30 czerwca na Chantilly Arts & Elegance Richard Mille odbędzie się europejska premiera Lexusa RX – hybrydowego SUV-a klasy premium i najlepiej sprzedającego się modelu marki w historii.
Nowe elektryczne auto wyposażone zostało w pierwszy na świecie system BladeScan AHS oraz najnowszy Lexus Safety System + drugiej generacji.
Zobacz także:
Lexus RX pojawił się na rynku w 1998 roku, tworząc nowy segment luksusowych SUV-ów. Obecnie debiutuje nowa, odświeżona wersja czwartej generacji modelu. Sprzedaż zmodernizowanego Lexusa RX rozpocznie się jesienią.
Nowe nadwozie RX zachowuje mocny, sportowy wygląd. Charakterystyczna linia przebiegająca wzdłuż boków pojazdu została zmieniona. Pojazd oferuje bardzo dobre osiągi, podążając pod tym względem za flagowym coupe LC i sedanem LS.
Efektem zmian jest m.in. usztywnienie nadwozia i udoskonalenie układu zawieszenia (nowe amortyzatory i system sterowania hamulcami). Dzięki temu samochód zyskał jeszcze lepsze właściwości jezdne i większą precyzję prowadzenia.
Ponadto nowy RX jest wyposażony w pierwszy na świecie system adaptacyjnych świateł drogowych BladeScan AHS oraz najnowszą, drugą generację systemu bezpieczeństwa Lexus Safety System +.
DYNAMICZNE NADWOZIE
Nowe kształty przedniego i tylnego zderzaka pozwalają na płynne połączenie linii przebiegającej przez całą długość auta. Łącząc optycznie w prostej linii progi i dolną część osłony chłodnicy, uzyskano wygląd mocnego, stabilnego pojazdu. Tylne błotniki zostały połączone ze zderzakiem, w którego dolnej części zostały wyeksponowane osłony podwozia.
Charakterystyczna osłona chłodnicy Lexusa w kształcie klepsydry, kratka z romboidalnym wzorem w kształcie litery „L” oraz jej nowe obramowanie, zintegrowane z bokami przedniego zderzaka, nadają jej jednolity wygląd. Kompozycję uzupełniają nowe, smukłe reflektory. Zespolone tylne lampy również zawierają motyw litery „L”.
WYSOKA FUNKCJONALNOŚĆ WNĘTRZA
W wydłużonej odmianie RX L, rozłożone siedzenia trzeciego rzędu można ustawić w dwóch pozycjach. Jeśli wymaga tego sytuacja, w nowym ustawieniu można zapewnić jeszcze więcej miejsca dla nóg. Siedzenia w drugim rzędzie wersji RX L zostały zaaranżowane w taki sposób, by można było zastosować niezależnie montowane fotele kapitańskie. Udało się to osiągnąć, dodając 95 mm miejsca na nogi w trzecim rzędzie siedzeń.
WŁAŚCIWOŚCI JEZDNE
Ulepszenia objęły modyfikację zawieszenia i zwiększenie sztywności nadwozia. W całym pojeździe szeroko stosowano laserowe spawanie (LSW, Laser Screw Welding) i zgrzewanie punktowe, a jednocześnie zwiększono wykorzystanie klejów o wysokiej wytrzymałości (4,2 metra rozmieszczonego w kluczowych obszarach). W połączeniu z usztywnieniem stabilizatorów (obecnie: pustych w środku i o 1 mm szerszych) oraz zwiększoną sztywnością piast, uzyskano bardziej bezpośrednią reakcję na impulsy z układu kierowniczego.
Nowy RX został wyposażony w aktywny system wspomagania pokonywania zakrętów (ACA, Active Cornering Assist), który tłumi podsterowność występującą podczas dodawania gazu w połowie zakrętu. Poprawiono też zestrojenie systemu EPS. Przeprojektowane amortyzatory wyposażono w nowy system kontroli tarcia (FCD, Friction Control Device), który dodatkowo redukuje drgania o wysokiej częstotliwości.
SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA
Lexus jako pierwszy wyposażył swoje auta w reflektory LED i adaptacyjny system świateł drogowych (AHS). W nowym modelu po raz zastosował tzw. BladeScan AHS. W tym systemie światło pochodzące z diody LED pada na dwa zwierciadła, umieszczone na szybko obracających się przesłonach. Następnie jest przekazywane do soczewki, oświetlając drogę przed samochodem.
System oświetla miejsca, które mogą być trudne do doświetlenia w konwencjonalnych układach świateł drogowych, np. pobocze drogi. BladeScan Type AHS umożliwia również dostrzeżenie pieszych i znaków drogowych znacznie wcześniej, bez oślepiania kierowców samochodów nadjeżdżających z przeciwka. Możliwość zauważenia nocą pieszych znajdujących się przed autem została zwiększona z odległości 32 do 56 metrów.
Nowy RX otrzymał również pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, który wspomaga kierowcę w zapobieganiu wypadkom. Rozwiązanie to oparte jest na współpracy kamery i radaru fal milimetrowych, które sprawdzają się nawet w warunkach słabego oświetlenia.
Pakiet obejmuje m.in. system ochrony przedzderzeniowej PCS z funkcją wykrywania pieszych w dzień i w nocy oraz rowerzystów przy świetle dnia, a także asystenta odczytywania znaków drogowych (RSA), które są prezentowane na wyświetlaczu HUD oraz na wielofunkcyjnym ekranie na tablicy przyrządów.
Łącząc radarowy aktywny tempomat (DRCC, Dynamic Radar Cruise Control) oraz asystenta śledzenia pasa ruchu (LTA, Lane Tracing Assist), auto ułatwia kierowcy utrzymanie samochodu na pasie. We wnętrzu znalazł się nowy ekran dotykowy, będący uzupełnieniem zdalnego interfejsu dotykowego. Współpracuje on z telefonem, dodając nowy uchwyt i port USB. Systemem multimedialnym można sterować głosem.