Podczas salonu samochodowego Los Angeles Auto Show (20-29 listopada) odbywa się światowa premiera Jaguara XE, powszechnie uznanego za najbardziej dynamicznego sportowego sedana średniej wielkości.
Od samego początku prac projektowych przewidywano zastosowanie w nim układu napędu na cztery koła.
Zobacz także:
Dla klientów w Europie napęd AWD jest dostępny wyłącznie w połączeniu 8-biegową przekładnią automatyczną i 180-konnym silnikiem wysokoprężnym Ingenium. Układ AWD poprawia własności dynamiczne pojazdu i zapewnia lepszą trakcję. Moment obrotowy jest przenoszony na przednią oś tylko, gdy jest to potrzebne, pozwalając modelowi XE zachować tylnonapędowy charakter.
Układ Adaptive Surface Response (AdSR) czyni system AWD jeszcze lepszym poprzez zmianę ustawień jednostki napędowej i układu Dynamic Stability Control zależnie od panujących warunków. Wraz z konstrukcją zawieszenia to połączenie układów i systemu All Surface Progress Control zapewnia kierowcy większą pewność w trudnych warunkach.
Zaprojektowany dla modelu F-TYPE, system Configurable Dynamics jest teraz oferowany we wszystkich wersjach XE wyposażonych w układ Adaptive Dynamics. Funkcja ta pozwala kierowcy dopasować do swoich oczekiwań charakter samochodu poprzez wybranie indywidualnych ustawień reakcji na gaz, przekładni oraz siły tłumienia amortyzatorów.
Po dodaniu InControl Touch Pro – systemu multimedialnego nowej generacji, napędu 4×4 z systemem torque on-demand, pochodzącego z modelu F-TYPE, układu Configurable Dynamics oraz szerszej gamy zaawansowanych systemów wspomagających kierowcę, jazda modelem XE będzie przyjemniejsza i bezpieczniejsza.
InControl Touch Pro to najnowocześniejszy, zaprojektowany na wzór tabletu, 10.2-calowy ekran dotykowy z krótkim czasem reakcji i grafiką znakomitej jakości. XE korzysta również z rozszerzonej oferty systemów pomocniczych, w tym asystenta pasa ruchu i systemu DCM, który potrafi wykryć zmęczenie kierowcy. Model XE oferuje także adaptacyjny ogranicznik prędkości: inteligentną technologię, która wspomaga kierowcę, regulując prędkość w zależności od ograniczeń na danym odcinku drogi.
Dostępne wersje
Gama nowego Jaguara XE obejmuje następujące wersje: XE Pure, XE Prestige, XE Portfolio, XE R-Sport oraz XE S.
W skład gamy jednostek napędowych wchodzą:
• 163-konny silnik wysokoprężny o poj. 2.0 litra, przekładnia manualna/ automatyczna z napędem RWD;
• 180-konny silnik wysokoprężny o poj. 2.0 litra, przekładnia manualna /automatyczna z napędem RWD lub automatyczna z AWD;
• 200-konny silnik benzynowy o poj. 2.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD;
• 240-konny silnik benzynowy o poj. 2.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD;
• 340-konny silnik benzynowy o poj. 3.0-litra, przekładnia automatyczna z napędem RWD (tylko XE S).
Pokazywany na targach motoryzacyjnych Motor Show w USA Jaguar XE jest produkowany w fabryce firmy Jaguar Land Rover w Solihull obok całkowicie nowego modelu F-PACE.
NAPĘD ALL-WHEEL DRIVE
180-konny turbodiesel o pojemności 2.0-litrów, zaawansowany układ napędu AWD Jaguar z systemem torque on-demand oraz system Intelligent Driveline Dynamics zachowują tylnonapędowy charakter i zwinność XE, a jednocześnie poprawiają osiągi w trudnych warunkach. Uzupełnienie oferty o napęd na wszystkie koła (AWD) podnosi osiągi i zapewnia lepsza trakcję, zwłaszcza w trudnych warunkach.
Podobnie jak nowe modele XF i F-PACE, także XE korzysta z systemu torque on- demand AWD, który obejmuje skrzynię biegów z wielopłytkowym mokrym sprzęgłem oraz przedni wał napędzany łańcuchem. Przy normalnej jeździe cały moment obrotowy silnika jest przekazywany na oś tylną. O fakcie, ile momentu obrotowego i kiedy zostanie przekazane na przednią oś, decyduje Intelligent Driveline Dynamics (IDD) – zaawansowany system sterowania zastosowany po raz pierwszy w modelu F-TYPE AWD.
Układ IDD jest także połączony z systemami Dynamic Stability Control (DSC), torque vectoring i Drive Control, co dodatkowo poprawia skuteczność napędu AWD. Jeśli system IDD uzna, że tylna oś zbliża się do granicy przyczepności, moment obrotowy zostanie przekazany na oś przednią. Może to nastąpić także w celu złagodzenia nadsterowności przy szybkim pokonywaniu zakrętów.