LEXUS: NOWY KONCEPCYJNY MODEL LF-30 ELECTRIFIED

Lexus Electrified to wspólna nazwa zelektryfikowanych pojazdów nowej generacji. Od czasu powstania marki w roku 1989, producent dostarcza innowacyjne pojazdy.

2005 roku czyli wprowadzenia do sprzedaży hybrydowego modelu RX 400h, stał się też pionierem technologii elektryfikacji.


Zobacz relacje:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Są nimi np. dwustopniowa przekładnia redukcyjna czy napęd Multi- Stage Hybrid, które zapewniają świetne osiągi. Wizja Lexus Electrified ma na celu realizację zmiany na polu osiągów auta, jakości prowadzenia, kontroli i przyjemności z jazdy – w odpowiedzi na nieustannie zmieniające się wybory i preferencje transportowe społeczeństwa, m.in. autonomiczną jazdą czy elektryfikację.

Japoński producent opracował zintegrowaną technologię kontroli napędu – stabilizacji nadwozia i układu jezdnego, a także inne technologie oparte na elektryfikacji. W ten sposób poszukuje nowej definicji luksusu w samochodach przyszłości, opierając się na doświadczeniach zdobytych przy tworzeniu najwyższej klasy aut hybrydowych – w tym technologii zarządzania akumulatorami, kontrolą obiegu energii i mocy oraz silników elektrycznych.

Technologia tworzona w ramach Lexus Electrified pozwala zintegrować sterowanie napędem, układem kierowniczym, układem jezdnym i systemem hamulcowym. Dzięki niej można sterować siłą napędową tak, by uzyskać stabilizację nadwozia i układu jezdnego w każdej sytuacji drogowej.

Pierwszym przejawem zbliżania się do tego celu będzie wprowadzenie na rynek w roku 2020 pierwszego samochodu elektrycznego Lexusa na baterie (BEV) – modelu UX 300e. Następnie planuje się poszerzenie gamy zelektryfikowanych aut o pierwszy model z napędem hybrydowym plug-in (PHEV) oraz wprowadzenie na rynek nowej platformy zaprojektowanej specjalnie na potrzeby samochodów elektrycznych (BEV).

Do roku 2025 Lexus będzie oferować zelektryfikowane wersje wszystkich swoich modeli z zamiarem uzyskania poziomu sprzedaży zelektryfikowanej wersji przewyższającej sprzedaż konwencjonalnych samochodów spalinowych.

LEXUS LF-30 ELECTRIFIED

Nowy model koncepcyjny LF-30 Electrified to przykład realizacji wizji elektryfikacji samochodów. Stylistyka nadwozia przyjęła artystyczną, futurystyczną formę, a design wnętrza splata funkcje związane z autonomiczną jazdą i innymi technologiami. Precyzyjne sterowanie silnikiem elektrycznym umożliwia modyfikacje ustawień stabilizacji auta, niewykonalne w konwencjonalnych samochodach.

Nowe auto prezentuje liczne technologie, które będą stopniowo wprowadzane na rynek do 2030 roku. Należą do nich układ kierowniczy bez mechanicznego połączenia steer- by- wire czy też nowa koncepcja kokpitu.

Nowy design samochodów elektrycznych, napędzanych przez silniki montowane przy każdym z kół, w LF-30 Electrified prezentuje unikalne linie przepływu energii. Nadwozie ma wizualnie wyrażać energię wytwarzaną przez usytuowane w narożnikach karoserii koła, która następnie opływa kabinę, kierowcę, nadwozie i spływa na nawierzchnię drogi.

Z uwagi na to, że karoseria nie ma maski, charakterystyczna dla marki klepsydra, której kształt przyjmuje osłona chłodnicy we współczesnych modelach marki, wyewoluowała w formę obejmującą całą architekturę samochodu. Szyby okien, rozciągające się nieprzerwanie od przodu do tyłu auta, muskularne błotniki oraz lampy przypominające skrzydła stanowią kontury dla klepsydry, która tworzy wizualną ramę auta.

O charakterze nadwozia decydują miękkie, płynne linie przedniego pasa przechodzące bezpośrednio w linearny, ostry tył. Przednie reflektory w kształcie skrzydeł i ostre tylne światła w kombinacji z bocznymi wlotami powietrza tworzą doskonałą aerodynamikę i bardzo dobre warunki chłodzenia, łącząc styl z funkcjonalnością. Boczne szyby mają regulowaną przepuszczalność świetlną, mogą więc zapewniać równie łatwo fenomenalną widoczność, jak też na życzenie pełnię prywatności.

Kolor przedniego pasa samochodu oraz wzór, w jaki układają się elementy luminescencyjne, pozwalają z zewnątrz dostrzec, czy samochód jest użytkowany w trybie normalnym czy autonomicznym. Kolor nadwozia Voltaic Sky powstał z wykorzystaniem nowatorskiej warstwy metalowej, dającej niebiesko-zielony odcień. Kabina integruje technologie związane z autonomiczną jazdą, zaprojektowany od podstaw nowy kokpit oraz inne udogodnienia.

Kokpit zaprojektowano w oparciu o nową koncepcję Tazuna. Przełączniki zamontowane na kierownicy oraz wyświetlacz Head-Up Display na przedniej szybie zostały skoordynowane w jeszcze większym stopniu. Kierowca może kontrolować najróżniejsze funkcje, jak nawigacja czy system audio lub wybór trybu jazdy, bez konieczności przenoszenia wzroku z miejsca na miejsce, zmieniania ogniskowania wzroku czy operowania przełącznikami.

LF-30 Electrified pokazuje kierunek, prezentując interfejsy kolejnej generacji – jak sterowanie gestami czy prezentacja informacji pokładowych za pomocą rozszerzonej rzeczywistości (AR, Augmented Reality). Fotel pasażera z przodu został zaprojektowany według tych samych zasad co fotele pierwszej klasy w luksusowych samolotach. Wszystkie przełączniki i sterowniki są umieszczone w zasięgu, a wielki ekran przed pasażerem sterowany jest gestami i dotykiem.

Tylne siedzenia wykorzystują technologię sztucznej muskulatury, by dopasować się do anatomii pasażerów, oczywiście także w różnych położeniach (rozłożone, relaksacyjne, w pełnej gotowości).

System audio Mark Levinson tworzy audiofilskie środowisko dźwiękowe nowej generacji. Głośniki wbudowane w zagłówki nie tylko współgrają z zestawem audio, ale na życzenie gwarantują całkowitą likwidację hałasów i absolutną ciszę.
Szklany dach nad tylnymi siedzeniami to sterowany gestami i głosem wyświetlacz SkyGate, wykorzystujący technologię AR do prezentowania różnego typu informacji, jak realistycznie przedstawione gwiaździste niebo, filmy, a nawet wskazania nawigacji.

Wnętrze kabiny oparte jest na materiałach ekologicznych, redukujących obciążenie dla środowiska. Tradycyjny japoński materiał wykończeniowy Yakisugi (drewno cedrowe poddawane beztlenowemu wypalaniu) wykorzystano do inkrustacji podłogowych oraz na kierownicy, natomiast mieszany metal po recyklingu przetworzony w cienkie włókna podtrzymuje plisy tapicerki drzwiowej.

Umieszczenie silników elektrycznych w piastach każdego z kół oraz montaż baterii pod podłogą kabiny pasażerskiej pozwoliły na o wiele lepszą kontrolę bezwładności. Testowane są także technologie jazdy autonomicznej oraz wsparcia dronów.

Zintegrowane sterowanie silnikami elektrycznymi pozwala kontrolować wytwarzaną przez każdy z czterech silników siłę napędową, tak by optymalnie dopasowywać zachowanie auta do odczuć kierowcy i pasażerów. Niezależne sterowanie silnikami każdego koła pozwala na realizację napędu przedniego, tylnego lub 4×4 w zależności od potrzeb.

Układ kierowniczy steer- by- wire eliminuje mechaniczne połączenie między kierownicą a kołami, pozwalając na bardziej elastyczną kontrolę skręcania w zależności od warunków jazdy. Kierownica może się wysunąć do rąk kierowcy lub schować po włączeniu trybu jazdy autonomicznej.

LF-30 wykorzystuje potencjał bezprzewodowego ładowania indukcyjnego. Zarządzany przez sztuczną inteligencję system kontroli przepływu energii optymalizuje obieg energii elektrycznej w miejscu zamieszkania, rozdzielając ją między dom i samochód w koordynacji z codziennym rozkładem zajęć użytkownika.

Pokładowa sztuczna inteligencja rozróżnia głosy pasażerów i wykorzystuje spersonalizowane informacje przechowywane w kluczyku kierowcy, by samochód mógł współpracować z człowiekiem. Pozwala to na uproszczenie ustawiania i aranżacji elementów wnętrza oraz atmosfery – temperatury i działania systemu audio, jak też proponowanych punktów docelowych w nawigacji. Sztuczna inteligencja rozumie także preferencje kierowcy i pomaga w doborze ustawień zawieszenia i napędu w czasie rzeczywistym.

LF-30 Electrified jest wyposażony w drona służącego wsparciem podczas jazdy – Lexus Airporter. Kontrolowany przez system autonomiczny dron potrafi realizować takie zadania, jak np. przetransportowanie bagażu z progu domu w pobliże bagażnika auta. System jazdy autonomicznej Lexus Teammate integruje zaawansowane technologie bezpieczeństwa oraz autonomicznej jazdy w postaci Trybu Chauffeur oraz Trybu Guardian.

Ponadto auto wyposażono w funkcje autonomicznego parkowania oraz odbioru spod drzwi domu – to funkcja, w której LF-30 Electrified autonomicznie przemieści się z miejsca zaparkowania pod dom.