LOS ANGELES 2014: NOWE WCIELENIE MAZDY CX-5

Maz_CX-5_0

Mazda CX-5 2015 miała swą światową premierę podczas salonu samochodowym Los Angeles Auto Show 2014. Kompaktowy SUV był w przeszłości pierwszym modelem marki, w którym w pełni zastosowano Technologię SKYACTIV i motyw stylizacji KODO – Dusza Ruchu.

Japońska marka wzbogacała oryginalny model CX-5 o coroczne, znaczące modyfikacje. Także w nowym aucie pojawiają się liczne nowe elementy.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

LOS ANGELES 2014


 

W modelu projektanci zmodyfikowali przedni grill, który zwraca uwagę śmielszą, bardziej prężną linią. Bryły reflektorów, ze zmienioną konstrukcją wewnętrzną i układem diod LED tworzącym nowy znak świetlny, wyrażają czujne, przymrużone oczy. Mazda CX-5 2015 otrzymała także felgi aluminiowe o nowym wzorze i nowe kolory karoserii. Tylne lampy zespolone również zaprojektowane są tak, by tworzyć znak świetlny ułożony z diod LED.

 

Paleta dziewięciu kolorów obejmuje teraz nowo stworzone na potrzeby Mazdy3 i przejęte od niej kolory srebrny Sonic Silver Metallic oraz Titanium Flash Mica.

Wnętrze

Znacznej ewolucji poddano układ konsoli wskaźników za kierownicą oraz konsoli środkowej. Obecnie stanowi on połączenie kokpitu skupionego wokół kierowcy, ergonomii wyświetlacza czołowego i nowego interfejsu Mazdy człowiek- maszyna (HMI). Zainstalowany został elektryczny hamulec postojowy. Na tablicy rozdzielczej dostępne są trzy rodzaje paneli ozdobnych: imitujący pionowo szczotkowane aluminium, z cienkim paskiem o wyglądzie satynowego chromu, metalizowany oraz czarny błyszczący, wykończony lakierem fortepianowym.

Nowa Mazda pozostaje dostępna z tapicerką z czarnej skóry oraz z tapicerką z tkaniny w kolorze czarnym lub piaskowym. Nowością w zakresie kolorystyki wnętrza jest tapicerka skórzana w kolorze czysto białym. Środkowe partie pokrycia siedzeń wykonane są z nowo opracowanych materiałów. System łączności samochodowej MZD Connect w połączeniu ze smartfonem sprawia umozliwia korzystanie z nowoczesnych funkcji, w tym łączności z Internetem. Zwiększona została pojemność schowków.

 

Dynamika jazdy

Dokonane modyfikacje objęły m.in. układ zawieszenia, fotele oraz poprawę w dziedzinie NVH (hałas, wibracje, szorstkość). Obecnie automatyczna skrzynia biegów SKYACTIV-Drive umożliwia wybór trybu pracy, co zwiększa przyjemność jazdy.

W gamie układów napędowych znajdują się silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa SKYACTIV-G o pojemności skokowej 2,0 litra i 2,5 litra oraz czysty Diesel SKYACTIV-D o pojemności 2,2 litra, a w przekazaniu napędu współpracują z nimi sześciobiegowe skrzynie: automatyczna SKYACTIV-Drive i ręczna SKYACTIV-MT. W ofercie występuje również opracowany przez Mazdę układ napędowy AWD (na 4 koła) nowej generacji.

Efektem nowej konstrukcji przednich i tylnych amortyzatorów oraz korekty kształtu tulei niższych wahaczy w przednim zawieszeniu jest gładkie i równe toczenie się podwozia. Wersja z silnikiem benzynowym i automatyczną skrzynią biegów SKYACTIV-Drive posiada wybór trybu jazdy, dzięki czemu kierowca może wybierać odpowiadający mu tryb, zyskując wrażenie czułych reakcji samochodu na stosowaną technikę prowadzenia. System AWD nowej generacji korzysta z nowo opracowanego oleju syntetycznego o niskiej lepkości, który przyczynia się do osiągnięcia większej oszczędności paliwa.

 

Bezpieczeństwo

Mazda, zgodnie z programem Bezpieczeństwa Proaktywnego, dąży do zapewniania coraz wyższego poziomu bezpieczeństwa w swoich samochodach. Nowy CX-5 posiada wiele zaawansowanych technologii bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE. Obejmują one np. adaptacyjne reflektory LED (ALH), które kontrolują zasięg oświetlenia drogi przez światła drogowe, nowy system asystenta pasa ruchu (Lane-keep Assist System, LAS), który pomaga zapobiegać opuszczaniu przez nieuwagę zajmowanego pasa na drodze oraz system przywracania uwagi kierowcy (Driver Attention Alert, DAA), który zaleca kierowcy zrobienie postoju na odpoczynek, jeżeli wykrywa u niego objawy zmęczenia.

Ponadto, udoskonalone zostały technologie stosowane już wcześniej, takie, jak inteligentny asystent hamowania w ruchu miejskim (Smart City Brake Support Forward/Reverse, SCBS F/R), zwiększający zdolność wykrywania pojazdów i przeszkód znajdujących się za samochodem. Mazda CX-5 2015 otrzymuje także, po raz pierwszy, takie funkcje, jak radarowy tempomat z kontrolą odstępu od pojazdu poprzedzającego (Mazda Radar Cruise Control, MRCC) i miejski asystent hamowania (Smart Brake Support, SBS). Wsparcie dla kierowcy przy pomocy tych technologii łagodzi zagrożenia i stwarza warunki sprzyjające prowadzeniu samochodu ze spokojnym, ufnym nastawieniem, co przekłada się na spokojne i przyjemne doznania z jazdy dla wszystkich podróżnych.

Jest też kontrola martwego pola widzenia (Blind Spot Monitoring, BSM) – system wykrywa pojazdy zbliżające się od tyłu sąsiednimi pasami, ukryte w martwych polach widzenia w tylnych półstrefach i ostrzega o nich kierowcę. System BSM obejmuje także stosowaną przez Mazdę funkcję Rear Cross Traffic Alert (RCTA), która ostrzega kierowcę o wykryciu pojazdów zbliżających się z tylnych półstref podczas cofania.

Na targach motoryzacyjnych LA Motor Show pokazano wersję Mazdy6 2015 przeznaczona na rynek amerykański. Nie podajemy więc na razie osiągów poszczególnych silników. Wymiary pojazdu to: (dł. x szer. x wys. w mm) – 4555 x 1840 x 1710.