LEXUS: SAMOCHODY KONCEPCYJNE JAPOŃSKIEGO KONCERNU (GALERIA)

lexus_concept

Jak już informowaliśmy, Lexus na rozpoczynającym się pod koniec miesiąca salonie samochodowym Tokyo Motor Show pokaże nowy samochód koncepcyjny.

Na konkretne informacje musimy jednak poczekać do rozpoczęcia targów motoryzacyjnych w stolicy Japonii. Tymczasem przypominamy samochody koncepcyjne zaprezentowane przez Lexusa na najbardziej prestiżowych salonach samochodowych od 2003 roku.


Zobacz także:

TOKIO 2017: FLAGOWY LEXUS LS I PREMIERA NOWEGO KONCEPTU

ROZMAITOŚCI


 

W ciągu ostatnich 14 lat Lexus przedstawił na targach motoryzacyjnych całego świata niemal dwadzieścia modeli koncepcyjnych – od sedanów przez crossovery po coupe i roadstery. Pojazdy te właściwie zawsze zapowiadały wprowadzenie rzeczywistych rozwiązań do modeli seryjnych, a w kilku przypadkach doczekały się zaskakująco wiernej seryjnej realizacji.

Lexus LF-S: luksus dla rodaków

Pierwszym koncepcyjnym samochodem Lexusa był pokazany na Tokyo Motor Show 2003 model LF-S (Lexus Future Sedan). Zapowiadał on wprowadzenie marki, którą stworzono z myślą o podbiciu rynku amerykańskiego, a do sprzedaży w Japonii. Auto o opływowych kształtach wyposażono w sześć kamer zastępujących lusterka wsteczne, dysze sprężonego powietrza pełniące rolę wycieraczek, przejrzysty panoramiczny dach z podświetleniem i zbliżeniowe zamki.

Linie nadwozia LF-S znalazły potem odzwierciedlenie w Lexusie GS trzeciej generacji. Napęd samochodu stanowiła mocna jednostka hybrydowa z silnikiem V8, zapowiadająca rozwój technologii hybrydowej Lexusa – dziś z napędem hybrydowym dostępne są wszystkie modele marki z wyjątkiem największych aut terenowych, a hybrydy stanowią ponad 90 procent wszystkich Lexusów sprzedawanych w Europie Zachodniej.

Lexus LF-X: crossover przyszłości

Lexus LF-X (Lexus Future Crossover), którego również zaprezentowano w roku 2003 w Tokio, miał wypełnić lukę między pionierskim SUV-em RX i sprzedawanym w Ameryce dużym SUV-em GX. Auto oparte na platformie Lexusa GS 430 zaopatrzono 300-konny silnik V8, trzy rzędy foteli i elektroniczną tablicę przyrządów.

Lexus LF-C: nowatorski kabriolet

Przedstawiony w 2004 roku podczas New York Auto Show Lexus LF-C (Lexus Future Convertible) miał chowany, sztywny dach, który w zależności od ustawienia nadawał samochodowi charakter coupe, kabrioletu, targi lub speedstera. W LF-C zastosowano przycisk Start- Stop, tylne lampy zespolone z diodami LED, kubełkowe fotele z zamszową tapicerką, tablicę przyrządów 3D, elektroniczny pedał przyspieszenia oraz chowane kamery zamiast bocznych lusterek. Elementy designu LF-C pojawiły się w Lexusie IS drugiej generacji.

Lexus LF-A: debiut supersamochodu

Koncepcyjny Lexus LF-A (Lexus Future Advance) zadebiutował w 2005 roku na wystawie motoryzacyjnej w Detroit. Choć zapowiedzi seryjnej produkcji modelu stały pod znakiem zapytania, ujawniono garść informacji – w tym, że widlasty silnik o pojemności poniżej pięciu litrów i mocy około 500 KM będzie zapewniać prędkość maksymalną rzędu 320 km/h.

Dziennikarze z całego świata byli zachwyceni supersamochodem Lexusa i bombardowali głównego inżyniera Haruhiko Tanahashi pytaniami o ten ambitny projekt.

Lexus LF-Sh: w stronę ideału

Zaprezentowany na salonie Tokyo Motor Show pod koniec 2005 roku elegancki Lexus LF-Sh (Lexus Future Sedan hybrid) przedstawiał jedynie koncepcję nadwozia – szczegóły wnętrza pokazano w następnym roku na North American Motor Show.

LF-Sh, który wyglądem był bardzo zbliżony do wprowadzonego wkrótce potem Lexusa LS czwartej generacji, wyposażony był w reflektory LED, wyloty rur wydechowych zintegrowane z tylnym zderzakiem oraz hybrydowy napęd na cztery koła – wszystkie te nowości trafiły również do samochodów seryjnych.

Lexus LF-Xh: śmiała hybryda

Lexus LF-Xh (Lexus Future Crossover hybrid), imponujący wyrazistym designem opartym na ewoluującej stylistyce L-finesse, przyciągnął uwagę gości Tokyo Motor Show 2007. Wrażenie robił też dynamiczny napęd Lexus Hybrid Drive, który trafił później do Lexusa RX 400h, zapewniając mu znakomite osiągi połączone z płynnością jazdy i niewielką emisją niepożądanych substancji.

Lexus LF-A: supersamochód bliski serii

Drugi koncepcyjny Lexus LF-A z roku 2007 miał bardziej aerodynamiczne nadwozie, wnętrze bliskie wersji seryjnej i oznakowanie linii F. Jeszcze w tym samym roku okazało się, że widlasty silnik będzie miał dziesięć cylindrów i że prowadzone są prace nad wersją hybrydową.

Na torach trwały próby samochodów testowych, w tym wczesnych wersji z dużymi, stałymi tylnymi spojlerami. W grudniu 2007 roku pojawiła się informacja, że prototyp LF-A ustanowił nieoficjalny rekord okrążenia Nürburgring Nordschleife w czasie 7 minut i 24 sekund. Seryjny Lexus LFA zadebiutował na rynku w 2010 roku, zaś do grudnia 2012 roku wyprodukowano jego ostatni, pięćsetny egzemplarz. Dziś te samochody osiągają zawrotne ceny, kilkakrotnie większe od cen katalogowych.

Lexus LF-AR: superkabriolet

Pokazany na wystawie w Detroit w 2008 roku Lexus LF-AR (Lexus Future Advance Roadster) był trzecią i ostatnią przed rozpoczęciem produkcji seryjnej koncepcyjną wersją LF-A.

Podobnie jak drugi LF-A, samochód miał mocne i lekkie nadwozie z kompozytów zbrojonych włóknem węglowym z elementami z aluminium oraz wysokoobrotowy silnik V10, zapewniając niesamowite wrażenia z dynamicznej jazdy w otwartej kabinie.

Lexus LF-Ch: luksusowy kompakt

Zgrabny Lexus LF-Ch (Lexus Future Compact hybrid) zadebiutował w 2009 na wystawie we Frankfurcie, będąc odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na niewielkie, ekologiczne auta luksusowe. Pełne harmonii, opływowe nadwozie było efektem dalszej ewolucji stylistyki Lexus L-finesse, zaś hybrydowy napęd zapewniał dobre osiągi przy małym zużyciu paliwa i niskiej emisji niepożądanych substancji.

Lexus LF-Gh: luksusowa sportowa hybryda

Zaprezentowany w roku 2011 na wystawie w Nowym Jorku Lexus LF-Gh (Lexus Future Grand-touring hybrid) powstał, by ustanowić nowe standardy w segmencie sportowych sedanów klasy premium. Jego twórcy pokazali, że da się połączyć sportową formę z funkcjonalnością i pogodzić sprzeczne wymagania wynikające np. z aerodynamiki i konieczności odpowiedniego chłodzenia. Elementy designu LF-Gh trafiły do czwartej generacji Lexusa GS.

Lexus LF-LC: poważna obietnica

W 2012 roku Lexus LF-LC (Lexus Future Luxury Coupe) zrobił ogromną furorę na North American International Motor Show w Detroit, a potem w Australii. W koncepcyjnym LF-LC wykorzystano znane z LFA technologie kompozytów zbrojonych włóknami węglowymi połączonych z elementami z aluminium, by zapewnić niską masę nadwozia i optymalne własności jezdne. Zastosowano także zaawansowany napęd Lexus Hybrid Drive o łącznej mocy 438 KM. Projekt samochodu został uhonorowany nagrodą EyesOn Design.

Lexus LF-CC: ewolucja L-finesse

Inspirowany projektami LFA i LF-LC koncepcyjny Lexus LF-CC (Lexus Future Compact Coupe) z oszczędnym napędem hybrydowym, wykorzystującym czterocylindrowy silnik 2.5 został zaprezentowany w 2012 roku w Paryżu. Sportowe coupe, odznaczające się niską emisją niepożądanych substancji, zapowiadało rozwiązania stylistyczne, które pojawiły się potem w Lexusie IS trzeciej generacji.

Dalsza ewolucja stylistyki L-finesse przyniosła powiększony charakterystyczny grill w kształcie klepsydry z potrójnymi, superjasnymi reflektorami LED po bokach.

Lexus LF-NX: zapowiedź bestsellera

Przyciągający wzrok Lexus LF-NX (Lexus Future Nimble Crossover) zadebiutował w 2013 roku na wystawie we Frankfurcie, wyposażony w nową hybrydową jednostkę napędową, zoptymalizowaną pod kątem wykorzystania w crossoverze.

Przód auta zdominowany był przez jeszcze bardziej wyrazisty niż dotąd grill w kształcie klepsydry, zaś muskularne linie kreśliły atletyczną sylwetkę, dopasowaną do stylu miejskiego crossovera. Projekt stanowił zapowiedź opularnego Lexusa NX.

Lexus LF-C2: luksus na świeżym powietrzu

Przedstawiony w 2014 roku na wystawie w Los Angeles Lexus LF-C2 był koncepcją stylowego grand tourera z otwartą kabiną 2+2. Designerzy ułożyli płaszczyzny, krawędzie i łuki w sposób pozwalający uzyskać niezwykłą grę świateł na powierzchni nadwozia pokrytej specjalnym lakierem. Kabina Lexusa LF-C2 imponowała przestronnością i luksusem, podkreślonym przez starannie zaprojektowane i wykonane elementy wykończenia.

Lexus LF-SA: wszędobylski maluch

Zaprojektowany we francuskim studiu ED2 – europejskim ośrodku projektowym Lexusa – koncepcyjny model LF-SA (Lexus Future Small Adventurer) miał na celu przedstawienie pomysłów firmy w segmencie dotąd przez nią nieeksplorowanym. Inspirowany duchem weekendowej przygody LF-SA pokazuje korzyści z nowoczesnych rozwiązań w zakresie łączności, pokładowej rozrywki i bezpieczeństwa, zapewniające komfort korzystania z samochodu zarówno w codziennej miejskiej jeździe, jak i wypadów za miasto.

Lexus LF-FC: ku przyszłości

Wizjonerski Lexus LF-FC (Lexus Future Flagship Car / Fuel Cell) został zaprezentowany w 2015 roku na Tokyo Motor Show, ukazując design i technologie, których można się spodziewać we flagowych limuzynach przyszłości.

LF-FC został wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe, które dostarczają prądu silnikom elektrycznym napędzającym wszystkie cztery koła. W kabinie zastosowano zaawansowane interfejsy człowiek-maszyna, wykorzystujące holograficzne obrazowanie i sterowanie gestami. Samochód zaopatrzono też w system zautomatyzowanego prowadzenia pojazdu, zwiększający komfort i bezpieczeństwo jazdy.

Lexus UX: miejski crossover

Lexus UX (Urban Crossover), kolejny samochód koncepcyjny zaprojektowany przez europejskie studio ED2, zadebiutował w 2016 roku na wystawie w Paryżu. Auto o futurystycznych kształtach wyposażono w szereg nowatorskich rozwiązań, w tym fotele Lexus Kinetic Seat wykonane z użyciem przędzy z syntetycznych nici pajęczych QMONOS, kamery z wyświetlaczami zamiast lusterek wstecznych czy elektrochromatyczne szyby o regulowanym przyciemnieniu. Wiosną 2017 roku Lexus oficjalnie potwierdził, że powstanie seryjna wersja modelu UX.

Zdjęcia: Lexus