Podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show, Olivier Francois ogłosił oficjalnie plan wprowadzenia w Ameryce Północnej elektrycznego Fiata 500e.
Przewodząca strategii elektryfikacji marki, nowa 500e pojawi się na rynku amerykańskim na początku 2024 roku, wyznaczając kolejny etap globalnej podróży i ekspansji marki FIAT poza Europę, tym razem na rynek północnoamerykański.
Zobacz także:
LOS ANGELES 2022: ŚWIATOWA PREMIERA NOWEGO PORSCHE 911 DAKAR
Od 1899 roku, marka FIAT odgrywa ważną rolę w rozwoju mobilności, nie tylko dostarczając samochody dla szerokiego grona klientów, ale także realizując misję społeczną i na fali popularności, zadając sobie pytanie „co dalej” – powiedział Olivier Francois, dyrektor generalny marki FIAT i globalny dyrektor marketingu Grupy Stellantis. Dzisiaj, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, mamy do czynienia z globalną rewolucją, co oznacza, że klienci poszukują czegoś więcej niż tylko samochodu, a my zamierzamy mieć na uwadze ich zmieniające się potrzeby. Nowy Fiat 500e to coś znacznie więcej niż samochód, to projekt społeczny pragnący zaspokoić apetyt Ameryki na zmiany idące w kierunku zrównoważonej mobilności. Pragniemy przedstawić samochody elektryczne Ameryce, czyniąc to za pomocą naszej ikony, Fiata 500, ponieważ jest to słuszna decyzja. Jako korporacja, musimy wytyczać nowe ścieżki a pomoc we wprowadzaniu zmian będzie dla naszego nowego Fiata 500e zaszczytem. Na poziomie relacji międzyludzkich natomiast jest to zobowiązanie, aby pokazać naszym klientom przyszłość mobilności… raz jeszcze.
Obecnie przemysł motoryzacyjny czekają wielkie zmiany, przechodzi on bowiem na zrównoważoną mobilność. A marka FIAT idealnie nadaje się, aby odegrać w USA znaczącą rolę w tej rewolucji, wykorzystując Fiata 500e, aby zachęcić wielu Amerykanów do przejścia na samochody elektryczne. Nowa 500e jest uznawana par excellence za „cool car”, mały samochód we włoskim stylu; wyjątkowy modowy dodatek. Jeśli chcesz ją mieć, musisz wybrać napęd elektryczny, ponieważ tylko taka będzie oferowana w Ameryce Północnej.
Przejście na elektryfikację dotyczy nie tylko technologii, jeszcze ważniejsze jest, aby wymyślić na nowo doświadczenia klienta, uwzględniając różnorodne potrzeby ludzi i planety.
Podczas konferencji prasowej, Olivier Francois przedstawił plany marki FIAT w Ameryce Północnej i zapowiedział, że oficjalna premiera 500e na północnoamerykańskim rynku nastąpi w przyszłym roku podczas Los Angeles Auto Show 2023. Nowy model będzie dostępny w pierwszym kwartale 2024 roku.
Podczas konferencji prasowej, na scenie można było podziwiać trzy wersje typu one-off 500e przygotowane przez firmy Armani, Bvlgari i Kartell.
500 Giorgio Armani
Dom mody haute couture postanowił stworzyć swoją wersję elektrycznej 500, 500 Armani, w imię ponadczasowego krawiectwa i zrównoważonego rozwoju. Wykorzystując technologię laserową, Armani chciał uformować metalową karoserię (i docelowo wytrawić ją) poprzez ekskluzywne grawerowanie w mikrojodełkę, tak by nadać jej wygląd trójwymiarowej tkaniny, tworząc dwutonowy efekt bez dodawania zanieczyszczającej farby. Rezultat został dodatkowo wzmocniony szaro-zielonym kolorem Armani, dającym efekt jedwabiu. Ponadto, matowy lakier, którym pokryte jest nadwozie, to innowacyjny i zrównoważony produkt: przezroczysta powłoka ochronna top-coat aktywowana przez światło UV redukuje zanieczyszczenia powietrza, a nawet bakterie.
Neutralne i eleganckie odcienie dominują również we wnętrzu: siedzenia obite są skórą licową w naturalnym kolorze, certyfikowanego pochodzenia od Poltrona Frau w kolorze „greyge”, z paseczkami w mikrojodełkę i ozdobione detalami zaczerpniętymi z najwyższej klasy galanterii skórzanej.
Naturalność i autentyczność materiałów podkreśla również wygięta i przypominająca rzeźbę wstawka deski rozdzielczej, pokryta porowatym drewnem, ozdobionym cienkim, inkrustowanym aluminium, czerpiąca inspirację z eleganckiej i współczesnej linii Armani Casa.
500 Kartell
Kreatywność i innowacja to elementy inspiracji dla samochodu one-off 500e Kartell, marki włoskiego wzornictwa przemysłowego, która nieustannie eksperymentuje i poszukuje nowych rozwiązań estetycznych oraz funkcji dla tworzyw sztucznych. W ostatnich latach marka Kartell był również zaangażowana w opracowywanie coraz bardziej zrównoważonych tworzyw sztucznych. 500e Kartell to idealna mieszanka materiałów, które łączą się, aby tchnąć życie w przedmiot prawdziwego współczesnego designu.
Na nadwoziu zastosowano koncepcję „monoblokowego koloru”, w której różne rodzaje materiałów – metal, szkło, guma, tworzywo sztuczne i tkanina – są interpretowane w tym samym odcieniu: niebieskim Kartell, wywodzącym się z błękitu Yves Kleina, powszechnie rozpoznawalnego i kultowego koloru marki. Powierzchnia nadwozia pokryta jest niebieskim lakierem Kartell z efektem lustra, uzyskanym za pomocą niebieskiego, przyjaznego dla środowiska lakieru Chrom. Na nadwoziu wyróżniają się loga obydwóch marek poddane obróbce piaskowanym poliwęglanem, mające nadać poczucie materii i głębi.
Oprócz efektu kolorystycznego, najbardziej symbolicznymi elementami nadwozia są elementy wykonane z poliwęglanu pochodzącego z recyklingu luster reflektorów wycofanych z eksploatacji. Są to grill przedni, obręcze kół i obudowy lusterek. Elementy te mają unikalny design inspirowany wzorem lampy Kabuki marki Kartell, zaprojektowanej i stworzonej przez projektanta Ferruccio Laviani jako motyw przewodni tożsamości nowego samochodu, z unikalnymi detalami, które nawiązują do faktury lampy i stają się specjalnymi elementami samochodu. W kabinie samochodu w roli głównej występuje wzór Kabuki, pojawiający się na poliwęglanowej osłonie na desce rozdzielczej i jako przezroczysta aplikacja na siedzenia.
Uderzający jest kontrast pomiędzy niebieskim kolorem Kartell nadwozia a świetlistym wnętrzem, dającym poczucie czystości i jasności, jednocześnie dozując ciepłe i chłodne odcienie. Zastosowane we wnętrzach tworzywa sztuczne o fakturze tkaniny wykonane są w 100% z pochodzącego z recyklingu polipropylenu, podobnie jak pochodzące z najnowszej kolekcji Kartella krzesła oraz tkaniny o naturalnym i przyjemnym wyglądzie, w całości wykonane z recyklingowanego poliestru.
B.500 „MAI TROPPO”
One-off B.500 Bvlgari „MAI TROPPO” to hołd dla rzemiosła i piękna. Od zawsze 500 była interpretatorką włoskiego dolce vita, ikoną zrodzoną z miłości do piękna i sztuki. Nowym interpretatorem tych wartości jest Bvlgari, symbol włoskiej doskonałości, marka, która przez lata wprowadzała innowacje, zmieniając zasady światowego jubilerstwa i wprowadzając nowe trendy, które stały się ikonami współczesnego designu. Nowy Fiat 500e to prawdziwa „perełka”, z wnętrzem wykonanym ze szlachetnych materiałów, ozdobionym z największą dbałością o szczegóły i wyjątkowymi wykończeniami, które przywołują żywe, niepowtarzalne kombinacje kolorów i motywów oraz podkreślają rzymskie pochodzenie Bulgari.
Dlatego jego nazwa nie mogła brzmieć inaczej, jak tylko „MAI TROPPO”.
W wersji one-off zastosowano perłowy lakier w kolorze szafranu, kultowy odcień Bvlgari inspirowany kolorystyczną różnorodnością rzymskich zachodów słońca. Efekt ten wzmacniają odcienie lakieru uzyskane dzięki umiejętnemu zastosowaniu techniki manualnej. „Szafranowy” odcień lakieru podkreśla jubilerski charakter samochodu, poprzez zastosowanie złotego pyłu uzyskanego z pozostałości z produkcji biżuterii. W rezultacie powstał przyjazny środowisku samochód, który błyszczy własnym światłem. Oprócz złotego lakieru, B.500 ma nakładki ochronne na progi drzwiowe oraz elementy z przodu wykonane techniką emaliowania; całości dopełniają specjalnie zaprojektowane obręcze kół w kształcie gwiazdy, historycznego symbolu Bvlgari, polakierowane na czarno, ze złotymi wykończeniami i umieszczony z boku emblemat „klejnotu” z polerowanego złota, z diamentowym logo B.500
Filozofia „ponownego użycia” widoczna jest też we wnętrzu samochodu, w którym pas deski rozdzielczej jest jeszcze bardziej elegancki dzięki powłoce z wykorzystaniem jedwabnych apaszek Bvlgari pochodzących z poprzednich kolekcji.
Siedzenia wykonane są z turkusowej skóry z haftowanym wzorem „Diva”, złotymi detalami i wstawkami z apaszek. Prawdziwym klejnotem wnętrza są trzy kamienie szlachetne: ametyst, topaz i cytryn, osadzone w odpinanej broszce, wykonanej przez mistrzów złotnictwa z Bvlgari i umieszczonej na środku kierownicy.