Wśród marek motoryzacyjnych obecnych w Polsce, Lexus zajmuje pozycję szczególną: oferuje bowiem wszystkie swoje modele w wersji z napędem hybrydowym.
Prześledźmy, jak na przestrzeni lat rozwijały się hybrydy japońskiej marki Premium.
Zobacz także:
Tak silna orientacja na hybrydy nie jest bynajmniej efektem jakiegoś kaprysu, a wynika z potencjału technologicznego japońskiej firmy oraz znajomości preferencji klientów: aż 98 procent Lexusów kupowanych w Europie Zachodniej to hybrydy!
Ten rodzaj napędu ma wiele zalet. Do najważniejszych należą trwałość i niezawodność dzięki wyeliminowaniu elementów takich jak sprzęgło, rozrusznik czy alternator oraz zastąpieniu mechanicznej skrzyni biegów przekładnią e-CVT.
Hybrydy odznaczają się także znacznie mniejszym zużyciem paliwa, niż w przypadku aut konwencjonalnych, m.in. dzięki odzyskiwaniu energii podczas hamowania i wykorzystywaniu jej później przez silnik elektryczny. Swoją hybrydową ofertę Lexus buduje już od kilkunastu lat – przyjrzyjmy się kolejnym etapom tego procesu.
Lexus RX 400h/450h
Jako pierwszy hybrydową jednostkę napędową otrzymał bestsellerowy crossover Lexusa, RX. Wprowadzony w roku 2005 model RX 400h był jednocześnie pierwszym seryjnym hybrydowym samochodem klasy premium. Wykorzystano w nim benzynowy silnik V6 3MZ-FE o pojemności skokowej 3,3 litra o mocy 211 KM (155 kW), podobny do użytego w konwencjonalnym modelu RX 330, z którym współpracował silnik elektryczny o mocy 167 KM (123 kW).
W wersji 4×4 tylne koła napędzał dodatkowy silnik elektryczny o mocy 68 KM (50 kW). Łączna moc hybrydowej jednostki napędowej sięgała 272 KM (200 kW), zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7,3 sekundy – większe, niż w konwencjonalnym RX. W 2010 roku na rynek trafił mocniejszy model RX 450h z 3,5-litrowym silnikiem V6 2GR-FXE o mocy 183 kW – całkowita moc układu napędowego wzrosła do 230 kW.
Lexus GS 450h
Rok 2006 przyniósł wprowadzenie napędu hybrydowego do rodzinnego sedana Lexus GS. Model oznaczony GS 450h zyskał 3,5-litrowy silnik V6 2GR-FSE, zapewniający we współpracy z silnikiem elektrycznym całkowitą moc układu 253 kW (344 KM), co przekładało się na przyspieszenie od zera do setki w ciągu 5,2 sekundy.
Pięć lat później zaprezentowano unowocześnioną wersję modelu, w której zastosowano silnik spalinowy zdolny do pracy zarówno w cyklu Otto, jak i oszczędnym cyklu Atkinsona, co umożliwiło zmniejszenie zużycia paliwa o 35 procent w stosunku do pierwowzoru przy tej samej mocy. W roku 2014 ofertę uzupełnił Lexus GS 300h z hybrydową jednostką napędową opartą na 2,5-litrowym, czterocylindrowym silniku pracującym w cyklu Atkinsona, osiągającą łączną moc 181 KM.
Lexus LS 600h
Flagowa limuzyna Lexusa doczekała się wersji hybrydowej w roku 2007. Lexus LS 600h był pierwszym samochodem hybrydowym, wykorzystującym silnik V8. Pięciolitrowa jednostka 2UR-FSE wspólnie z silnikiem elektrycznym była w stanie wytworzyć moc aż 327 kW. W roku 2017 wprowadzono kolejną generację modelu – LS 500h, w której zastosowano sprawdzoną w coupe LC nową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System z 3,5-litrowym silnikiem V6 8GR-FXS.
Lexus HS 250h
Nieprodukowany już sedan HS 250h, wprowadzony w 2009 roku, stał się pierwszym w świecie samochodem luksusowym dostępnym wyłącznie w wersji hybrydowej. Jednostka napędowa, wykorzystująca czterocylindrowy silnik rzędowy 2AZ-FXE o pojemności skokowej 2,4 litra i mocy 110 kW oraz współpracujący z nim silnik elektryczny, osiągała łączną moc 139 kW przy zużyciu paliwa 6,7 litra na 100 km w mieście i 6,9 litra na 100 km poza miastem. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało 8,4 sekundy.
Lexus CT 200h
Wprowadzony w roku 2011 luksusowy kompaktowy hatchback Lexus CT 200h produkowany jest jedynie w wersji hybrydowej. Jednostka napędowa wykorzystuje czterocylindrowy benzynowy silnik 2ZR-FXE o pojemności skokowej 1,8 litra o mocy 73 kW (99 KM) współpracujący z silnikiem elektrycznym i rozwija całkowitą moc 100 kW (136 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 207 Nm przy zużyciu paliwa rzędu 3,8 litra na 100 km.
Lexus IS 300h
Kompaktowy sedan Lexus IS został wyposażony w napęd hybrydowy w roku 2013. Model IS 300h wyposażono w hybrydową jednostkę napędową z 2,5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem 2AR-FSE o mocy 133 kW (181 KM) – analogiczną jak w Lexusie GS 300h – rozwijającą łączną moc 162 kW (223 KM).
Lexus RC 300h
Również w 2013 roku na rynek trafiła hybrydowa wersja sportowego coupe Lexus RC. Model RC 300h otrzymał jednostkę napędową z 2,5-litrowym silnikiem V6, współpracującym z silnikiem elektrycznym o mocy 105 kW. Łączna moc napędu hybrydowego to 223 KM (164 kW) przy zużyciu paliwa już od 4,9 l/100 km i emisji CO2 na poziomie 113 g/km.
Lexus NX 300h
W roku 2014 wprowadzono hybrydowego Lexusa NX 300h. Jego jednostka napędowa, której sercem jest 2,5-litrowy, czterocylindrowy rzędowy silnik 2AR-FXE wspomagany silnikiem elektrycznym, rozwija łączną moc 145 kW (197 KM). Futurystyczny, kompaktowy SUV dostępny jest również w wersji z napędem na cztery koła e-Four, w którym do napędu tylnej osi zastosowano dodatkowy silnik elektryczny.
Lexus LC 500h
Hybrydową wersję nowego flagowego coupe Lexus LC 500h, która trafiła na rynek w ubiegłym roku, wyposażono w nowatorską jednostkę napędową Multi Stage Hybrid System o łącznej mocy 264 kW (359 KM), z 3,5-litrowym silnika benzynowego V6 o mocy 220 kW. Wyróżnia się ona obecnością dodatkowej automatycznej skrzyni biegów o czterech przełożeniach. Współpracując z bezstopniową przekładnią e-CVT układu hybrydowego, może ona symulować 10 „wirtualnych biegów”, co zapewnia lepsze panowanie nad dynamiką pojazdu.
Lexus UX 250h
Najnowszy model w gamie Lexusa, przedstawiony ostatnio na genewskim salonie samochodowym subkompaktowy crossover UX, zadebiutował jednocześnie jako wersja z napędem konwencjonalnym UX 200 i hybryda UX 250h. Zastosowana hybrydowa jednostka napędowa czwartej generacji wykorzystuje dwulitrowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o rekordowo wysokiej sprawności cieplnej aż 41 proc. i osiąga łączną moc 178 KM (131 kW).
Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem nowej przekładni napędowej o obniżonym tarciu. Wariant z napędem na cztery koła wykorzystuje system E-Four z dodatkowym silnikiem elektrycznym na tylnej osi, który uruchamiany jest przez komputer po wykryciu uślizgu przednich kół.