Bogaci, sławni i wpływowi obywatele tego świata rzadko poruszają się bez towarzystwa, którego jedynym zadaniem jest dbanie o ich bezpieczeństwo.
Teraz również właściciele nowego Lexusa RX będą mogli doświadczyć korzyści płynących z posiadania osobistej ochrony.
Zobacz także:
Nowy luksusowy SUV dysponuje bogatą gamą zaawansowanych rozwiązań technicznych, które przez cały czas pomagają kierowcy bezpiecznie podróżować, bez względu na to, czy samochód porusza się z dużą prędkością, wjeżdża w teren, czy po prostu manewruje w ciasnym miejscu parkingowym.
Lexus opracował układy monitorujące zarówno pojazd jak i jego otoczenie, które są gotowe ostrzec kierowcę o każdym zagrożeniu i pomagają uniknąć wypadku. Nowy model rozpoznaje nawet objawy świadczące o rozproszeniu lub senności kierowcy i wysyła sygnały ostrzegawcze.
Panoramiczny system wizyjny
Manewrowanie w ciasnych miejscach lub poruszanie się po nierównej i nieutwardzonej nawierzchni to powszechnie znane wyzwania stawiane kierowcom, które bardzo często oznaczają stłuczki, otarcia i stargane nerwy. Takie zadania będą łatwiejsze i bezpieczniejsze do realizacji w RX dzięki panoramicznemu systemowi wizyjnemu. Wykorzystuje on zestaw kamer, które nie tylko przekazują obraz wokół pojazdu, ale również umożliwiają obserwację z góry, co zapewnia jeszcze lepszy widok bezpośredniego otoczenia.
Panoramiczny system wizyjny współpracuje z czujnikami i wyświetlaczem układu ułatwiającego parkowanie (Lexus Park Assist), układem monitorowania martwego pola widoczności (Blind Spot Monitor) i układem ostrzegającym o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), eliminując w ten sposób wszystkie martwe pola widoczności, aby ostrzec kierowcę o przeszkodach, zagrożeniach i innych pojazdach, które mogą być niewidoczne z jego perspektywy.
Podczas parkowania równoległego lub prostopadłego układ wspomagający parkowanie może w czasie rzeczywistym nałożyć na obraz z kamery linie prowadzące, co pozwala na precyzyjne kierowanie, a przednie i tylne czujniki za pomocą sygnału akustycznego ostrzegą, kiedy pojazd zbliży się do innego samochodu lub przeszkody.
Te wszystkie elementy to część z 12 zaawansowanych układów wspomagających kierowcę, które stanowią kompleksowy pakiet wyposażenia modelu.
Układ ostrzegania o niestabilności kierunku jazdy
Funkcja ostrzegania o niestabilności kierunku jazdy pozwala nowemu RX wykryć oznaki senności kierowcy – to pierwszy układ tego typu. Do śledzenia położenia samochodu względem oznakowania poziomego na autostradzie wykorzystuje on te same elementy co układ wspomagania utrzymania pasa ruchu oraz układ ostrzegający o zjechaniu z pasa jezdni i wykrywa sytuację, w której – z powodu zmęczenia, rozproszenia lub braku uwagi kierowcy – samochód w sposób niezamierzony opuszcza pas ruchu.
W celu ochrony przed wypadkiem układ w sposób automatyczny włączy sygnał akustyczny i wyświetli ostrzeżenie.
Pakiet bezpieczeństwa Lexus Safety System +
Nowy RX jest wyposażony w Lexus Safety System + – wielofunkcyjny, zintegrowany pakiet bezpieczeństwa, który oferowany jest w konkurencyjnej cenie. Sercem pakietu jest system zaawansowanej ochrony przedzderzeniowej Pre-Crash Safety z funkcją wspomagania hamulców (Pre-Crash Brake Assist). Wykorzystuje on zamontowaną z przodu kamerę i radar do wykrywania pojazdów i pieszych znajdujących się przed pojazdem. Jeśli kierowca nie zareaguje na ostrzeżenie a układ stwierdzi, że kolizja jest nieunikniona, nastąpi automatyczne hamowanie w celu zmniejszenia prędkości pojazdu i siły uderzenia.
Ten sam radar jest wykorzystywany do działania układu adaptacyjnej kontroli prędkości jazdy, który pomaga kierowcy zachować bezpieczną odległość od pojazdu jadącego z przodu.
W pakiecie znajdują się również układy ostrzegające o zjechaniu z pasa jezdni (LDA) i wspomagania utrzymania pasa ruchu (LKA). Jeśli układ oceni, że nowy RX zbliża się do poziomego oznaczenia pasa ruchu bez włączonego kierunkowskazu, to ostrzeże kierowcę. Wytworzy również odpowiednią siłę w układzie kierowniczym.
Pakiet zawiera funkcję automatycznego włączania i wyłączania świateł drogowych (AHB), która może zostać rozbudowana do układu adaptacyjnych świateł drogowych.
Układ wspomagający rozpoznawanie znaków (RSA) wykorzystuje kamerę przednią.