LEXUS: NOWY ES CZYLI SALA KONCERTOWA NA KÓŁKACH

lexus_es1

Premiera nowego Lexusa ES to nie tylko pokaz najnowszego samochodu marki. To także rynkowy debiut 17-głośnikowego systemu audio, przygotowanego już tradycyjnie dla producenta przez specjalistów firmy Mark Levinson.

Współpraca obu marek trwa nieprzerwanie od 2000 roku, a przygotowane przez amerykańską firmę systemy nagłośnień są uznawane przez jedne z najlepszych.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

W 1989 roku Toyota wprowadziła na rynek luksusową markę Lexus. Pierwszym oficjalnie zaprezentowanym modelem stała się produkowana do dzisiaj pełnowymiarowa limuzyna LS. Wraz z nią w ofercie pojawił się mniejszy model oznaczony symbolem ES, który po trzech dekadach istnienia na rynku trafił właśnie po raz pierwszy do Europy.

lexus_es2

Najnowsza odsłona samochodu to nie tylko napęd hybrydowy czwartej generacji i najnowsza odsłona dodatkowych systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +2. Swój rynkowy debiut ma również topowy zestaw audio PurePlay.

Prawie dwie dekady współpracy

Odwiedzając stronę firmy Mark Levinson bez problemu można znaleźć dział “In Lexus”. Nic dziwnego. Ten producent sprzętu klasy audiofilskiej przygotowuje topowe zestawy audio nie tylko dla limuzyn i SUV-ów produkowanych przez japońskiego producenta, ale również dla sportowych coupe takich jak Lexus LC500 czy Lexus RC. Lexus stał się pierwszym producentem korzystającym z doświadczenia i technologii amerykańskiej firmy.

Mark Levinson powstał w 1972 roku. Jej założyciel – od którego imienia i nazwiska pochodzi nazwa firmy – jest nie tylko projektantem systemów audio, ale również muzykiem multiinstrumentalistą oraz realizatorem nagrań studyjnych. Sama firma wchodzi obecnie w skład koncernu Harman Kardon.

lexus_es3

Firma znana jest w środowisku audiofilskim przede wszystkim dzięki wysokiej klasy wzmacniaczom i przedwzmacniaczom, których ceny sięgają nawet kilkudziesięciu tysięcy dolarów. Partnerstwo z Lexusem rozpoczęło się przy okazji wprowadzenia na rynek trzeciej modelu LS. Samochód został wyposażony w specjalnie zaprojektowany wzmacniacz i jedenaście stworzonych specjalnie dla tego modelu głośników. Zostały one rozmieszczone w siedmiu miejscach i podłączone do systemu radiowego FM/AM wyposażonego w odtwarzacz kaset i CD.

Nowy system audio

Siódma generacja Lexusa ES to równocześnie pierwsza generacja tego modelu, która pojawiła się w europejskich salonach sprzedaży. Wraz z nią nowością na rynku samochodowego audio jest przygotowany specjalnie dla Lexusa system PurePlay.

Nowy system audio został zaprojektowany tak, aby zapewnić każdej z podróżujących osób osobne “środowisko dźwiękowe”. Co więcej, każdy z siedemnastu głośników został zaprojektowany specjalnie dla tego układu. Specjaliści zadbali nie tylko o wyrównanie ciśnienia akustycznego, ale również o precyzyjnie rozmieszczenie źródeł dźwięku – głośniki znalazły się między innymi na wysokości ramion kierowcy, poprawiając przy tym akustykę wewnątrz samochodu.

lexus_es4

Dodatkowo rozmieszczenie całego układu względem pasm przenoszonych pomiędzy głośnikami średnio- i wysokotonowymi stworzyło dwie identyczne przestrzenie dźwiękowe dla osób siedzących z tyłu i z przodu Lexusa ES. W efekcie każdy z pasażerów jest indywidualnie otoczony dźwiękiem, a jakość percepcji jest doskonała bez względu na zajmowane miejsce.

Całość połączona jest z 12,3-calowym wyświetlaczem multimedialnym i systemem Lexus Premium Navigation. Multimedia mogą być obsługiwane za pomocą touchpada.

Nowy system audio Mark Levinson PurePlay dostępny jest w Lexusie ES bez dopłaty w topowej odmianie Omotenashi, której ceny zaczynają się od 279 tys. zł. W przypadku sportowej odmiany F SPORT z pakietem TOUCH (ceny od 229 tys. zł) 17-głośnikowy system audio występuje w pakiecie TECHNO (14 tys. zł) składającym się dodatkowo z wyświetlacza HUD i akustycznej przedniej szyby.

Odmiana Prestige kosztująca 239 tys. zł również może być doposażona w rozbudowany system audio – wchodzi on w skład Pakietu Multimedia (7,5 tys. zł) składającego się dodatkowo z ekranu o przekątnej 8 cali i kamery 360 stopni, pokazującej rzut pojazdu z góry.