wszystkie podzespoły podwozia „schowano” – montując je w dużej odległości od podłoża, wzmocniono miskę olejową silnika oraz zastosowano szeroki zderzak, dodatkowo pełniący funkcję ochronną dla chłodnicy i elementów silnika.
Prostota konstrukcji LST i KPWM zapewnia możliwość samodzielnego dokonania ewentualnej naprawy przez użytkownika, co jest szczególnie ważne podczas przeprowadzenia akcji na terenach położonych z dala od baz serwisowych. Zwartość modułowa cechująca konstrukcje obydwóch pojazdów, umożliwia ich transport: koleją, statkiem i samolotem, docelowo – w podwisie helikoptera.
Rozwój wyrobu
Wersje LST i KPWM zaprezentowane na tegorocznym, XXII Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego MSPO w Kielcach, są dedykowana dla służb mundurowych, jednak należy je traktować jako wybrane przykłady spośród wielu wersji możliwych do zbudowania. Zaprezentowane, przykładowe wersje są przygotowane pod montaż wyposażenia specjalistycznego. Dalszy rozwój konstrukcji wyrobów, z pewnością nastąpi w przyszłości jako odpowiedź na rosnące zainteresowanie użytkowników. Przykładowo, w przypadku LST możliwe jest zbudowanie wersji lekko opancerzonej, zapewniającej bezpieczny i niezawodny transport dla 9 osób.
Współpraca z ośrodkami badawczymi
Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalne Sp. z o. o. od lat współpracuje z jednostkami badawczymi takimi jak: Wojskowy Instytut Techniki Pancernej i Samochodowej (WITPiS) oraz Wojskowa Akademia Techniczna (WAT). W przypadku budowy LST i KPWM, eksperci z WAT przeprowadzili symulacje właściwości fizycznych pojazdów oraz wykonali analizy Metodą Elementów Skończonych. Kolejny etap, polegający na wykonaniu badań trakcyjnych, sprawdzeniu funkcjonowania w skrajnych warunkach atmosferycznych, wykonaniu crash testów, zostanie zrealizowany przez WITPiS. Po uzyskaniu pozytywnych wyników badań, pojazdy zostaną przebadane przez jedną z akredytowanych jednostek w celu uzyskania homologacji i będą mogły wyruszyć na drogi i bezdroża.