LEXUS: NOWY SILNIK BENZYNOWY DLA MODELU RC 200t

rc-200t._le1

Nowy Lexus RC 200t jest kolejnym modelem tej marki, który został wyposażony w zapewniający doskonałe osiągi 2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy.

Współpracująca z 8-stopniową skrzynią Sport Direct Shift (SPDS) jednostka napędowa łączy w sobie szereg wymyślnych rozwiązań technicznych, by zaoferować kierowcy osiągi w pełnym zakresie prędkości obrotowych oraz ekonomiczność.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Własności dynamiczne nowego RC 200t mogą być dodatkowo wzmocnione w wersji F SPORT, która wyposażona jest w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym typu Torsen. Nowy RC 200t pojawi się w sprzedaży w Europie pod koniec roku.

2-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy

Ważąca zaledwie 160 kg, lekka i zwarta gabarytowo 2-litrowa turbodoładowana benzynowa jednostka napędowa typu ESTEC (Economy with Superior Thermal Efficiency Combustion) zawiera połączenie różnorodnych rozwiązań technicznych poprawiających sprawność cieplną poprzez intensyfikację procesu spalania. Są to między innymi specjalnie przystosowany do wersji turbodoładowanej układ bezpośredniego wtrysku paliwa D-4ST, dwudzielna turbina turbosprężarki typu twin-scroll, chłodzona cieczą głowicy cylindrów zintegrowana z kolektorem wylotowym oraz szerokozakresowy układ zmiennych faz rozrządu VVTi-W.

Silnik łączący błyskawiczną reakcję i wysokie osiągi z wyraźnie ograniczonym apetytem na paliwo, rozwija moc 245 KM (180 kW), moment obrotowy 350 Nm. Pozwala to Lexusowi RC 200t rozpędzać się od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy i osiągać maksymalną prędkość 230 km/h przy średnim zużyciu paliwa 7,2 l na 100 km oraz emisji CO2 zaczynającej się od 166 g/km.

Układ D-4ST łączy wysokociśnieniowy wtrysk paliwa do cylindrów z niskociśnieniowym wtryskiem do kolektora dolotowego. Umożliwia to uzyskanie optymalnego, ujednoliconego spalania nawet przy dużych obciążeniach i w niskich temperaturach. Zaawansowany technicznie układ wtrysku paliwa współdziała z turbosprężarką, idealnie łącząc wysoki stopień zawirowania mieszanki, uzyskiwany dzięki zoptymalizowaniu kształtu kanałów dolotowych w głowicy oraz denek tłoków, ze sterowaniem ciśnieniem doładowania.

Integralną częścią chłodzonej cieczą głowicy cylindrów jest kolektor wylotowy typu „4 w 2”. Łączy on te pary cylindrów, w których tłoki poruszają się zgodnie w fazie (sprężanie lub rozprężanie). W połączeniu z bardzo wydajną turbosprężarką z dwudzielną turbiną twin-scroll, konstrukcja kolektora zapobiega wzajemnej interferencji strumieni gazów wylotowych z poszczególnych cylindrów i pozwala na uzyskanie wysokiego momentu obrotowego w możliwie najszerszym zakresie prędkości obrotowych.

Wyposażona w obieg wodny chłodnica powietrza doładowującego została zamontowana bezpośrednio do silnika, co w znaczący sposób skraca długość kanałów za turbosprężarką i dzięki temu minimalizuje zwłokę doładowania, zapewniając błyskawiczną reakcję.

W turbodoładowanym silniku 2.0t zastosowano zmienne fazy rozrządu dla zaworów wylotowych (układ VVT-i) oraz dolotowych (układ o rozszerzonym zakresie roboczym VVT-iW), co pozwoliło to na zachowanie wysokich osiągów.

Napęd przekazywany jest na tylne koła za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni biegów SPDS (Sport Direct Shift), pierwotnie opracowanej dla wyczynowego RC F. Wychylne przełączniki w kierownicy pozwalają przejąć ręczną kontrolną nad zmianą przełożeń, a w trybie automatycznym zmiana biegów realizowana jest z uwzględnieniem oddziałującej na samochód siły odśrodkowej. Podczas silnego hamowania przed zakrętem następuje samoczynna redukcja biegu, następnie na łuku utrzymywany jest niższy bieg, a na wyjściu z zakrętu dobierany jest bieg, który zapewni najlepszą reakcję na wciśnięcie pedału przyspieszania.

rc-200t-l2

Dynamika jazdy

U podstaw zwrotności, precyzji reakcji na ruchy kierownicy oraz mocnego trzymania się podłoża modelu RC leży wysoka sztywność skorupy jego nadwozia. Przednie zawieszenie RC z podwójnymi wahaczami rozwidlonymi oraz tylne zawieszenie wielodrążkowe zostały specjalnie przystosowane do nowej wersji silnikowej 200t, aby harmonijnie połączyć doskonałą zwrotność z wysokim komfortem jazdy po prostej.

RC 200t wyposażony jest w układ wyboru trybu jazdy Drive Mode Select, oferujący tryby jazdy SNOW, ECO, NORMAL oraz SPORT (SPORT S w wersji F SPORT).

Wersja F SPORT modelu RC 200t z wyraźnie ulepszonymi własnościami jezdnymi bez uszczerbku dla wygody jazdy otrzymała specjalnie zestrojone przednie i tylne zawieszenie, mechanizm różnicowy Torsena o podwyższonym tarciu wewnętrznym oraz funkcję elektronicznej modulacji charakterystyki zawieszenia pneumatycznego (AVS. Układ modulacji charakterystyki zawieszenia pneumatycznego AVS reguluje tłumienie amortyzatorów niezależnie dla każdego z czterech kół, zapewniając optymalne połączenie komfortu jazdy po prostej ze statecznością na zakrętach.

W przypadku wersji F SPORT, po wybraniu trybu jazdy sportowej SPORT S+ układ podczas pokonywania zakrętów zwiększa zróżnicowanie sztywności wewnętrznych i zewnętrznych amortyzatorów, jeszcze silniej przeciwdziałając przechyłom nadwozia.

Elegancka stylistyka modelu coupe i kokpit ukierunkowany na kierowcę

Na stylistykę zewnętrzną dwudrzwiowego coupe RC 200t składa się kompaktowa kabina kontrastowo zestawiona z agresywnie uwypuklonymi nadkolami oraz głęboko i ostro zarysowanymi konturami nadwozia. Rezultat w postaci przestrzennie ukształtowanych form, zmieniających swoje oblicze w miarę przemieszczania się wokół samochodu, tworzy efektowny wygląd z każdej strony.

Klepsydrowa osłona chłodnicy w wersji F SPORT z typowym dla linii F wzorem siatki jest szersza, a jej dolna krawędź sięga niżej niż w jakimkolwiek innym modelu Lexusa. Łącząc styl z funkcjonalnością, spina ze sobą integralne oprawy przednich świateł przeciwmgielnych oraz wloty powietrza chłodzącego hamulce. RC 200t może być wyposażony w 9-ramienne 17-calowe, 5-ramienne 18-calowe lub 10-ramienne 19-calowe tarcze kół ze stopu aluminium. Wersja F SPORT opatrzona jest specjalnymi znaczkami oraz wyposażona jest w 19-calowe tarcze kół ze stopu aluminium.

Wystylizowane sportowe fotele zamykają wygodny i doskonale dopracowany pod względem ergonomii kokpit, w którym wyodrębnione zostały strefy operacyjna i wyświetlania. W górnej części – w strefie wyświetlania – znajduje się zespół wskaźników i 7-calowy wyświetlacz nawigacyjny, zaś dolna strefa – operacyjna – obejmuje wielopoziomową konsolę środkową, w której mieści się obsługujący ekran zdalny sterownik Remote Touch Interface (RTI) drugiej generacji.

Wersja F SPORT wyposażona jest w zapożyczony z modelu LFA zespół wskaźników z ruchomym centralnym pierścieniem. Ekskluzywnego charakteru wystroju wnętrza wersji F SPORT dopełnia obszycie kierownicy i dźwigni skrzyni biegów perforowaną skórą, aluminiowe pedały i spoczniki.

Zapraszamy Państwa na statyczny pokaz RC do sieci salonów. Prezentacje będą odbywały wg poniższego harmonogramu:

LEXUS RC (SIERPIEŃ 2015)
– 13 sierpnia: Warszawa Puławska;
– 17 sierpnia: Warszawa Wola;
– 18 sierpnia: Warszawa Żerań;
– 19 sierpnia: Kraków;
– 20 sierpnia: Katowice;
– 21 sierpnia: Wrocław;
– 22 i 23 sierpnia: Poznań;
– 24 sierpnia: Szczecin;
– 25 sierpnia: Trójmiasto.