To najlepiej sprzedający się model w 26-letniej historii firmy – sprzedano ponad 2,1 miliona pojazdów – na każde 10 sprzedanych samochodów marki Lexus – trzy to model RX.
Wygląda na to, że nowy model będzie kontynuował ten trend dzięki całkowicie przeprojektowanemu luksusowemu wnętrzu oraz nadwoziu o nowej stylistyce.
Zobacz także:
JAGUAR: NOWY XJ – LUKSUSOWA LIMUZYNA Z ALUMINIUM
Bardzo wiele cech charakterystycznych dla marki Lexus, które zostały pomyślnie zastosowane w nowym modelu, można nie tylko zobaczyć, ale również poczuć. Stworzony na nowo model RX doskonale zachowuje się na drodze. Posiada tez nowe rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa, m.in. innowacyjny układ Lexus Safety System+.
Nowy RX jest potężny. Przednia część ma całkowicie nowe wzornictwo, które jest podkreślone przez wyraźną kratę wlotu powietrza w kształcie wrzeciona z chromowaną otoczką oraz potrójne reflektory diodowe w kształcie litery L. Dzięki temu, oraz zmienionym lampom przeciwmgielnym, RX otacza elegancka i futurystyczna aura. Masywne listwy wokół nadkoli błotników przednich podkreślają sportowy charakter samochodu.
Patrząc z boku widać, że ostra linia biegnąca od przedniego błotnika do tylnej części nadwozia razem z płynną linią dachu tworzą dynamiczny profil modelu RX, który zmniejsza opór powietrza oraz zmniejsza siły unoszenia przedniej i tylnej części nadwozia. To sprawia, że samochód zachowuje się stabilniej przy wysokiej prędkości jazdy, a hałas powietrza opływającego nadwozie został znacząco zmniejszony.
Prawdziwie innowacyjnym elementem stylistycznym są zaciemnione słupki C dające efekt pływającego dachu – rozwiązanie nigdy wcześniej nie spotykane w samochodach marki Lexus. Również nowe 20-calowe tarcze kół ze stopu aluminium – zastępujące obecnie dostępne 19-calowe – można dostosować za pomocą kolorowych elementów dekoracyjnych tak, aby podkreślały osobowość kierowcy.
Tylna część nadwozia składa się z wyraźniej zarysowanych konturów i wyraża poczucie ogromnej stabilności, a podkreślają go nowe lampy tylne w kształcie litery L zachodzące na boki pojazdu, tworzące wrażenie szerszych i lepiej widocznych, kiedy zostaną włączone. Po ich włączeniu poziomy blask rozciąga się od tylnej części nadwozia do tylnych drzwi – rozwiązanie pierwszy raz zastosowane przez Lexusa.
Kabina nowego RX jest komfortowa i luksusowa – zmieniono położenie elementów dekoracyjnych, które podkreślają wysoką klasę pojazdu, a dla tych, którzy pragną dodatkowo wzbogacić wnętrze dostępne są specjalnie wykończone zdobienia z drewna wycinanego laserem. Duży wyświetlacz przezierny HUD znajduje się w środkowej części, a obszar informacyjny z ekranem o przekątnej 12,3 cala został oddzielony od obszaru sterowania.
Dźwignia zmiany biegów została odsunięta od deski rozdzielczej, co pozwoliło usprawnić jej obsługę i stworzyć większą przestrzeń dla kierowcy. Ale nie tylko kierowca czerpie korzyści z nowego wnętrza. Pasażerowie tylnych siedzeń mają więcej miejsca na nogi oraz na wysokości kolan, a nowe siedzenia są wyposażone w funkcje podgrzewania i elektrycznego rozkładania, które nie tylko zwiększają wygodę użytkowania, ale również zapewniają poczucie luksusu, gościnności i wyrafinowania. Panoramiczne okno dachowe czyni wnętrze Lexusa RX jeszcze bardziej przestronnym zapewniając pasażerom poczucie świeżości i otwartej przestrzeni.
Silniki i prowadzenie
Nowy RX będzie dostępny z hybrydowym układem napędowym, w którym mamy ulepszony silnik V6 o pojemności 3,5 litra pracujący w cyklu Atkinsona. W połączeniu z silnikiem elektrycznym, całkowita moc będzie wynosiła ok. 300 KM. Można także nabyć będzie wersj RX200t – z benzynowym turbodoładowanym silnikiem 2,0. Motory zostały dopracowane pod kątem niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji tlenków węgla.
Nowy Lexus został tak zaprojektowany, aby na drodze zachowywał się jak samochód osobowy. Całe podwozie zostało wzmocnione, w celu zapewnienia lepszej stabilności i zmniejszenia przechyłów podczas pokonywania zakrętów. Szkielet nadwozia został wzmocniony, co spowodowało zwiększenie sztywności, a tym samym lepszą reakcję na ruchy kierownicą przy zachowaniu dobrej izolacji wnętrza od hałasu pochodzącego z silnika i układu jezdnego.
W samochodzie zastosowano również układ stabilizacji ruchu pojazdu VDIM, którego zadaniem jest rozpoznawanie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji i wprowadzanie poprawek mających na celu utrzymanie kontroli nad pojazdem podczas wchodzenia i wychodzenia z zakrętu. Poza tym napęd na cztery koła poprawia właściwości jezdne oraz stabilność modelu RX na suchych i śliskich nawierzchniach.
W pełni niezależne zawieszenie modelu RX, które składa się z kolumn McPhersona z przodu i podwójnych wahaczy trójkątnych z tyłu. Dostępne w większości wersji modelu RX zawieszenie o zmiennej charakterystyce (AVS) elektronicznie monitoruje i dostosowuje tłumienie i pracę układu kierowniczego do warunków drogowych. Układ zmniejsza również przechyły nadwozia podczas jazdy po zakrętach.
Lexus Safety System+
Wprowadzony globalnie układ Lexus Safety System+ łączy w sobie kilka istniejących systemów bezpieczeństwa czynnego. Należy do nich: system ochrony przedzderzeniowej PCS, funkcja ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDA oraz funkcja automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych AHB. W pakiecie wykorzystano radar milimetrowy, który współpracuje z kamerą, w celu utrzymania RX na założonym pasie ruchu (Dynamic Radar Cruise Control).
Aby dodatkowo podnieść poziom bezpieczeństwa, wyposażenie opcjonalne mogą stanowić: funkcja adaptacyjnego sterowania światłami drogowymi (AHS), panoramiczny system wizyjny (PVM) i układ monitorujący martwe pole widoczności (BSM).
RX F SPORT
Dla osób, które pragną silniejszych wrażeń i wyższych osiągów ich luksusowego SUV-a, przygotowano wersję RX F SPORT, która będzie dostępna ze wszystkimi wersjami silnikowymi. Samochody ze znaczkiem F SPORT są wyposażone w szereg specjalnych cech wizualnych oraz dysponują osiągami, które odróżniają je od innych wersji. W przypadku modelu RX, przednia osłona chłodnicy oraz dolna środkowa część tylnego zderzaka mają wzór w kształcie litery F, dzięki czemu samochód od razu nabiera sportowego ducha.
Nowe tarcze kół ze stopu aluminium, dostępne tylko w wersji F SPORT, również podkreślają dominujący charakter modelu RX. We wnętrzu znajduje się zestaw wskaźników F SPORT oraz wykończona perforowaną skórą i atrakcyjnym logo F SPORT sportowa kierownica wyposażona w dźwigienki do zmiany biegów. Do elementów pakietu należą również specjalna gama kolorów nadwozia oraz elementy dekoracyjne.
Osiągi modelu RX w wersji F SPORT zostały poprawione dzięki zastosowaniu układu aktywnych drążków stabilizatora, których nowoczesne rozwiązania techniczne powodują, że nadwozie samochodu w zaskakująco niewielkim stopniu przechyla się podczas jazdy po zakrętach. Wspomniany wcześniej układ AVS, który również pomaga zapewnić odpowiednie trzymanie się drogi podczas jazdy po łuku, stanowi wyposażenie standardowe wersji. Za pomocą sterownika wyboru trybu jazdy znajdującego się w środkowej części konsoli kierowca może wybrać tryb pracy Sport S+, który wykorzystuje układ AVS, albo Eco, Normal lub Sport S.
WSTĘPNE WYMIARY LEXUSA RX 2016
– całkowita długość: 4 890 mm;
– całkowita szerokość: 1 895 mm;
– całkowita wysokość: 1 690 mm;
– rozstaw osi: 2 790 mm;
– rozstaw kół przednich: 1 640 mm;
– rozstaw kół tylnych: 1 630 mm.