Nazwa nowego Porsche Cayenne GTS mówi wszystko. Od czasów legendarnego Porsche 904 Carrera GTS z 1963 roku akronim słów „Gran Turismo Sport” stanowi obietnicę wyjątkowych osiągów.
Jako pierwsze Porsche nowej ery, ożywiło go Cayenne GTS z roku 2007. Teraz model ten debiutuje w najnowszej odsłonie. Wraz z nim do oferty zmodernizowanego Cayenne dołącza bazowa odmiana ze znaną, benzynową jednostką 3.6 V6.
Zobacz także:
LOS ANGELES 2014: PORSCHE PANAMERA EXCLUSIVE SERIES
Kierowcy Porsche chcą, żeby ich samochód miał sportowy charakter – niezależnie od tego, czy ma jedną parę drzwi, czy dwie. Z udziałem w sprzedaży na poziomie 11 proc. wariant GTS stanowi istotną pozycję w gamie Cayenne, najpopularniejszego modelu Porsche. Samochody czterodrzwiowe od dawna mają zresztą cenny wkład we wzrost rentowności firmy. Równocześnie zapewniają one finansowanie dla przyszłych inwestycji w szeroką gamę dynamicznych modeli.
Cayenne GTS brzmi donośnie nie tylko z nazwy. Jego 3,6-litrowy silnik V6 biturbo stanowi ukierunkowane na osiągi rozwinięcie nowej jednostki zastosowanej w Cayenne S. W porównaniu z poprzednikiem zasilanym wolnossącą V-ósemką charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i lepszymi parametrami: jego moc wzrosła o 20 KM, do 440 KM, a maksymalny moment obrotowy o 85 Nm, do 600 Nm. Równocześnie zapotrzebowanie na benzynę spadło o 0,9 l/100 km.
Cayenne GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,2 sek., a z pakietem Sport Chrono w 5,1 sek.., co jest lepszym wynikiem o 0,5 lub 0,6 sekundy względem poprzedniego modelu. Nowe Porsche Cayenne GTS osiąga prędkość maksymalną równą 262 km/h. Standardowo model dysponuje sportowym układem wydechowym, zapewniającym typowe dla rodziny GTS, przeszywające brzmienie.
Dynamikę i przyspieszenia poprzeczne zapewnia również zawieszenie Cayenne GTS – system tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM) otrzymał sportowe nastawy. W standardowej wersji samochód ma prześwit niższy o 24 mm, a z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym – o 20 mm. Lista seryjnego wyposażenia obejmuje również wysokowydajne hamulce z Cayenne Turbo z tarczami o średnicy 390 mm z przodu i 358 mm z tyłu oraz polakierowanymi na czerwono zaciskami.
Kolejne cechy rozpoznawcze nowego Cayenne GTS to stylizowany na wersję Turbo przedni pas z masywnymi wlotami powietrza oraz pakiet Sport Design z wyraźniej zaakcentowanymi osłonami progów i nadkoli. Te ostatnie, podobnie jak spojler dachowy oraz dolna część tylnego zderzaka, utrzymane są w kolorze nadwozia. Kontrastują z nimi czarne dodatki: emblematy, 20-calowe obręcze o wzorze RS Design, rury wydechowe oraz wkłady przednich lamp biksenonowych i LED-owych tylnych świateł z przyciemnianymi kloszami. Wzrok przykuwa też nowy akcent na przednich drzwiach – wyjątkowe oznaczenie „GTS”.
Sportowy charakter ma swoją kontynuację w kabinie Cayenne GTS, standardowo wyposażonej w elektrycznie regulowane w 8 kierunkach sportowe fotele pokryte skórą i Alcantarą i oznaczone napisami „GTS”. Alcantara jest tu zresztą dominującym materiałem wykończeniowym. Na życzenie model występuje z pakietem wnętrza GTS w kolorze karminowej czerwieni lub rodowanego srebra, obejmującym tarczę obrotomierza, dekoracyjne przeszycia, zdobienia zagłówków i pasy bezpieczeństwa w kontrastowym kolorze.
Przy okazji w gamie Porsche Cayenne debiutuje podstawowa odmiana ze znanym, wolnossącym silnikiem 3.6 V6, osiągającym moc 300 KM. Zasilany nim model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 sek., oraz 7,6 sek. z opcjonalnym pakietem Sport Chrono. To o 0,2 lub 0,3 s szybciej niż poprzednik. Prędkość maksymalna utrzymała się na poziomie poprzedniego modelu i wynosi 230 km/h.
Podobnie jak wszystkie odmiany nowego Cayenne, również bazowy wariant został wyposażony w elementy zwiększające wydajność, takie jak funkcje żeglowania i Auto Start/Stop czy układ zarządzania temperaturą. W rezultacie średnie zużycie paliwa spadło względem poprzednika o 0,7 l/100 km, do 9,2 l/100 km. Stanowi to równowartość emisji dwutlenku węgla na poziomie 215 g/km, o 21 g/km mniej niż dotychczas.
W porównaniu z modelem oferowanym wcześniej najnowsze Cayenne oferuje również bogatszy zakres wyposażenia standardowego. Poza nową, 8-stopniową przekładnią Tiptronic S z funkcją żeglowania i Auto Start/Stop obejmuje ono na przykład biksenonowe reflektory z czteropunktowymi światłami LED do jazdy dziennej, wielofunkcyjną, sportową kierownicę z manetkami do ręcznej zmiany biegów oraz automatycznie sterowaną pokrywę bagażnika.
Cayenne oraz Cayenne GTS będą świętować swoją premierę podczas salonu samochodowego IAA Los Angeles Auto Show 19 listopada br.