LEXUS: ŚWIATOWA PREMIERA ELEKTRYCZNEGO RZ 450E

RZ 450e to pierwszy Lexus, który został stworzony od podstaw jako bateryjne auto elektryczne. Nie jest to samochód, w którym napęd elektryczny zastąpił konwencjonalny silnik.

RZ 450e Powstał zgodnie z zasadami Lexus Electrified, maksymalnie wykorzystując potencjał nowych technologii, by zagwarantować optymalne osiągi i zapewnić radość z jazdy.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


Zgodnie z naszą wizją wykorzystujemy zelektryfikowane technologie do poprawy osiągów pojazdu, by także przyszłe pokolenia mogły nadal czerpać przyjemność z jazdy – stwierdził główny inżynier Takashi Watanabe.

Nowy Lexus RZ został zaprojektowany zgodnie z zasadami marki, aby łączyć sportową dynamikę jazdy z wykonaniem na najwyższym poziomie. Marka wykorzystała swoje bogate doświadczenie w produkcji zelektryfikowanych pojazdów, by połączyć korzyści, jakie daje bateryjne auto elektryczne z unikalnym dla Lexusa stylem prowadzenia. Jest to widoczne m.in poprzez zastosowanie opcjonalnego układu kierowniczego One Motion Grip w technologii steer-by-wire, który współpracuje z nowym napędem na cztery koła DIRECT4.

RZ na nowo interpretuje charakterystyczne dla Lexusa kształty, a stworzona z myślą o autach elektrycznych płyta podłogowa oraz napęd elektryczny dały stylistom pełnię nowych możliwości. Wnętrze RZ, zgodnie z zasadami gościnności Omotenashi oraz kunsztem rzemieślniczym Takumi, jest proste i zarazem luksusowe, a kabinę cechuje lekkość i przestronność.

Układ e-Axle

Nowy RZ wykorzystuje układ e-Axle, który zadebiutował wraz z modelem UX 300e. To kompaktowy, modułowy system, na który składają się silnik, przekładnia oraz elektroniczny moduł sterujący (ECU) umieszczone pomiędzy napędzanymi kołami. W RZ rozwiązanie to jest stosowane zarówno z przodu, jak i z tyłu, w połączeniu z napędem na cztery koła DIRECT4. Ich zadaniem jest dostosowanie rozkładu mocy, poprawa przyczepności i zachowania auta w trudnych warunkach drogowych.

Układ e-Axle pracuje cicho, jest wydajny i precyzyjnie dostarcza moc. Przedni silnik wytwarza 150 kW, tylny 80 kW, a łączna moc wynosi 230 kW. Dzięki zoptymalizowanej konstrukcji te silniki charakteryzują się wysoką wydajność. Kompaktowe wymiary tego rozwiązania pomogły też w wygospodarowaniu większej przestrzeni dla akumulatora, a także w kabinie i bagażniku.

Bateria – zasięg i wydajność

W RZ zastosowano składający się z 96 ogniw akumulator litowo-jonowy o pojemności 71,4 kWh. Znajduje się on pod kabiną i stanowi integralną część płyty podłogowej. Jego pozycja wpływa korzystnie na niskie położenie środka ciężkości auta.

Dla inżynierów kluczowa była trwałość akumulatora. W efekcie tych prac zastosowany w RZ akumulator powinien zachować po 10 latach użytkowania 90% swojej pojemności. Było to możliwe dzięki przetestowaniu i dopracowaniu wielu rozwiązań hybrydowych od dekad stosowanych w zakresie technologii hybrydowych baterii trakcyjnych.

Szczegółowe dane dotyczące zasięgu oraz czasu ładowania zostaną podane w późniejszym terminie. Lexus zakłada, że w cyklu mieszanym zgodnie z normą WLTP samochód będzie w stanie pokonać ponad 400 km.

Fundamentem dobrego, intuicyjnego prowadzenia jest stworzona specjalnie dla aut elektrycznych platforma, która zapewnia wysoką sztywność nadwozia, nisko położony środek ciężkości i duży rozstaw osi. Mocny akumulator litowo-jonowy został zintegrowany z platformą i umieszczony pod podłogą kabiny, a jego parametry są cały czas monitorowane, by zapewnić wysoką wydajność przez długi okres.

Jako auto bezemisyjne Lexus RZ przybliża markę do osiągnięcia neutralności klimatycznej oraz budowy zrównoważonego modelu biznesowego. Skupiono się nie tylko na bezemisyjności i jak najwyższej wydajności napędu, ale wzięto pod uwagę cały cykl życia auta – od dostarczenia części, przez produkcję i użytkowanie, aż po jego utylizację. W fabryce Lexusa Motomachi, gdzie będzie powstawał model RZ, już wdrożono nowe procedury, by zminimalizować skutki najbardziej emisyjnych procesów.

Nowy RZ to kolejny etap w realizacji strategii Lexusa, by do 2030 roku w Europie Zachodniej i Środkowej stać się marką w 100 procentach elektryczną. Od 20 kwietnia pierwsi europejscy klienci będą mogli rezerwować samochody, a pierwsze egzemplarze mają być dostarczone na przełomie roku. W Polsce rezerwacje zostaną uruchomione na początku maja.