LOS ANGELES 2014: PORSCHE CAYENNE ORAZ GTS – MOCARZE

Porsche Cay1

Nazwa nowego Porsche Cayenne GTS mówi wszystko. Od czasów legendarnego Porsche 904 Carrera GTS z 1963 roku akronim słów „Gran Turismo Sport” stanowi obietnicę wyjątkowych osiągów.

Jako pierwsze Porsche nowej ery, ożywiło go Cayenne GTS z roku 2007. Teraz model ten debiutuje w najnowszej odsłonie. Wraz z nim do oferty zmodernizowanego Cayenne dołącza bazowa odmiana ze znaną, benzynową jednostką 3.6 V6.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

LOS ANGELES 2014: PORSCHE PANAMERA EXCLUSIVE SERIES


 

Kierowcy Porsche chcą, żeby ich samochód miał sportowy charakter – niezależnie od tego, czy ma jedną parę drzwi, czy dwie. Z udziałem w sprzedaży na poziomie 11 proc. wariant GTS stanowi istotną pozycję w gamie Cayenne, najpopularniejszego modelu Porsche. Samochody czterodrzwiowe od dawna mają zresztą cenny wkład we wzrost rentowności firmy. Równocześnie zapewniają one finansowanie dla przyszłych inwestycji w szeroką gamę dynamicznych modeli.

Porsche Ca3

Cayenne GTS brzmi donośnie nie tylko z nazwy. Jego 3,6-litrowy silnik V6 biturbo stanowi ukierunkowane na osiągi rozwinięcie nowej jednostki zastosowanej w Cayenne S. W porównaniu z poprzednikiem zasilanym wolnossącą V-ósemką charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i lepszymi parametrami: jego moc wzrosła o 20 KM, do 440 KM, a maksymalny moment obrotowy o 85 Nm, do 600 Nm. Równocześnie zapotrzebowanie na benzynę spadło o 0,9 l/100 km.

Cayenne GTS przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 5,2 sek., a z pakietem Sport Chrono w 5,1 sek.., co jest lepszym wynikiem o 0,5 lub 0,6 sekundy względem poprzedniego modelu. Nowe Porsche Cayenne GTS osiąga prędkość maksymalną równą 262 km/h. Standardowo model dysponuje sportowym układem wydechowym, zapewniającym typowe dla rodziny GTS, przeszywające brzmienie.

Dynamikę i przyspieszenia poprzeczne zapewnia również zawieszenie Cayenne GTS – system tłumienia Porsche Active Suspension Management (PASM) otrzymał sportowe nastawy. W standardowej wersji samochód ma prześwit niższy o 24 mm, a z opcjonalnym zawieszeniem pneumatycznym – o 20 mm. Lista seryjnego wyposażenia obejmuje również wysokowydajne hamulce z Cayenne Turbo z tarczami o średnicy 390 mm z przodu i 358 mm z tyłu oraz polakierowanymi na czerwono zaciskami.

Porsche Ca2

Kolejne cechy rozpoznawcze nowego Cayenne GTS to stylizowany na wersję Turbo przedni pas z masywnymi wlotami powietrza oraz pakiet Sport Design z wyraźniej zaakcentowanymi osłonami progów i nadkoli. Te ostatnie, podobnie jak spojler dachowy oraz dolna część tylnego zderzaka, utrzymane są w kolorze nadwozia. Kontrastują z nimi czarne dodatki: emblematy, 20-calowe obręcze o wzorze RS Design, rury wydechowe oraz wkłady przednich lamp biksenonowych i LED-owych tylnych świateł z przyciemnianymi kloszami. Wzrok przykuwa też nowy akcent na przednich drzwiach – wyjątkowe oznaczenie „GTS”.

Sportowy charakter ma swoją kontynuację w kabinie Cayenne GTS, standardowo wyposażonej w elektrycznie regulowane w 8 kierunkach sportowe fotele pokryte skórą i Alcantarą i oznaczone napisami „GTS”. Alcantara jest tu zresztą dominującym materiałem wykończeniowym. Na życzenie model występuje z pakietem wnętrza GTS w kolorze karminowej czerwieni lub rodowanego srebra, obejmującym tarczę obrotomierza, dekoracyjne przeszycia, zdobienia zagłówków i pasy bezpieczeństwa w kontrastowym kolorze.

Porsche Ca4

Przy okazji w gamie Porsche Cayenne debiutuje podstawowa odmiana ze znanym, wolnossącym silnikiem 3.6 V6, osiągającym moc 300 KM. Zasilany nim model przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,7 sek., oraz 7,6 sek. z opcjonalnym pakietem Sport Chrono. To o 0,2 lub 0,3 s szybciej niż poprzednik. Prędkość maksymalna utrzymała się na poziomie poprzedniego modelu i wynosi 230 km/h.

Podobnie jak wszystkie odmiany nowego Cayenne, również bazowy wariant został wyposażony w elementy zwiększające wydajność, takie jak funkcje żeglowania i Auto Start/Stop czy układ zarządzania temperaturą. W rezultacie średnie zużycie paliwa spadło względem poprzednika o 0,7 l/100 km, do 9,2 l/100 km. Stanowi to równowartość emisji dwutlenku węgla na poziomie 215 g/km, o 21 g/km mniej niż dotychczas.

Porsche Ca5jpg

W porównaniu z modelem oferowanym wcześniej najnowsze Cayenne oferuje również bogatszy zakres wyposażenia standardowego. Poza nową, 8-stopniową przekładnią Tiptronic S z funkcją żeglowania i Auto Start/Stop obejmuje ono na przykład biksenonowe reflektory z czteropunktowymi światłami LED do jazdy dziennej, wielofunkcyjną, sportową kierownicę z manetkami do ręcznej zmiany biegów oraz automatycznie sterowaną pokrywę bagażnika.

Cayenne oraz Cayenne GTS będą świętować swoją premierę podczas salonu samochodowego IAA Los Angeles Auto Show 19 listopada br.

Porsche Ca6