LEXUS: SYSTEM BEZPIECZEŃSTWA W NOWYM MODELU LS

lexus_ls_b1

Japoński portal motoryzacyjny Car Watch opublikował filmy, prezentujące działanie funkcji pakietów Safety System + A i CoDrive piątej generacji flagowej limuzyny LS.

W chwili obecnej już wszystkie nowe samochody producenta aut klasy premium wyposażone są standardowo w pakiet bezpieczeństwa czynnego, obejmujący funkcje zapobiegające kolizjom w ruchu drogowym, a jeśli zderzenie jest nieuniknione, ograniczające jego skutki.


Zobacz także:

BEZPIECZEŃSTWO

ROZMAITOŚCI


 

Najnowszą wersję Lexusa LS wyposażono w szereg dodatkowych mechanizmów wspomagających kierowcę i minimalizujących ryzyko wypadków.

Półautonomiczna jazda

Nowy system Lexus CoDrive wzbogaca aktywny tempomat o funkcje utrzymywania pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist) i zmiany pasa ruchu (LCA, Lane Change Assist), odciążające kierowcę podczas jazdy po autostradach i drogach o dużej liczbie zakrętów.

Działanie pierwszej wyjaśnia już sama nazwa – system monitoruje za pomocą kamer położenie samochodu względem linii wyznaczających krawędzie pasa ruchu i przy użyciu elektrycznego wspomagania kierownicy koryguje tor jazdy tak, by pojazd poruszał się w obrębie swego pasa.

Funkcja LCA z kolei po włączeniu kierunkowskazu w bezpieczny sposób samoczynnie dokonuje zmiany pasa ruchu, uwzględniając obecność innych pojazdów i informując kierowcę o sytuacji za pomocą wyświetlacza projekcyjnego HUD.

Z uwagą na pieszych

Lexus LS piątej generacji wyposażony jest w nowatorski system zapobiegający potrąceniom pieszych – Pedestrian Alert & Active Steering Assist. System ten nie tylko wykrywa obecność pieszego przed samym pojazdem, ale i na poboczu, określając kierunek jego poruszania się. W razie ryzyka potrącenia system inicjuje hamowanie i korzystając z elektrycznego wspomagania kierownicy rozpoczyna manewr omijania.

Zintegrowane funkcje hamowania przy małych prędkościach – sonar ICS (Intelligent Clearance Sonar) i funkcja samoczynnego hamowania podczas cofania (RCTAB, Rear Cross Traffic Auto Brake) – nie tylko zapobiegają zderzeniom podczas manewrowania na parkingu oraz wypadkom na skrzyżowaniach, ale i przeciwdziałają potrąceniu pieszych, w szczególności dzieci znajdujących się za samochodem.

Elektroniczny Anioł Stróż

Ryzyko wypadków na skrzyżowaniach zmniejsza funkcja FCTA (Front Cross Traffic Alert), która za pomocą radaru wykrywa pojazdy nadjeżdżające z boków i ostrzega o nich kierowcę przy użyciu komunikatów wyświetlanych na przedniej szybie (HUD) i wyświetlaczu wielofunkcyjnym oraz sygnałów dźwiękowych.

Kolejna nowość to mechanizm monitorowania stanu kierowcy i awaryjnego zatrzymania pojazdu Driver Emergency Stop Assist. Jeżeli podczas jazdy z włączonym aktywnym tempomatem i aktywną funkcją utrzymywania pasa ruchu kierowca zbyt długo pozostaje bierny, system wysyła ostrzeżenia dźwiękowe i świetlne (klakson i światła awaryjne), stopniowo zwalnia i wreszcie zatrzymuje samochód, umożliwiając udzielenie pomocy w przypadku np. zasłabnięcia kierowcy.

Jak widać, systemy bezpieczeństwa chronią użytkowników dróg w coraz większej liczbie różnych sytuacji, a rozwój postępuje coraz szybciej. I bardzo dobrze – chodzi przecież o to, by z podróżowania wyeliminować zagrożenia.