Wprowadzenie napędu AWD jest jednym z kilku elementów poprawiających osiągi nagradzanego modelu Jaguar F-TYPE, który w 2015 roku rozrośnie się z sześciu do czternastu wersji.
Pełna gama zadebiutuje już 19 listopada na Salonie Samochodowym Los Angeles Auto Show 2014. Tymczasem nowy Jaguar F-TYPE R Coupé AWD uczestniczył w programie Bloodhound SSC World Land Speed Record i zakończył właśnie ważny etap testów wysokich prędkości.
Zobacz także:
Ten test oznacza początek poważnej współpracy technicznej pomiędzy firmą Jaguar i projektem Bloodhound, której głównym celem jest wyśrubowanie światowego rekordu prędkości na lądzie powyżej 1000 mil/h (1609 km/h) oraz zainspirowanie kolejnej generacji naukowców i inżynierów, co stanowi cel całego projektu. Obecny rekord wynosi 763,035 mil/h (1227 km/h), a ustanowił go Andy Green w pojeździe Thrust SSC w 1997 roku. Andy poprowadzi samochód Bloodhound Supersonic.
Na stosunkowo miękkiej nawierzchni pustyni Hakskeen Pan na Przylądku Północnym w Republice Południowej Afryki stabilność modelu F-TYPE R Coupé AWD i jego własności dynamiczne – osiąga 100 km/h w zaledwie 4,2 sekundy, a jego prędkość maksymalną ograniczono do 300 km/h – umożliwiły zespołowi Bloodhound SSC pomyślne zakończenie niezbędnych testów łączności.
– Naszym celem przy konstruowaniu napędu na cztery koła do modelu F-TYPE było zachowanie tego ekscytującego tylnonapędowego charakteru, który jest tak ważny dla sportowych samochodów Jaguara, a przy tym zaoferowanie jeszcze lepszych własności jezdnych. Efektem jest łatwy do opanowania, praktyczny i piekielnie szybki samochód sportowy na każde warunki pogodowe i drogowe – stwierdził Ian Hoban, Vehicle Line Director Jaguar.
F-TYPE R Coupé AWD był prowadzony tak szybko, jak tylko się dało przez dyrektora projektu Bloodhound i byłego posiadacza światowego rekordu prędkości na lądzie Richarda Noble‘a.
– Jesteśmy naprawdę zachwyceni mogąc ogłosić, że Jaguar został Głównym Partnerem projektu Bloodhound. To strzał w dziesiątkę – Jaguar jest bardzo innowacyjną firmą, a biorąc pod uwagę jej potężną ofensywę w dziedzinie zaawansowanych technologii, edukacji, a także wyniki w sporcie motorowym, zyskaliśmy idealnego partnera. Wspólnie osiągnęliśmy wspaniałą synergię wewnątrz zespołu, a nasze relacje są naprawdę wyjątkowe. Z dumą dołączyliśmy markę Jaguar do projektu Bloodhound SSC – zapewnił Richard Noble.
F-Type, po wyposażeniu go w taki sam sprzęt radiowy, jaki posiada napędzany silnikami odrzutowym i rakietowym Bloodhound SSC, został poddany bezpośredniej konfrontacji przy maksymalnej prędkości z identycznie wyposażonym odrzutowcem lecącym z prędkością 500 węzłów zaledwie 15 metrów nad ziemią. Połączona prędkość zbliżania się sięgająca niemal 700 mil/h pozwoliła na pomyślne przetestowanie systemu, który umożliwi komunikację pomiędzy załogą naziemną i Andym Greenem w pojeździe Bloodhound SSC, który po raz pierwszy przejedzie po pustyni Hakskeen już na 12 miesięcy.