Do końca tego roku na wybrane europejskie rynki zostanie wprowadzony Lexus UX 300e. To pierwszy w pełni elektryczny samochód japońskiej marki.
Kompaktowy model zawdzięcza swoje właściwości jezdne platformie GA-C o bardzo sztywnej konstrukcji i nisko położonym środku ciężkości.
Zobacz relacje:
W osiągnięciu takich parametrów pomogło umieszczenie akumulatora trakcyjnego pod nadwoziem pojazdu, zamontowany nisko w komorze silnika elektryczny napęd oraz specjalne wzmocnienia lekkiej, modułowej platformy.
Zawieszenie modelu UX 300e, przetestowane po raz pierwszy na japońskich drogach i torach testowych przez Takumi, słynnych mistrzów kierownicy Lexusa, zostało finalnie dostrojone na europejskich trasach, aby zapewnić odpowiedni skok zawieszenia, prowadzenie kół i amortyzację oraz wyeliminować wszelkie niekomfortowe wstrząsy. Sesje testowe zaowocowały opracowaniem specjalnie zaprojektowanych amortyzatorów, które zapewniają liniowe wyczucie układu kierowniczego.
Do przekładni kierowniczej dodano usztywniające mocowanie, aby zapewnić bardziej bezpośrednie, precyzyjne sterowanie pojazdem. Zapewnia ono szybsze reakcje w momencie, gdy kierowca zaczyna skręcać, zapewniając nowemu modelowi precyzyjne prowadzenie. Opracowane specjalnie dla nowego UX 300e, wentylowane przednie i tylne tarcze zwiększają skuteczność hamowania, a specjalnie zaprojektowane opony w rozmiarze 17 i 18 cali podwyższają komfort w pełni elektrycznej jazdy.
NOWY, ELEKTRYCZNY UKŁAD NAPĘDOWY
Zoptymalizowany do dynamicznej jazdy w mieście, w pełni elektryczny układ napędowy składa się elektrycznego silnika/ generatora o mocy 150 kW (204 KM), zapewniającego liniowe przyspieszenie od 0-100 km/h w 7,5 sekundy. Samochód rozpędza się do maksymalnej prędkości 160 km/h. Przy niewielkim wciśnięciu gazu, np. podczas ruszania, priorytetem jest kontrola prędkości.
Natomiast przy średnim lub mocnym wciśnięciu pedału przyspieszenia, np. podczas wjazdu na autostradę, skupiono się na ciągłym i intensywnym rozwijaniu prędkości. Inżynierowie Lexusa opracowali także nowy, kompaktowy układ przeniesienia napędu, aby zapewnić nowemu autu dużą wydajność zespołu napędowego. Wprowadzono takie ulepszenia, jak polerowane powierzchnie zębów przekładni oraz zoptymalizowany system jej smarowania.
LINIOWE PRZYSPIESZENIE
Aby uzyskać działający płynnie, a zarazem szybko reagujący napęd, nowa jednostka sterująca zasilaniem (PCU – Power Control Unit) w UX 300e ułatwia jazdę przy minimalnym wciśnięciu pedału przyspieszenia. Inżynierowie zastosowali zaawansowane rozwiązanie, umożliwiające płynne przyspieszanie, nawet wtedy gdy kierowca w nieregularny sposób operuje pedałem przyspieszenia.
Ponadto dla zapewnienia bardziej komfortowej jazdy ograniczono nieregularne wahania prędkości pojazdu, nawet przy zróżnicowanym nachyleniu nawierzchni drogi. Dla uzyskania lepszych osiągów w takich sytuacjach, jak częste zatrzymywanie i ruszanie w mieście oraz jazda krętymi drogami, redukowanie prędkości w modelu można czterostopniowo kontrolować za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.
TECHNOLOGIA SHIFT-BY-WIRE
Kolejnym ważnym punktem interakcji kierowcy z UX 300e jest precyzyjnie wykonany przełącznik trybu jazdy. Zastępuje konwencjonalną zmianę biegów, idealnie dopasowując się do dłoni kierowcy i wykorzystując najnowszą technologię zmiany biegów Lexusa shift- by- wire, aby zapewnić doskonałe wrażenia podczas przełączenia napędu w tryb cofania, postoju i jazdy. Ponadto czas operacji dźwignią przekładni został skrócony, umożliwiając szybkie przełączanie trybów.
Oczywiście nowe auto posiada szereg systemów wspomagających i asystujących, a także bezpieczeństwa.
– W przypadku nowego crossovera UX 300e, zapewniliśmy wyjątkowe wrażenia z jazdy z napędem elektrycznym, unikalne dla Lexusa. Tysiące godzin, które za kierownicą auta spędzili nasi mistrzowie kierownicy Takumi, zaowocowały udoskonaleniem dynamiki, wyznaczającym nowe standardy w tym segmencie – skomentował Takashi Watanabe główny inżynier.