Pokazany na Salonie Samochodowym w Paryżu 2016 model UX Concept był pierwszym sygnałem, że Lexus zamierza wejść na bardzo konkurencyjny rynek kompaktowych crossoverów.
Odważny design samochodu łączył opływową linię dachu nawiązującą do coupe z muskularną dolną częścią nadwozia zainspirowaną terenowymi SUV-ami.
Zobacz relacje:
UX Concept został zaprojektowany w studio ED2 na południu Francji.
– Naszym celem było stworzenie nowego rodzaju crossovera – samochodu, który przyniesie postęp w kwestii wrażeń użytkownika – user experience – i będzie miał unikalny charakter. Analizowaliśmy pomysły z różnych źródeł, ale główną inspiracją stała się dla nas maksyma Secure YET Agile: bezpieczny, lecz zwinny – wyjaśnił Stephan Rasmussen, projektant nadwozi w ED2.
UX Concept był wyrazem dążenia Lexusa, by przyciągnąć szerszą grupę młodych kierowców, silnie związanych z miejskim stylem życia.
– Skupiliśmy się na humanistycznych aspektach projektu. Nawiązaliśmy do engawa, elementu tradycyjnej japońskiej architektury, by stworzyć silny związek między designem nadwozia i wnętrza – powiedział Alexandre Gommier, projektant wnętrza w ED2.
Koncepcja Cross-Create
UX Concept spotkał się z ciepłym przyjęciem publiczności, dlatego główny projektant Tetsuo Miki rozpoczął pracę nad wersją seryjną nowego crossovera. Wychodząc od trzech podstawowych zasad designu Lexusa: „YET philosophy”, “human-centred” i „pioneering”, wypracowali koncepcję Cross-Create, która opiera się na sześciu zasadach:
1. Przenikanie się designu nadwozia i wnętrza. Opierając się na koncepcji engawa, czyli ciągu komunikacyjnego w tradycyjnych japońskich domach, znajdującego się zarówno wewnątrz domu, jak i na zewnątrz w formie wąskiej werandy, projektanci Lexusa skupili się na zatarciu granic między wnętrzem i karoserią samochodu, nadając im wrażenie ciągłości. To podejście jest najbardziej widoczne w przypadku fotela kierowcy. Prowadzący samochód zajmuje tak dobraną pozycję za kierownicą, aby bardzo dobrze wyczuwać krawędzie samochodu, co ułatwia prowadzenie i manewry.
2. Połączenie surowego SUV-a i dynamicznego coupe. Kombinacja charakterystycznych cech dwóch zupełnie różnych typów samochodów zaowocowała niekonwencjonalnym stylem nowego crossovera. Odnajdziemy w nim zarówno masywne nadkola terenowego SUV-a z napędem 4×4, jak i opływowy kształt dachu i tylnej szyby, dla których inspiracją były sportowe coupe.
3. Muskularne nadwozie z efektem glamour. Połączenie mocnego nadwozia i wyrafinowanych przetłoczeń nadaje Lexusowi UX unikalną osobowość. Jednocześnie wygląd UX wpisuje się w charakter marki Lexus.
4. Stylowy, ale funkcjonalny. Nakładki na błotniki montowane są w SUV-ach po to, aby chronić nadwozie przed rozpędzonymi kamieniami wylatującymi spod kół. W Lexusie UX mają one także drugą funkcję – stabilizowania samochodu pod względem aerodynamiki. Temu samemu celowi służą także tylne światła ze zintegrowaną lotką oraz 17-calowe koła aluminiowe, które także mają wpływ na aerodynamikę samochodu.
5. Zorientowany na kierowcę, ale relaksujący dla pasażerów. Wnętrze Lexusa UX jest zorientowane na kierowcę. Jednocześnie zostało tak wystylizowane, aby osiągnąć płynne połączenie między przestrzenią dla kierowcy i dla pasażera siedzącego z przodu.
6. Wnętrze – przytulność i otwarta przestrzeń. Kierowca i pasażerowie czują się w kabinie pewnie i bezpiecznie dzięki mocnym elementom wnętrza umieszczonym w jego niższej części. Górna część kabiny zapewnia bardzo szerokie pole widzenia – jedno z najlepszych w klasie – i poczucie otwartej przestrzeni.
– Nowy UX to kompaktowy, lecz muskularny crossover. Jego precyzyjnie wykonane powierzchnie tworzą prosty, lecz urzekający design, który zapowiada siłę i dynamikę – powiedział Tetsuo Miki. podczas premiery wersji produkcyjnej Lexusa UX.
– Każdy reflektor składa się – opcjonalnie – z trzech modułów LED, które razem ze zintegrowanymi światłami do jazdy dziennej o kształcie strzały oraz charakterystycznym grillem w kształcie klepsydry, nadaje przodowi samochodu rozpoznawalny charakter – opisuje front auta Miki.
Superwąskie, zintegrowane tylne światła LED mają charakterystyczny, wyrafinowany kształt, nawiązujący do designu sportowych samochodów. Mają one wpływ nie tylko na wygląd auta, ale także na osiągi i pewność prowadzenia.
– Podczas testów mogliśmy naprawdę poczuć, jak aerodynamiczne lotki zintegrowane z tylnymi reflektorami zwiększają stabilność samochodu – zapewnia główny projektant modelu.
Pierwsze egzemplarze Lexusa UX trafią do europejskich salonów w marcu przyszłego roku. Lexus rozpoczął już zbieranie zamówień w ramach przedsprzedaży.